Představte si, že existují místa v rámci vyspělého světa, kde byste rozhodně bydlet a žít nechtěli. Ekonomický vývoj zde dospěl do takové fáze, že si to těžko dovedete představit. Takovým příkladem může být město Detroit a jeho okolí, kde dnes nezaměstnanost dosahuje 30 až 40 %, což je skutečně obrovské číslo, které je jinak srovnatelné jen s nějakými chudými rozvojovými zeměmi.
Nepříjemné srovnání
Je to o to více s podivem, že tomu tak zdaleka nebylo vždy. Naopak, do Detroitu se dříve stěhovali lidé z celých Spojených států amerických, jelikož zde o práci rozhodně nebyla nouze. Naopak, neustále byli potřeba noví zaměstnanci do továren společností General Motors, Ford nebo Chrysler. Tedy prakticky výhradně automobilek.
Potom ovšem přišla velká finanční krize a všechno se najednou změnilo. Továrny se začaly zavírat a zaměstnanci najednou nebyli potřeba. Někdo by tu možná mohl vidět určitou paralelu s Českou republikou, která je rovněž do značné míry závislá na automobilovém průmyslu. Předpokládá se, že přibližně deset procent všech lidí v Česku nějakým způsobem pracuje v automobilovém průmyslu. Kromě automobilek jsou tu totiž i společnosti specializující se na výrobu nejrůznějších dílů.
Také v Česku vše dlouho skvěle prosperovalo a právě automobilový průmysl byl jedním z těch, kdo zajistili v podstatě plnou zaměstnanost. Jenže už i tady dochází této mašinerii dech a ukazuje se, že jde vždy pouze o cyklickou záležitost a potom přijde nevyhnutelný propad, který může opravdu hodně bolet.
Půjde do tuhého
Všimli už si toho i v zahraničí, kdy agentura Bloomberg Českou republiku připodobnila právě k Detroitu, což vzhledem k výše uvedenému není ani trochu lichotivé, ba právě naopak. Bohužel je to ale docela trefné.
I zde se očekávají obrovské změny. Klasické automobilky zřejmě již nebudou vyrábět tolik vozidel, jelikož přechod na elektromobilitu se jim kdovíjak nedaří. Navíc výroba elektrických vozů je jednodušší a nepotřebuje tolik pracovníků, ale ani nejrůznějších dílů.
Možná si řeknete, že deset procent lidí nějak absorbují jiné obory. Tak jednoduché to ale není a může se dostavit efekt sněhové koule. Pokud vypadne takto důležitý segment, lidé přestanou utrácet, což potom bude mít dopad i na ostatní, kde se také bude muset ve velkém propouštět.
Čtěte také: Škoda Auto vstupuje do obtížné doby. Vyloučit nelze ani propouštění
Kdo ví, jak to dopadne, ale scénář, kdy by zde prudce vyskočila nezaměstnanost, rozhodně nelze vyloučit. Dokonce by bylo nebezpečné domnívat se, že vše bude už napořád tak pohodové jako dnes. Je prakticky jisté, že nebude a je třeba se na to připravit.
Foto: Shutterstock