Představte si, že celý život pracujete a poslední roky už se těšíte, až konečně dosáhnete věku, kdy můžete podle zákona odejít do důchodu. Pár měsíců před tímto kýženým okamžikem si podáte žádost o výměru důchodu. A pak se všechno otočí. Úředník vám lakonicky oznámí, že věk pro odchod do důchodu sice splňujete, ale dosud jste nesplnili podmínku, o které jste do této doby možná vůbec neslyšeli. Neodpracovali jste totiž nutných 35 let, tedy neplatili jste si po tuto dobu důchodové pojištění.
Odpracovat 35 let začíná být problém
Každý rok tato slova neslyší zrovna málo lidí. Ba právě naopak. Je jich velký počet a začíná to být systémový problém České republiky. V roce 2020 o starobní důchod zažádalo 6410 lidí, kteří ho nakonec nezískali. Další tisíce sice dosáhly důchodového věku, ale žádost ani nepodali, protože věděli, že jim nebude přiznán. V roce 2019 bylo neúspěšných žadatelů o důchod dokonce 7482.
Drtivá většina lidí přitom stále žije v domnění, že v podstatě jediným kritériem pro odchod do důchodu je potřebný věk. Jenže ten zdaleka není takovou překážkou, jako nutnost odpracovat 35 let. V minulosti to nebyl zase takový problém. Bylo obvyklé, že lidé pracovali celý život na jednom či dvou místech a mezitím neměli žádné prostoje.
Čtěte také: Do důchodu můžete odejít už v 58 letech. Seznamte se s podmínkami, které je třeba splnit
Moderní doba je ale jiná a najít zaměstnání může být někdy problém. Na tomto místě bychom měli celou záležitost upřesnit. Nejde striktně o 35 odpracovaných let, ale o 35 let důchodového pojištění. Do něj se nepočítá pouze zaměstnání či podnikání, ale také péče o dítě, vojna a do roku 2010 také studium.
Rok | Počet žádostí | Zamítnutí | Poměr |
2019 | 111 596 | 7482 | 6,70 % |
2020 | 97 525 | 6410 | 6,57 % |
Studium se do důchodového pojištění nezapočítává
Právě skutečnost, že studium už se do důchodového pojištění nezapočítává, přitom tento velký problém, který Česká republika má, do budoucna ještě prohloubí. Zatímco do roku 2010 mohli vysokoškoláci spoléhat na to, že alespoň v tomto ohledu jim studium nahrazuje práci, od té doby se jim důchodové pojištění započítává až od chvíle, kdy nastoupí do prvního zaměstnání, což bývá po 25. roku věku.
Problematická je situace s oficiální nezaměstnaností. Ta se sice do důchodového pojištění částečně započítává, ale pouze z osmdesáti procent.
Do problémů se dostávají také lidé, kteří sice 35 let odpracovali, ovšem jejich zaměstnavatelé nedostáli zákonné povinnosti shromažďovat podklady po potřebnou dobu. Není výjimkou, že zaměstnavatelé také zapomínají posílat evidenční listy důchodového pojištění České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ). Vzhledem k délce zápočtové doby dochází přitom k chybám poměrně často.
Striktní zákon
Český důchodový zákon je v tomto ohledu velmi striktní a neumožňuje žádné výjimky, které jsou běžné třeba v řadě evropských zemí. Tam přichází v úvahu krácení důchodu, pokud někdo nemá odpracované potřebné roky. To však u nás nepřichází v úvahu, a pokud dotyčný nemá nastřádáno 35 let důchodového pojištění, nemá nárok na žádný důchod.
Někteří politici jsou si tohoto problému vědomi, ovšem řešení zatím nedosáhli. Naposledy se záležitost objevila v důchodové reformě, kterou představilo ministerstvo práce a sociálních věcí minulý rok. Ta však spadla pod stůl. Je přitom otázkou, zda toto téma zvedne nová vláda, která by z hlediska rozložení sil měla inklinovat spíše k pravicové politice.
Čtěte také: Důchodci se musí připravit na horší časy. Jejich životní úroveň se propadne
Úřady se na důvody neptají
Úřady se přitom neptají, jaký důvod má ten či onen k tomu, že nedosáhl 35 let důchodového pojištění. Problém mají například lidé, kteří upadli v nemilost minulému režimu. Například disidenti měli problém sehnat práci pouze z politických důvodů. To však zákon žádným způsobem nezohledňuje.
Věc se často týká lidí, kteří celý život trpí chronickými zdravotními potížemi, ale nebyl jim přiznán dostatečný invalidní důchod. Svou situaci pak řešili například různými brigádami, které se však nezapočítávali do důchodového pojištění.
S důchodem mohou mít problémy i lidé, kteří pracovali v zahraničí, obvykle mimo Evropskou unii, a to v zemi, která nemá nebo neměla s Českou republikou uzavřenou oboustrannou smlouvu o sociálním pojištění. Taková práce se do českého důchodu nezapočítává.
Foto: Shutterstock, zdroje: ČSSZ, MPSV
Což takhle vzpomenout na zatracovaný mladýma fakanama pomlouvaný socializmus?! Když jste chtěl nastoupit na volné místo a splňoval jste požadované předpoklady, podnik vás musel! příjmout! Dostal jste družstevní byt výměnou za podpis 10 let setrvání vpodniku! Co by dneska někdo za to dal, kdyby alespoň těch 10 let měl jistou práci a pravidelný příjem! A nezapomínejme, že existovalo právo na práci! samozřejmě povinnost pracovat! To bylo ale “období temna”, jak ho nazývají dnešní pisoálkové, kterým ještě teče mlíko po bradě a jen předevčírem vyndali poslední penprsku z kalhot!
mlíko už mne po bradě asi 60 let neteče ,ale tohle je opět komentář, člověka který má rád své jistoty a pravděpodobně nic neumí pouze být zaměstnán. dnes je x krát větší poptávka po lidech kteří umějí a znají nějaké řemeslo, každý by je rád zaměstnal ,ale nejsou přijde mne na hlavu padlé někoho zaměstnávat ze zákona , když v té firmě není potřeba. výjimkou jsou státní zaměstnanci které stát nabíra za neskutečné platy a nic moc nedělají. omlouvám se učitelům , lékařům a jiným podobným profesím kteří makají.
