Automobilový průmysl tvrdě doplácí na covidovou krizi. Ani dlouhé měsíce poté, co se pandemie celosvětově podařilo dostat pod kontrolu, mají automobilky problém získat dostatek dílů, zejména potom čipů, pro svou výrobu. Naposledy tak musela například Škoda Auto omezit výrobu minulý týden, a to možná až do konce roku.
Ceny plynu omezují všechno možné
Teď se přitom žene další vážný problém, který se více dotýká už samotných majitelů aut, a to těch dieselových. Kapalina AdBlue, která je pro většinu nových naftových vozů nutností, totiž v Evropě začíná docházet. Její největší výrobce na kontinentu přestal přijímat objednávky od nových klientů. Druhý největší výrobce pak omezil výrobu a třetí v pořadí ji pak dokonce zcela zastavil. Důvod? Vysoké ceny zemního plynu, jak informuje server Pravda.sk.
Výroba AdBlue, což je poněkud honosný název pro močovinu, pro někoho možná poněkud překvapivě probíhá především v závodech, které se primárně zabývají výrobou hnojiv. Největším producentem této kapaliny, bez které se moderní diesely nerozjedou, je tak slovenská chemička Duslo Šala, která patří do holdingu Agrofert. Právě ta přestala přijímat zakázky od nových zákazníků, protože musela výrobu močoviny omezit.
Nutnost pro vozy plnící normu Euro 5 a vyšší
O problémech s AdBlue informoval slovenský ministr hospodářství Richard Sulík. Chemička Duslo Šala se totiž nachází právě na Slovensku. Sulík přitom jako jednu z možností uvedl, že by slovenský stát mohl zakázat vývoz AdBlue do zahraničí. To by však znamenalo obrovské problémy na ostatních evropských trzích.
AdBlue bylo zavedeno jako jeden ze způsobů, jak plnit evropskou emisní normu Euro 5 a přísnější. Většina moderních dieselových motorů už totiž přísné emisní podmínky bez této kapaliny vůbec nedokáže splnit.
Močovina je v potírání emisí skutečně účinná. Celý proces funguje tak, že škodliviny, které by byly jinak vypuštěny do ovzduší, zneutralizuje roztok syntetické močoviny. Ta je základem systému selektivní katalytické redukce. Díky ní je možné omezit množství oxidů dusíku ve výfukových plynech až o 95 %.
Motory bez AdBlue nefungují
V době, kdy byla AdBlue všude hojnost a prodávala se za nízké ceny, nikdo příliš neřešil skutečnost, že motory bez této kapaliny nemohou pracovat. “Pokud tyto roztoky na trhu nebudou k dispozici, znamená to, že všechny motory kategorie Euro 5 a vyšší, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně odstavené,” uvedl šéf společnosti Duslo Šala Petr Bláha. Nejde přitom pouze o osobní vozidla, ale také kamiony a autobusy.
Nedostatek AdBlue je důsledkem dramaticky rostoucích cen plynu. Jeho výroba sama o sobě není ekonomicky udržitelná, a tak vzniká jako vedlejší produkt jiných výrobních procesů. Většinou je navázána na výrobu určitých druhů hnojiv. Ta však v poslední době stojí, protože je náročná na spotřebu zemního plynu.
Foto: Shutterstock
Tak to z bazarů budou mizet auta, které tu vodičku smrdící po čpavku k provozu nepotřebují.
Ehmmm, ja tedy, pardon, ale adBlue opravdu nesmrdi. Vy to v aute nemate ze?
Stačí se zeptat kamioňáků jak se ten ksindl vyřazuje z provozu. (Na jednotce se simuluje vyrazně nízká teplota a systém adblue je dočasně odstaven z provozu.
A zase Bureš!!
A jak to? Pruser v cele EU a muze za to Babis? Co lednice, WC? Take ho tam mate?
Ono to jde ochcat a pojede i bez chcanek
Tak mě to je jedno, dokud bude diesel mít naco jezdit 😀 Když nebude palivo pro diesely bude palivo pro benzíny :p
Stačí tam nalít i destilovanou vodu a pojede to taky.
