Řízení za bouřky je obecně více rizikovou záležitostí, ale když vás špatné počasí překvapí cestou, nedá se nic dělat. Bouřka v autě však může přichystat i různá skrytá nebezpečí, o kterých se příliš neví. Experti tak například varují před tím, abyste se dotýkali určitých částí vozidla.
Navzdory rozšířenému pocitu, že vás auto během bouřky ochrání, není tomu tak docela. Podle Národního institutu pro ochranu před bleskem (NLSI) se vystavujete zvýšenému riziku, pokud se budete dotýkat kliky ve dveřích. Prezident NLSI Richart Kithil vysvětlil, že gumové pneumatiky vozu nejsou tím, co vás zachrání před úderem blesku. Jde především o kovový rám vozidla, který pomáhá odvádět elektřinu od řidiče a spolujezdců v kabině.
A přestože jízda v uzavřeném voze se zavřenými okny může být v průběhu bouřky relativně bezpečná, ne všechny auta poskytují stejnou ochranu před úderem blesku. Experti z Centra pro kontrolu a prevenci nemocí v této souvislosti varují před kabriolety, motorkami a golfovými vozíky, které neposkytují žádnou ochranu před bleskem.
NLSI potom uvádí, že problematická mohou být také auta vyrobená ze skleněných vláken. Ty nemusí být dostatečně bezpečné při ochraně před bleskem z důvodu takzvaného “koženého efektu”, který se může vyskytnout v kovových autech. K tomuto efektu dochází tehdy, když vnější kovový plášť přenáší většinu blesků na vnější povrchy.
Ačkoliv klika od dveří může v průběhu bouřky představovat jedno z největších rizik, není to jediná část auta, které byste se měli vyhnout. NLSI varuje také před dotykem okenního mechanismu, volantu a řadicí páky. Abyste se co nejlépe chránili, je nejlepší vozidlo odstavit a složit ruce do klína. Eliminujete tak náhodný styk s elektrifikovaným povrchem.
Experti také upozorňují, že úder blesku hrozí i tehdy, kdy už nevidíte blesky a neslyšíte hromy. Blesky mohou udeřit až dvacet kilometrů od místa bouřky. Pokud slyšíte hřmění, jste dostatečně blízko, aby do vás blesk mohl uhodit. Abyste mohli vypočítat, jak daleko bouřka je, doporučuje se počítat vteřiny mezi hromy. Každých pět sekund, které napočítáte mezi jednotlivými údery, naznačují přibližnou vzdálenost mezi vámi a bouřkou. Jako preventivní opatření se doporučuje zůstat uvnitř vozu nejméně půlhodinu poté, co uslyšíte poslední hromy.
Foto: Shutterstock
To je neskutecny blabol. Nejen ze to neni pravda, jeste je i preklad naprosty paskvil. Jestli jsem dobre pochopil, kazdych 5s je jedna mile, ale to uz neni zminene.
A co když mám tu kliku plastovou? Na obrázku je klička kovová.
Plastová klika by ohrozit nikoho neměla, leda, že by měla slabou vrstvu plastu, která by se elektřinou prorazila a kovové jádro.
Článek by chtělo trochu odborníka a ne laika. Nevím jak dospěl ke “koženému efektu”, ve fyzice se mluví o Faradayovi kleci a přeneseně náboji na kostře automobilu. Laik by snáze pochopil, že kostra nekovová je horší varianta. Dále měl asi na mysli autor ( nebo originál a překlad je tak hrozný ?) kovou součást, která by byla spojená s kostrou automobilu. Dále by mělo být vysvětleno, zda kovová součást, pokud má dostatečné těsnění (obyčejné rukavice nemusí stačit) nemusí vadit.
O nesprávně pojatých pojmech ani nemluvě. Zvuk se šíří mnohem pomaleji než výboj, cca 3s na jeden kilometr, co autor chtěl napsat, o vzdálenosti za 5s ví asi jen autor 🙂
Článek je opravdu velká ostuda a stačí jen fyzika ze základní školy a trochu si dát práci s českou větou.
Vykradl nějaký anglický článek a tam zmiňovali “skin efekt”. Ale to se nedá otrocky překládat…
“Každých pět sekund, které napočítáte mezi jednotlivými údery”
Taky skvělý překlad.
Počítá se čas mezi zábleskem a následným hromem, ne mezi dvěma blesky.
co to je zase za kydy a zvratky ??? kolika lidem flakne za rok do auta ? A u nas je ta sance vlastne skoro nulova + – 1 max… Proste kdyz nekam jedu bourka nebourka, normalne ridim jako dycky, kdyz lezu z auta necekam az flakne nebo nepocitam kdy naposled flaklo, proste z nej vylezu a jdu. Jesi ma autor paranoju, at si klidne sedi v buřině a 30min po ni v aute, ale v takove dny toho asi moc nenapracuje… no aspon by nemusel plodit takove hnůj clanky jako tento.
Ve většině aut už jsou kliky plastové, takže to není pravda.
Zajímavá informace: “Každých pět sekund, které napočítáte mezi jednotlivými údery, naznačují přibližnou vzdálenost mezi vámi a bouřkou. ” Netušil jsem, že vzdálenost se měří v sekundách. O rychlosti zvuku jsme se snad všichni učili ve škole. Zhruba tedy 340 m/s.
dávám na auto hromosvod a je klid
Auto je rodu středního, takže :TA auta, TA auta, TA auta! Z té novinářské češtiny by jednoho trefil šlak.
Aleši Kulhánku, ty jsi neskutečnej vůl.