Netáhla na celoživotních dávkách důchod nedostanou.
Když jsem si požádala o důchod,docházela jsem nějakou dobu na ůřad,měla jsem to komplikované.Ajednou jsem se úřednice,která mi s tím pomáhala,zeptala,co je na tom pravdy,že cikánům kteří nikdy nepracovali,vypočítají důchod z průměrné mzdy v Česku.Odvětila že v žádném případě,to prý je rozšířen mýtus mezi lidmi.Pokud nemá potřebnou dobu pojištění a věk,nedostane žádný důchod,zrovna tak jak každý jiný člověk.Živí ho pak jeho rodina z dávek které dostávají na 8 děcek,ktré si za tím účelem nadělají.
Ovšem dostane i socdávky na sebe, takže ve finále se má líp než běžný důchodce s odpracovanou dobou.
Nevím jestli se má líp,u cikánů v bytě jsem nikdy nebyla,nemohu posoudit,ale fakt je ten,že v domovech důchodců zřejmě cikána jen tak neuvidíte.Žiju v oblasti kde se vůbec nevyskytují,takže se nám tu žije docela hezky.A jestli použije sociální dávky pro sebe,to je taky sporné.
Bylo to tak,zaměstnávalo se spousta lidí kteří nebyli ve firmě potřeba,hledala se kolikrát pro ně práce.Zašívali se na různých pozicích.Musíte si uvědomit jaká byla doba a myšlení.
Jen pro přesnost, nevíte nic a melete hovna! Jsem státní zaměstnanec a dělám v sociálních slůžbách v údržbě! Plat mám tabulkový a musím dělat! Tak raději mlčte a nezesměšňujte se. Mladý mají holé zadky a makat nebudou! Tento systé=m není ideální stejně jako ten dřív! Ale kdo mlčel měl šanci žít, né jako dnes!
O zaměstnanci úřadu, který by musel něco dělat, jsem ještě neslyšel. Povídejte 🙂
být dobrovolně pasivním parazitem, to zní zvracene
Samé bláboly! Probuď se! Já to zažil, ten ráj na Zemi. Nemohl skončit jinak, než na smetišti dějin.
Tak ideální ten režim nebyl. Povinnost pracovat nebyla, ale musel jste doložit zdroj příjmů. A ne každý byl jako Havel a spol, kterého živil landsmanschaft. Školu jste si mohl strčit za klobouk, kdo neměl známosti slušné místo nedostal. A pokud už jste se někde upíchli, tak kdo nebyl v KSČ vydělal v bélém límečkuz drek. Ale pravda, nějaké místo vám dát museli-tčeba mýt nádobí nebo umývat výklady. Dnešní mladí si žijí ne v realsocialismu, ale přímo v komunismu. Proto volí pravici.
Nemuseli vás přijmout, to je lež.
My byli tři rodiny ve 2+1 a žádný byt jsme nedostali nikdy, protože nikdo v rodině nebyl komunista.
Kdo pracovat chce a umí, najde práci i dnes.
A jmenuje se to Pampers.
Jo, a jsem téměř sedmdesátiletý fakan.
Jak je tedy možné, že jsem od podniku byt dostala, ačkoliv jsem nikdy nebyla v KSČ? A další fáma – studium- snad v padesátých letech, ale jinak ? To všichni dnešní vysokoškoláci (včetně těch ve vládě a v ministerstvech) nad padesát byli komunisti? Jděte s tím někam.
Museli být,jinak byli uklizeni na venkov.
Tak většina neschopných či lýných bez jakýchkoliv ambicí by to brala, no a ostatní opravdu ne. 🙂
Nesmysl. Pracoval jsem od konce vojny v podniku od roku 1981 do roku 1994 a personalista se mi ohledně bytu či garsonky jenom vysmíval. Je mi 65 tak si ty kecy o pamprskach nechte pro své potomky, oni to stejně zapomenou
Vdávala jsem se v r.1975.Budoucí manžel dostal od podniku nabídku nového bytu,podmínka:určitý počet let se zavázat pracovat v podniku a vstup do SSM.Podotýkám že o žádný byt nežádal,jakmile se dozvěděli že se bude ženit,přišli sami s nabídkou.
Né každý podnik ty byty měl. Ten podnik, který je měl ( vesměs šachty a hutě) ty je dali jen některým profesím s podmínkou odpracování cca 10 let. Já jako THP pracovnice, navíc svobodná ženská ( po škole) jsem nárok neměla. A to jsem dostala umístěnku do firmy, kde bych složitým dojížděním strávila min. 4-5 h denně. Tak jsem se jim na to vyprdla a našla si jiné místo. Sice také bez bytu (ty ten podnik neměl) ale aspoň bez dojíždění. V pořadníku na státní byt jsem byla, ale nikdy jsem se ho nedočkala ( ty se vždycky nějak šouply známým, nebo za všimné)….museli jsme se postarat sami a postavit svépomocí domek. Nebudu říkat, která doba byla lepší, nebo horší…..já musela makat a postarat se sama o sebe a děcka v obou režimech. Akorát tehdy jsem byla mladá a zdravá, tak jsem to nějak lépe zvládala a snášela.
“…podmínka:určitý počet let se zavázat pracovat v podniku a vstup do SSM.”
Tak tak, tzv. “dělnické kádry” To tak měly. Nemuselo jít připtom o dělnické profese, stačil ten správný “třídní původ”.
Podnik vás musel přijmout ? Blbost. Smlouva na 10 let a k tomu družstevní byt? Možná někde v Ostravě nebo Kladně. “Právo” bylo z kaučuku, ale “povinnost” pracovat byla tvrdě vymáhána pod trestem vězení za “přivýživu”.