Aspon nebudou smrdet kdyz nebudou jezdit naftaci ja kdyz na to koukam jak to nekterejm huly ze neni ani vydet tak bych jim sebral i ockovaci prukaz a hned do srotu stim krapem
Pokud to někomu čudí, že není ani vidět, pak za to nemůže nafta, ale řidič, který zanedbal servis.
ty bylboňu, nauč se tvrdé a měkké I a Y
Podle pravopisu už máte vyhuleno především Vy.
Az nebude jidlo a nepojedouu busy, sanitky, tak co? A ti co jim to huli jsou idioti s vyrabovanym filtrem pevnych castic… ti az chodi pesky. Ale jinak se moc neteste. Muze to byt pruser jako barak…
V Británii už to asi vyřešili nevím jak chcete zařídit zásobování ale určitě máte něco jako koně atd. v záloze.
ja treba filtr na dieselu nemam a nehuli to tak kde je problem ?ja uz vim kde zanedbana udrzba nebo spatne nasoftovany auto ci tak prekrmene ze uz to bez koure nejde
Kdybyste nebyl zmatený debil, tak byste věděl, že kouřivost a vybrakovanost FPC nemá souvislost, hajzle jeden hysterickej.
Vy jste ale hlupec. Ostatně je to i vYdět. Debile
mam obednany auto 2.7benzin Euro6 a ad blue to nema. svara ma 6let strou 1.6 benzin a musi to tam lejt. tak je to asi jen o výběru
Člověče jste snad idiot? Do benzínového motoru 1,6 benzin tam svagr lije Ad Blue? Vy budete vážně rodina nějakých idiotů…..
Asi jsi prehlid, ze ma diesel 😉
pise 1.6 benzin, takze se Stano trefil…
No, hele, objet, objednat a obed, najdi schvalne rozdil…
No tak jdem na pivo a at mame dosti mocoviny. To jsou zase pic*viny
zase jsme u toho zasraný euro a je jedno jestli normy , peníze nebo politici
No když není AdBlue, tak kupte destilku, trochu krystalické močoviny spočtěte poměry a umíchejte si vlastní.
Je to vsechno nesmysl, zase bouda na lidi.
Není potřeba ab Blue pro motor, dá se to odpojit hoši hoši
Tak to by měl autor článku občas kouknout do obchodů zrovna dneska v Lidlu mají 4L kanistr AdBlue v akci a plný regály.Jo a pro pořádek ta močovina se vstřikuje do PDF filtru pouze při regeneraci viz.google a wikipedie…
sam ses PDF filtr. je to DPF , jdi radsi do lidlu na nakup a nestuduj tu wikipedii, pak moc radis.
Jó Romane ty jsi taky pěknej kokot ,jen hledáš chyby ale sám nic nevíš a neumíš blbečku.
Ja nevim, ale kanistr je taky blbe. A ze nekde neco je a pak uz neni je bohuzel bezne.
Když už se něco stříká do DPF filtru je to nafta, ne AdBlue. Jinak by logicky nemohla probíhat regenerace, tj. vypalování částicového filtru.
V lidlu jsou toho palety a nikdo je nechce
tak třeba Ford S-Max 2017 2.0 tdci … je na pohodu 🙂
To je hloupost. Ty motory bez toho v pohode funguji. Jen maji vyssi emise.
Samozřejmě se to týká i výkonu motoru. Bez adBlue pojede auto s nižším výkonem. Znám to z autobusu.
Me to zastavi. Natvrdo. Octavia.
ono to pujde podle me vyradit v jednotce ale ztratite zaruku nebo uz v ofiko servise vas neobslouzi a na STK problem
Adblue je nesmysl hodný bolševického výmyslu. Přidávat do paliv něco co není třeba je zvěrstvo. Kdo to nařídil nech si kousne cyankály třeba bude mít ekologické prdy.