No tak já jsem bydlela na Mstecku, budiž, ale v Praze byt tenkrát dosažitelný byt těžko, ale líp než dneska. Běžný Čech na něj nedosáhne, kdyby se upsal na celý život.
Na Mostecku byli odjakživa téměř všichni ve straně.Mám známou z Mostecka,která tvrdí že tak jako za komunistů se nikdy líp neměla,byla spokojená,komunisti jí nevadí,jí nikdy nic zlého neudělali.I tak se dá uvažovat a uvažuje tak spousta lidí.Ostatní lidi jsou jim totiž lhostejní.To že rodina po několik generací vybudovala podnik,prosperovali,postavili si vilu,pak jim podnik i vilu komunisti znárodnili,všechy stroje,vybavení,to je některým lidem jedno,protože jich se to netýkalo.Mám tři knihy o pražských domech.Téměř na každém stránce,každém příběhu domu,je nakonec smutná stat že po r.1948 byl podnik nebo dům ukraden,tzv,znárodněn.Toto se nesmí už nikdy opakovat,už nikdy to nesmíme dopustit.
Sorry ale v Praze rozdával byty Metrostav národní podnik, již od roku 1971! Každej zedník nafasoval ve Vysočanech byt a chatu u Berounky. A nejen v Praze se dávali nemovitosti za pár let práce pro jeden národní podnik. Dneska vám nedaj ani výplatu, natož nemovitost, ještě k tomu ze sádroše. Kdo zakoupil v poslední době novostavbu, nestačí se divit, jak zlaté jsou paneláky ze 70.let. V té betonovo sadrokartonové králikárně se nedá ani množit, natož bydlet…
j
Pravda!!
Jo,a málokdo ví,že např.takvá manželka komoušského ředitele podniku,musela být ze zákona zaměstnána,takže ji napsali jako uklízečku,tu práci místo ní dělala”Mařka od sousedů”,manželka ředitele se jednou dvakrát do měsíce objevila v kožichu a ověšena zlatem v práci,a tím to haslo.Jinak byla doma a dělal řediteli zázemí,aby mohl hezky ředitelovat.
Nemusela, pokud příjem jejího manžela byl dostačující, a to asi byl. Nebo možná v těch padesátých letech, to nepamatuju. Ale pokud byla vdaná, klidně mohla být v domácnosti.
Mohla být v domácnosti,ale musela mít razítko zaměstnavatele.Nebylo to v padesátých letech,ale sedmdesátých.Toto mi říkala moje máma,která pracovala jako sekretářka na jednom gen.ředitelství jednoho podniku.V určitý den se objevily dámy ,viz výše jak jsem psala ,a máti mluvila i s uklízečkami kanceláří,které za ně pracovaly.
Nedával jste pozor “…někteří…upadli v nemilost minulému režimu. Například disidenti měli problém sehnat práci pouze z politických důvodů.”
svatá pravda , pivo za dvě a tvrdé Sparty za deset , to byly časy
No,když vám to stačí…………………..
Jen upřesním-pivo 10-1.70Kčs Sparty 8Kčs a ty tvrdé známost
či úplatek.Lépe vycházeli přes Tuzex ty tvrdé.Pozor ale žold
vojína ZVS 120Kčs tedy jen 110Kčs odečteno bylo 5Kčs na
výtisk Rudého práva a 5Kčs na toaletní papír.Pokud ten došel
byla stranická tiskovina natrhána a posloužila obdobným
způsobem po promnutí.
Fuj
krasne napsane !!!!!!
Souhlasím s Vámi. Je mi pouhých 55 let, ale dobu pamatuji. V tom nejlepším. Dnes se o ní lže, nebo se vytahují jen negativa. Moji rodiče nestraníci. Táta platící pouze příspěvky ROH. Autobusák ve městě, mamka pomocná kuchařka v mateřské školce. De facto žádné prestižní pozice. Co tím, ale chci říci. První naše auto Škoda 1100MB z Krnova za 13000kč od automobilového závodníka. Druhé auto později Škoda 105 L přímo z Mototechny za keš peníze. Naspořené. Rozumíte? Auto fuglovka. Dělníci a zaplatí z peněženky nový vůz. Stál něco okolo padesáti tisíc. Mezitím každoročně dovolená, různé podnikové chlast akce na podnikových chatách, několikrát ročně dárky rodinám od podniků k daným příležitostem jako Mikuláš apd. Dobrá atmosféra mezi lidmi. Sousedi v baráku ťuky ťuk na dveře s láhví Bohatýra na pokec jen tak. Potraviny levné a kvalitní. Československou státní normu museli odstranit, jinak by nemohl po devadesátkách fungovat dovoz blivajzů a odpadu do naší obchodní sítě z těch úžasných kapitalistických rájů. Kdo nesouhlasí je opravdu trotl a vymytý mozek napadený Bruselským syndromen o úžasnosti dnešního světa v magické EU. A kdo se měl špatně? Různí hospodští povaleči(máničky) co vzhlíželi k západu jako světu, kde by je nikdo nenutil pracovat. Hutka a spol. Takových bylo v hospodě na nádraží ve Valmezu třeba a po celé republice, jako máku. Tato individua si říkala disidenti. Viz ožrala a pařmen Havel. Pak ti co ryli do strany veřejně. To se vůdcům samozřejmě nelíbilo a přišly represe. A co dnes? Dnes už začíná hon na čarodějnice v ještě zrůdnější podobě. Zkuste se opřít do ožehavých témat dnešní doby na soc. sítích. Buší vám do dveří coby dup pomahači, aby vás odvlekli k,, lidovému”soudu. Republiku si přece rozvracet se svými osvojenými dogmaty ze západu nedají. Kdysi z výchdu. Princi stejný. Tak kdo mi tu chce co mluvit.. jo, a plat mého otce cca 1800 až 2300 podle hodin. Matka okolo tisícovky. Nájem za třípokojový byt 280 kč komplet. Ceny potravin nezmiňuji. Už přesně nevím, jen si pamatuji že halíře a korunky. Miloval jsem rohlíky banketky za 25 haliřů kus. A když jsem byl pubouš kouřívali jsme cíga zorky za 3kč, nebo Detvy na Slovensku u tety za korunu krabička deseti cigaret. Tak, tak asi no. Nenávidím tuhle proklatou dobu a stát.
Trotl a vymytej mozek jses ty,bolseviku.Jo,a je me taky 55.
A ještě drobnost. Na you tube jsou stále k máni rozhovory se zesnulým M. Jakešem. Z před mnoha a mnoha lety, když byl svou stranou vyloučen. Vše co se tu dnes děje, on vizionářsky zmiňuje, že tak bude. Samozřejmě nebyl šaman, jen věděl co je kapitalismus zač. Celý ten systém a lidi okolo tohoto monstra. Ne pro jednotlivce pro které mohl být i maximálně výhodný v určitý čas, který s přetvářením světa do chudoby a ekonomické sebevraždy pominul, ale z pohledu globálního. Věděl co se tady politicky nechtělo a proč a co lidé podvedeni v roce 89 nepochopili.Žádná revoluce. Nebudu to pitvat. A také je třeba se podívat z jakých nuzných poměrů pocházel. I jak sám jako nejvyší muž fungoval a bydlel. Že jezdil třeba mnohdy tramvají. Smějete se tomu, jako nebetyčné hlouposti? Jste jen lidi neinformovaní. A že mluvil jak buran? Chlap z chudoby a dělnického původu?Kdo by čekal něco jiného. Dodnes je terčem posměchu za projev z červeného hrádku. Ale on pro něco žil. Ideu. Ne prachy. A chcete lidi řïct, že dnes je to jiné s projevy státníků? Slyšel někdo mluvit Babiše? Co tohle je za motyku? Ale mezi něma je podstatný rozdíl.Chytrému napověz… tak si to vše na youtubku poslechněte. Spadne vám brada.
Já jsem ten poslední co by propagoval dobu minulou. Já jen po letech totiž musím přiznat, že sám jsem byl obejda, který se strašně mýlil.Také se mi v režimu nelíbilo. Rodiče byli ze mě neštastní. Byl jsem netáhlo a buřič. Přesně takový o jakých jsem psal. Chtěl jsem ještě před vojnou emigrovat do Rakouska a chytli mě a posadili. Soudruzi. Vlastně bych si mohl přisvojovat disidentský život, hahaha. Vím co uměla STB. Ale prostě po letech a zkušenostech toho co umí elity dnes musím říci, že jsem byl hlupák. Myslet si, že by mi bylo tehdy v nějakém podělaném Rakousku lépe. A pak jsem slýchával od lidí co prošli Traiskirchenem(tábor pro emigranty) jaké to bylo žůžo. Na celou knihu příspěvek by byl… Prostě mi vadí, že se historie a doby překrucují. Tehdy? A co kdo čeká? Vșak to byla přece totalita. A dnes? O to odpornější, že se tomu říká demokracie a svobodný svět. Na svou opravdovou a opravdu i smysluplnou emigraci oproti mládí jsem si musel počkat do této doby. Opustil jsem ČR pro neúnosnost života tam. Život je paradox. Kdysi jsem nepracoval a stíhali mě za to. Oprávněně. Kdo nepracuje, ať nežere. A teď se stíhají lidé za to, že pracovat chtějí. Sankcemi. A já pracoval v posledních letech hodně. Práci mi vzali, úplně zařízli obživu a tak jsem utekl tam, kde ještě pracovat lze. Řádný blbákov. Jsem skoro, jako Cimrnan už. Mějte se lidi. A hlavně hlavy vzhůru.
Ano. Také pamatuji, že měl zedník na stavbě o 30% vyšší plat, než jeho Mistr.
sorry, ale nesouhlasím, právo a povinnost na práci sice bylo, ale nemusely jste práci získat, protože jste byly politicky neangažovaní (čili nebyly jste ve straně), a pokud jste byly, jako moje maminka samoživitelka se třema dětma a posudkem od bývalého nadřízeného “na nic”, tak se z vás stala žena v domácnosti (čili legálně bez práce) a nikoho nezajímalo, jak děti uživíte….
a byt se dal získat tak, že jste podaly žádost a čekaly až na vás přijde řada a pokud jste neměly známé tak jste čekaly a čekaly a čekaly….
Souhlasím s Vámi a hned bych tu dobu brala, ačkoliv pracuji v oboru, ve kterém je uplatnění po celé republice a s bydlením potíže také nemám. Lidé měli jistoty, teď žije hodně lidí ve stresu.
Milí pane mě je 37 a ha osobně jsem klíčenka necinkal a ani jsem nechtěl toho blba Havla na hrad.
Jenže na druhou stranu , ten vás vysněný socializmus šel do prdele protože nefungoval
určitě jsem divný , letos jsem oslavil 50 , odpracováno 33 roku včetně vojny a 15 roku mě ještě čeká…….ale pochybuju že se nějakeho duchodu dočkám…
Nejste divný – je mi 51 a 35let mám odpracováno za cca 2roky, s vojnou (civilní službou v nemocnici) pracuji bez přestávky už 33let a pokud se vůbec dožiju důchodu, budu mít odpracováno skoro 50let, takže vůbec nechápu, jak někdo nesplní ani ubohých 35let….