Pánové, když o tom nic nevíte, takové auto nevlastníte, tak raději nic nepište. Hlavně, nic se nepřidává do paliva. Jedná se o vstřikování do výfukového potrubí před SCR katalyzátor, kde probíhá katalytická reakce a kde se močovina vlivem tepla a obsažené vody rozkládá na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Z výfuku pak odchází dusík a vodní pára. Není to od počátku běhu motoru, ale až je motor i agregát zahřátý. Řídí to řídící jednotka, jakož i samotnou regeneraci filtru pevných částic. Z takového “nafťáku” nic škodlivého neleze. Mám necelé 2 roky a výfuky bez známek sazí. Obsah nádržky AdBlue vystačí od servisky do servisky – tedy bez starosti. Motor má 300 koníků a uhání z 0 na 100 za 5 vteřin. Všem vřele doporučuji. Nehoňte tříválcové, litrové “zdecháče” se spotřebou 9 litrů po dálnici.
Dodatek: Norma EURO 6d-TEMP
Od servisky do servisky??? a to jej opravdu máte??? nebo jezdíte maximálně o víkendu nakoupit, my doplňujeme cca po 2500-3000km, tudíž za rok cca 4-5x
Tak to Vás lituju. Já doplňuji co cca. 12-15 000km – VW PASSAT B7 2.0TDI 103kW
Ford Tourneo Custom, nádrž na Adblue cca 10l, vydrží to na cca 8000km
jezdil sem s firemnim boxerem co to mel a verte nebo ne smrdelo to hrozne pri regeneraci takze ne kazde auto je “ciste” jak tvrdite s timhle systemem podotykam ze to bylo nove auto
Tvarůžky taky smrdí a nejsou školdlivý
To jsou kecy, já splňuji sesváým autem 5 a žádný AD blue tam nemám. Mám totiž Auto a ne nějakou sračku z koncernu W – škoda.
v článku jsou nepřesnosti, a tady ví taky některří prd. Většina osobáků to měla až s EURO6,konrktétně často až s EURo6c, třeba Hyundai. Ale původní EURO6 disesly Hyundai jezdily bez toho a taky šly DPF do kopru po 120t, protože často vypalovaly (na rozdíl od EURO5 kterej byl zlatej a 300tisíc na pohodu) a ten díl stojí 90 tisíc….Takže s chcankama je to ta lepší varianta, než to vypalovat v DPF.
Přesně tak, mám Passat B7 2.0TDI 103kW a cca. 285tkm a ťukám to – bez problémů.
Pichu. Nic takového nepotřebuju. Mě to jezdí i na olej z fritáku.
Takže vy, co to nebudete používat – zakarbonujete si výfuky, na STK vám seberou TP a budete bez auta. Chytré…
tak tohle je blud az to boli ne vzdy tomu tak je
Až na to vletí někdo zelený, budeš se divit.
Na STK jsou přece v práci známý blbečku
Ještě že jsem si nechal tu jedničkovou oktávku. Ta jede i na řepkový olej. Trochu víc to smrdí, ale jede. Druhý máme trojkovou a ten sajrajt taky nepotřebuje.
ja treba mam leona s 1.9tdi klasickou rotackou v uprave nehuli nesmrdi jak kdyz je to studene ale to dela i novy naftak u ohratyho auta o nem vubec nevim ono to nechce bejt az moc velky setrilek a obcas tomu autu doprat a nebat se mu dat trochu po krku aby se vycistil
Ano mám 2 autička bez těchto smrdutých chcanek..Mají E4 a vůbec mne to nevadí!! Jsou čipnuté a pouštím do ních kyslík s vodíkem a všichní čumí na technické jak jsou spaliny čisté a přitom mám odpojený EGR..
Cichni si nekdy k adBlue. Neucitis nic…
Odpojený EGR? Tak to bude asi STK JZD. Mě by z Turnova okamžitě vyhodili.
pritom paradoxne to EGR je tam spis pro zlost a zbytecne to zasi…motor a emise jsou pak jeste horsi ale to slyset nechteji
Já myslím, že problém budou mít spíš majitelé elektroaut až budou muset měnit baterku.
Až budu mít měnit v E-wagen „baterku”, tak ho prodám nějakýmu chytrákovi co do té doby jezdil ve „friťáku”. 😁
Spíš az jim to začne hořet
Něco jsem koupil. Zaplatil jsem za to. Funguje to. Provoz je směšně levný. Já to vyhodím, protože jsem strašně chytrý. Parametry chytrosti jsou posunuty mimo mé zorné pole. Přečetl jsem to houpacímu koňovi. Strašně se řehtal.