Jak jste to stihnul? 50-33=17 Počítá se to až od 18 let, takže maximálně 32 let
V jeho věku se to počítá dokonce od 15. alespoň to takto mám na výpisu od sociálky.
středni škola 3.5 roku ,nástup do prace 12/88 ,věk 18 let 1989…
Nikde v EU není podmínkou pro přiznání důchodu mít odpracovaných 35 let. Všude to je maximálně 25 let. Jsme v tom zase unikát. Můj bývalý spolupracovník ještě na konci 90 let se odstěhoval do Španělska, kde začal pracovat a kde se i oženil. Po 15 letech se sice rozvedl, ale vrátil se domů už jako dobře situovaný důchodce se španělským důchodem, který je samozřejmě mnohem vyšší než ten český. Slovákům stačí oddělat 25 let a můžou jít do důchodu. Před příchodem Nečasovy vlády nám taky stačilo oddělat 25 let. Teď tu u nás máme celé tisíce lidí, kteří sice dlouhá léta poctivě pracovali, ale k vůli této přehnané povinnosti pracovat 35 let na důchod se ho nedočkají, k vůli zdravotním problémům nebo věkové diskriminaci u zaměstnavatelů Takové problémy na Slovensku nemají. No a šmejdi ze stejných stran, dnes ve slepenci Spolu, co nám zajistili nejen evropské, ale i světové unikum v povinném 35 letém důchodovém pojištění teď předvolebním koaličním podfukem vyhráli volby. Lidi zase zapomněli, kdo jim v tom v minulosti házel klacky pod nohy.
A měli jsme tu vládu ANO se socanama, podporovanou KSČ a SPD a za 8 let s tím neudělali nic
Rudej noku, svoje návrhy jsi měl podávat v minulém volebním období. Tam KSČM byla tichou součástí vlády.
Podporovanou SPD? co to je za blábol?
Koalice SPOLU jednoznačně prosazuje povinnou dobu důchodového pojištění 25 let, a započítávat studium na SŠ a VŠ. Věřím, že do 3 let, tedy v r. 2024, toto vstoupí v platnost.
Ono to sice zní rozumně (a taky to tak dřív bylo, ale kdy že vznikl ten návrh na 35 let pojištění? Nebylo to náhodou právě za vlády ODS? Při tom, jak už se teď hádají o koryta, takové “podružné věci” zase půjdou stranou.
Za navýšení na 35 let poděkujte ODS a také snížila proceta za odpracovanou dobu nad tuto dobu o 10 procent.Takže místo 22 let,12 let se sníženou sazbou.Kolik důchodců a celkem o kolik obrali o jejich zaslouženou celoživotní práci.
A stejný kokoty si lidi opět zvolili!!!
z 25 let na 35 také v UK
Jsem ročník 55 a mám odpracovaných 42 let a čtyři měsíce.takze jsem pracovala celý život kromě mateřských povinnosti.takze to jde ,jen pracovat a nevybírat si.proste brát vše co mě a mé děti uživí.
Nutno tedy vyrazit do ciziny na zkušenou….
Je to tak, pěkně jste to napsal.
Čím déle budeme makat, tím dříve půjdeme do kytiček a tím méně budeme pobírat důchodek. Tohle je ta pravá strategie.
nikde v EU ? Francie na dosažení důchodu 32 let nesmí chybět jediné čtvrtletí ..lubajsi neprodávejte lidem sen protože i jinde jsou problémy.
To sem nevěděl! že studium se nezapočitava do důchodového pojištění na co siho tedy platíme.
Asi kdo studuje,ten ho neplatí a studium je jen jeho věc. bylo to uděláno kvůli tomu,že někteří studovali i do 35let.
Pokud si budete během studia po 18. roce věku platit dobrovolné důchodové pojištění (nebo je doplatíte až dostudujete a začnete slušně vydělávat), tak se Vám ta doba normálně do důchodu započte :-).
studium se do odpracovaných let nezapočítává, ale započítává se do procentuální výše stanovení důchodu, takže je táto část navýšená o 1,5% za každý odpracovaný rok i studium
Máte a nemáte pravdu. Studium se započítává (jako náhradní doba) jen to před rokem 2010, a to v rozsahu maximálně 6 let po 18. roce věku. A studium před 18 rokem se započte jako náhradní doba jen to, které bylo před r. 1996.
Během studia za tebe platí pojištění stát.Student si ho po dobu studia neplatí.
Důchodové pojištění jste si při studiu neplatil. Co jste studoval, když toto nevíte !
Vaše hovno sem studoval.
Také se vám počítá pouze 1rok strávený na ůředě práce! To také ví málo lidí.
Jenom 1rok? nevíc?
Cikani nepotřebuji odpracvat nic a stejně maji duchod,DĚLEJTE UŽ STIM NĚCO
Podle politiků, úřadů a médií je to prej hoax. Všichni bez rozdílu prej musí mít odpracováno 35 let, jinak nic nedostanou. Jenže víte jak to je, úřady by dvojí metr v sociálním zabezpečení nikdy nepřiznaly, neboť by to odpálilo bombu nepokojů. Zřejmě tu ale skrytý dvojí metr existuje. Dva systémy sociálního zabezpečení. Jeden velmi přísný pro lidi z většinové společnosti a druhý mnohem benevolentnější a štědřejší pro příslušníky romské menšiny. Od švagrové sestřenice si před pár lety vzala za manžela cikána. To je slušný pracující chlap, proti kterému nic nemám ale jeho otec naposledy pracoval někdy za komnistů, jinak se celou dobu jen válel, přesto pobírá dnes normální starobní důchod, blížíci se k 15 tisícům. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak nic nemluvím.
Kecáš, moulo.
Je to marný, je to marný, je to marný. Diskutujete s někým, kdo si ani nedokáže přečíst zákon. A pokud jej přečte, tak jej stejně nepochopí.
To je fakt.
Měl jste volit SPD aby se tím něco udělalo.Teď si nestěžujte!
Já je volil ale bohužel bylo to málo.
Přesně – tak.!!!! Je to vrchol a ještě se nám řechtaj “Hej more Gadžo jde do práce je dilina né more.Hahaha.Připadají mě jako přírodou a státem chráněný druh parazitů.!!!! A množej se jako blechy – proč né přídavky stoupají hlavně jim, čím víc těch jejich nulových IQ poroděj tím víc dostanou.Asi to je jejich celoživotní zaměstnání.!!! A stát sype a sype – a hledá úspory na slušných lidech.Je to dementní ale jede to dál a dál.
U cikánů je stejné , jako u ostatních. Většina z nich žádný důchod nebere. Žvaníte blbosti ….
Disidenti nemohli sehnat práci. Dobrý vtip. Já disident nebyl a taky jsem musel k lopatě. A protože jsem měl za bolševika nadprůměrnou mzdu, mám slušný důchod. Po převratě jsem byl bílý límeček a v práci jsem strávil 30 let. A byl jsem první ročník, od kterého se ta doba 35let vyžadovala. Problémy jsou dva, mladým se nechce makat a ten druhý je v tom, že zaměstnavatelé nevedou řádnou evidenci a nedávají zápočtové listy
disident jste nebyl, jak píšete, takže o vtipech s disidenty laskavě mlčte, víte o tom úplný h… nic. A za co Vás dali k lopatě s nadprůměrnou mzdou?
Za co? Odmítal jsem někomu lézt do prdele. Šel jsem tam dobrovolně. A na huti se dalo dost vydělat i u lopaty i když jen práce s lopatou to nebyla. A určitě nás bylo víc neý disidentů. I u nás ne provoze byl jeden. Po převratě se ukázalo, že byl agent StB
A kdo byl “disident”?
Zápočtové listy jsou Vám pro účely důchodu platné, jak mrtvému zimník. Ale je potřeba si ohlídat, aby zaměstnavatel každoročně odeslal na ČSSZ “Evidenční list důchodového pojištění”. Je povinen to udělat do května. Nikoli jen to, že případně dostanete jeho kopii. Ta je také celkem k ničemu. Postup je jednoduchý. Po návratu z letní dovolené si od ČSSZ vyžádáte tzv. “IOLDP”, neboli Informativní osobní list důchodového pojištění, na který má každý nárok 1x ročně zdarma. A hned vidíte, co má ČSSZ ve své evidenci do konce předchozího roku.
Neznám nikoho, kdo by si po 60 započtené doby nehlídal. Je jasné, že ve 30 mne žádný důchod moc nezajímal. Dnešní mladí tím žijí, je to až k smíchu
Ale to je Váš problém, že ho nevyžadujete. To je povinnost vydat zápoctový list a to, myslím, do 14ti dnů od skončení pracovního poměru. Teda pokud jste tam nepracoval načerno. Ono je to hezké dělat bez papíru ale když na to pak přijde řada a něco chcete po sociálce, není z čeho brát.
Ano, zaměstnavatel je povinen vydat zápočtový list do čtrnácti dní od skončení pracovního poměru. Ale když to tak neudělá, není žádný zákonný prostředek jak ho k tomu přimět a ani jiné alternativní řešení. Bez zápočťáku vás nikdo nezaměstná a ani nemáte nárok na jakoukoliv dávku sociální pomoci!
Ano, jedná se o tzv. Nečasovu oprátku. A je toho víc, třeba blahovůle zaměstnavatelů vás vyhodit za hrubé porušení pracovní kázně. Ano, můžete se soudit, ale to trvá roky, mezitím vám nikdo nic nedá
A neplatí sociální pojištění. Navíc základ mzdy bývá dost často nízký a kompenzují to odměnami, jenomže tím ale poškozují zaměstnance do budoucího výpočtu důchodu.
a staré občanky …
Mým názorem je, že v Evropě už dlouho nebyla žádná poctivá, krvavá revoluce, proto lidi kteří se pravidelně střídají u moci, nemají žádný důvod k obavám o svůj život. Zvesela se vydrápou po něčím hřbetu blíže ke slunci, nahrabou si svoje na úkor stovek jiných, a když jim náhodou někdo dokáže nějaký špatný skutek, tak to přece nevadí. S nakradenými penězy se přece pozice vysoce postaveného státního úředníka opouští o dost líp, než fabrika s holou prdelí.
Doprdelééé konečně někdo s rozumem. Přesně tak, jak se v revoluci nestřílí, stojí to za hovno. Pak vzniká systém, který řídí “demokraté”, kteří rozhodují, ale nemají odpovědnost. Kurva, už aby se nabíjely laufy.
Znáte to pořekadlo, že “revoluce požírá své děti”? Ti prvotní iniciátoři a vůdci zatím prakticky vždy byli odstaveni (v lepším případě) nebo rovnou popraveni. A na jejich místo nastoupily “nové elity”, které se chovaly obdobně, jako ty svržené. Pamatuji na vtip, který koloval v době, kdy jsem se povinně věnoval “studiu Marxismu-Leninismu”, neb zkouška z něj byla tzv. selekční. Člověk vypadl ze školy, a ještě měl škraloup. Víte, jaký je rozdíl, mezi kapitalismem a socialismem? ????? V kapitalismu vykořisťoval člověk člověka! No a socialismu je to naopak!
Jinak samozřejmě k nějaké “krvavé revoluci” v Evropě nejsou až tak podmínky, protože aby k ní došlo, musí být k dispozici jednak iniciátoři a vůdci (ti by se ještě našli), ale také velká masa lidí, kteří jsou v takové situaci, že již nemají téř co ztratit ale mohou změnou dost získat. A na to se v Evropě, respektive ve většině evropských zemí, žije i té “chudině” příliš dobře. Nebo-li, revoltou se dá poměrně dost ztratit, ale není jisté kolik se toho dá získat.
EU např. vysokýma cenama plynu nebo daní na domy k tomu jde docela rychle, že lid nebude mít co ztratit…
Tehle zemi pomuze jen defenestrace,v parlamentu a na hrade jsou okna velka,to by slo dobre. A nebo narodni hrdinove kteri tu byli napr. v r. 1942
No vždyť jsi Zemana s Babišem mohl vyházet z oken už dávno.😀
Tak a jsme u toho, proč vznikla Komunistická strana. Lidi neměli co jíst, mocipáni je vykořisťovali…….atd.
A to jsem nikdy nebyla u komunistů.
Tak, myslím si, že doba zraje na něco podobného.
No vidíš, komouši vypadli z parlamentu, asi se lidi mají dobře.😏
Komunistická strana vznikla hlavně ze závisti.Z velké závisti neschopných lidí.
řeči, vznikla protože nebylo co jíst a byli platy, že se za ně nedalo žít, ale jako vždy moc převzali sociopati a s dopbré myšlenky se povalu stala zrůdnost.
Prakticky to samé vidíéme po 89 u nás a po vstupu do EU zase…
Prostě si nesmíte vykládat pohádky, že jinde je tráva zelená, ale v tom co se líbí vám je zelenejší než kdekoliv jinde 😉
Jedna stará paní pro ČST v roce 89 komentoval převrat “jedny prasátka odešli druhé přišli” 😉 Ta vidděla narozdíl od váš skutečný svět bez politických růžových brýlí, že mašín je lepší jak mažňák….
Filípku a ty chceš krvavou revoluci?a kde máš jistotu ,že první mrtvej “hrdina”revoluce nebudeš ty,nebo to hraješ na počítači jako střílečku?
Ono to, co je v článku napsáno není až tak úplně 100% pravdivé. Ano, základní testovaná doba pro nárok na starobní důchod při dosažení řádného důchodového věku (nebo při žádosti o předčasný důchod) je, zda má žadatel splněných alespoň 35 roků důchodového pojištění. A pokud je nemá, zjišťuje se, zda má splněno alespoň 30 roků, kdy bylo odváděno pojistné (zaměstnání, OSVČ, dobrovolné důchodové pojištění). Pokud ano, má nárok na přiznání důchodu v “normálním” důchodovém věku. Tedy stačí (“pojištěně”) odpracovaných nebo zaplacených 30 roků! Pokud je nemá, nastupuje méně příjemná varianta, a to přiznání tzv. “poměrného” starobního důchodu ve věku o 5 roků vyšším, než je důchodový věk muže stejného data narození. Na ten je nárok tehdy, pokud za žadatele o důchod bylo zaplaceno pojistné alespoň za 15 roků pojištění! Tedy například v mém případě, kdybych neměl těch svých 47 uznaných roků pojištění (a z nich 39 odpracovaných), ale třeba právě jen těch 15 odpracovaných, měl bych nárok na nějaký starobní důchod až ve věku v 68 let a 8 měsíců, namísto 63 let a 8 měsíců. Další věc je, že lze, zejména pokud chybí jen nějaká krátká doba, něco dopracovat, či “dopodnikat”. A pokud se týká studia po r. 2010, případně dlouhé evidence na ÚP bez pobírání podpory, tuto dobu lze KDYKOLI doplatit formou dobrovolného důchodového pojištění, tedy nikoli jen rok zpět, jako je tomu při doplácení “bez udání důvodu”. A konečně, je nepravděpodobné, že by někdo “vůbec nevěděl”, že mu mohou chybět roky, protože již několik let (tuším asi sedm či osm) zasílá ČSSZ všem lidem cca 5 let před dosažením důchodového věku “Informativní osobní list důchodového pojištění”, v němž jsou uvedeny doby, které má ČSSZ v evidenci. Jinak jej na žádost vystaví a zašle zdarma 1x ročně komukoli.Čili je čas případné neevidované doby dohledat. A platí, že “voják se stará voják má”.
Co se myslí tím “dobrovolným důchodovým pojištěním”? To může někdo platit aniž by byl zaměstnaný nebo jako OSVČ?
Ano. Podá si u ČSSZ přihlášku a začne platit.
Jasně – tím se myslí, že si na to můžete jít třeba nakrást.
Marie, Marie, evidentně ani netušíte, že povinnost platit sociální pojištění nemají například příjemci výnosů z kapitálového majetku, příjmů z pronájmu, nepracující partnerky a partneři velkopodnikatelů a podobně.A například studenti VŠ též nejsou sociálně pojištěni, ale pokud zrovna nestudují nějaký obskurní ekonomicky nevyužitelný obor, tak po nástupu do “pracovního procesu” mají zpravidla nadprůměrné příjmy. A ti všichni to dobrovolné důchodové pojištění mohou využít. Ono to je totiž lepší, než být bez důchodu.
Pisatel článku zřejmě “šil horkou jehlou”
Ano, platí, voják se stará, voják má. Ale pokud jste byl na vojně, tak jistě víte, že ne každý voják se stará. A právě k vůli takovým chce pravice vyjebat z celou rotou
Levice měla 8 let na to, udělat změnu k lepšímu. Udělala co?
Navíc, v současnosti ještě pořád chodí do důchodu ročníky, které tu odpracovanou dobu, 35 let, musí zvládnout levou zadní. Od 15 roků se jim počítá studium, důchod momentálně 64 roků, tak počítejte. Problém spíše mohu mít třeba ženské v 1. st ID, které nebyly schopné pracovat, byly doma a živil je manžel. Jednu takovou znám, která to potom musela hodně rychle řešit.
Ale to jsou jen “ženské”. Některé “takové” ani manžel neživil.
Tak jestli nekdo nema v 65 letech 35 odpracovano, pricemz se do toho pocita vojna, studium, materska atd. tak mel ty ‘prostoje’ asi fakt casto..
asi neumíte dost dobře číst, studium se nepočítá
studium swe nepočítá od roku 2010 a tihle lidé asi ještě neřeší důchod
Neřeší důchod starobní, ale mohou řešit ivalidní. A u toho to už např. u dnešních třicátníků má docela fatální dopad. Nedávno jsem pomáhal s administrativou při doplacení pojistného ženě, ročník narození 1985, která je invalidní od r. 2016 a ID 3. stupně má od r. 2018. Na nárok na důchod sice dosáhla, ale jen na nízký Letos dostávala ID ve výši 7600 Kč (přesně), protože už neměla uznanou část studia v r. 2009, 2010 a 2011, a též měla krocenou tzv. dopočtenou dobu. Po jednorázovém doplacení pojistného (pravda, nikoli malého) za celkem 751 dnů studia se jí od data doplacení a přepočtu zvýšil důchod na 12147 Kč.
Oni jsou taky vychcánkové co pracují někde u soukromníka na černo neplatí daně a pak se diví! Jak by pak přišel k tomu člověk který řádně pracuje a daně odvádí!
“Vychcánek” – jak píšete – není ten, co pracovníkovi nezaplatí pojištění, aby ušetřil, co ? “Vychcánek” je ten, kdo nemůže najít práci, kde by mu za práci zaplatili podle zákona = tedy i s tím pojištěním!..
Já nevěřím, že člověk nad 60 se nestará o podklady k důchodu, aby měl všechno v cajku než příjde na ČSSZ žádat o důchod. Spíš si myslím, ýe zvolená hrůzovláda chystá nějaký podraz na důchodce
Chystaná vláda má v programu (koalice SPOLU) povinnou dobu důchodového pojištění 25 let a započítávání studia SS a VS.
Jo, sliby se slibujou, blázni se radujou …
A byli to oni kdo zavedli těch 35 let a zrušení zápočtů studia. Ojebali nás, ročníky narozené v padesátých letech. Navíc ten proídložující věk odchodu do důchodu až do devadesáti-to zavedl Nečas
A proč to vláda ANO a ČSSD za podpory KSČ a SPD za 8 let nezměnila? Měla přece v programovém prohlášení spravedlivou penzijní reformu?
Nečasoviny zrušili. A těch 35 let bych nechal být.oni zastropovali věk 65, to musí stačit bohatě k tomu, aby to každý splnil. A ten ojeb praviceuž nikdo nevrátí zpět. Ať si mladí užijí pravicových vlád dosytosti
Nechci se rozcilovat,ale je to sprostota prvni tridy.Jen u nas se dejou takove veci.
Nechcou nam platit duchody,zvysuji roky nastupu do duchodu a pak sedreny clovek ,aby umrel,misto aby si uzil duchodu-proc se plati duchodove pojisteni.Lituji nekdy ,ze ziji v teto republice.
A kdo tě tu drží?
Nojo, ale zase máte tu vytouženou demokracii a tržní ekonomiku, a to se vyplatí 😀 …. Mnozí lidé jsou víc, než naivní – chtěli by žít v kapitalistické zemi, ale se sociální politikou.
Ani po osmi letech, kdy nám tu vládlo ANO s ČSSD s podporou KSČM se to nezměnilo? Tak asi ta jejich sociální politika stála za ho….
Jo,však paní Dagmar tu nikdo nedrží,může se v nynější době odstěhovat kde je jí libo.Za komančů by to měla těžší,musela by si koupit zájezd do ciziny,pokud by jí to povolili,vycestovala by.Už to by bylo štěstí.Na zájezdě by musela utéct i s rodinou,nevrátit se do autobusu,ovšm musela by mít v ruce pas,který obvykle zadržoval vedoucí zájezdu/jak mám ověřeno od lidí/.No a pak by byla umístěna do zádržného zařízení,kde by čekala na další události.Pokud má povolání v kterém je fakt dobrá a prokízala by to,mohla by se v něm ihned uplatnit ,při menším štěst by vzala jakoukoliv práci.Adovolená,ta byla u emigrantů v nedohlednu.
Jóoo jistoty. Ty ani mít nemůžeme, když se střídají vlády. Žádné pětiletky, žádné plánování. Tato nová garnitura ještě ani nedoslavila vítězství a už měla starost změnit důchodový systém, snížit sociální příspěvky. Ani náznakem nepadlo-postarat se o prosperitu země – průmysl, zemědělství atd.
ale mají starost o průmysl i zemědělství, předat ty zbytky cizákům a příjde i na poválečné dekrety
No jo, lepší byla privatizace českou cestou. Třeba Poldi Kladno ve srovnání s Škoda Auto. Poldovka je v českých rukách prosperující společnost, která táhne náš průmysl.😂😂😂😂
Tak se nerozčiluj,jdi za štěstím,a duchod ti platěj ale nejdřive musíš si něco odpracovat,ale to v každém státě v evropě
pokud vim tak malo lidi najde nejake doklady byla 2xpovoden
No jako novoduchodce musím potvrdit že odpracovat to jde,makal jsem celej život 43 let,žiji v jednom okrese kde vládla velká nezaměstnanost,ale člověk nemuže být lempl,najdeš firmu co je stabilní no a makáš,stačí trožku dbát na zdravotní stránku,tím pádem nemarodit nevyhoděj tě,to samé manželka,ale jak sleduji okolo sebe není to běžné,když někomu řeknu ,že jsem pracoval v ledné fa 25 let tak nechápou manželka 38let,
Nerozčilujte se, nebo Vám praskne žilka a budete tahat nohu za sebou a mít tik v oku :-)). Ono to co píšete reálně není tak strašné. Kdybychom předpokládali, že pomoc v hmotné nouzi a příspěvek na bydlení čerpají jen “nepřizpůsobiví”, což jen oni nečerpají ani náhodou, tak tyto “dáfky” dělají jen cca 2 % toho, co se vynaloží na důchody. A je to holt daň společnosti za to, že tito obyvatelé naší země si ve větší míře neobstarávají prostředky k obživě násilnou trestnou činností, jako je tomu třeba v latinskoamerických zemích (mimo Kuby). JInak není imigrant, jako imigrant. Těch co jsou u nás (ze zemí mimo EU) je zatím nejvíc z Ukrajiny. A i když i mezi nimi se najdou “týpci”, většina jich tu docela slušně pracuje.
Bez imigrantů z Ukrajiny by se dávno zastavil průmysl, stavebnictví a možná i zemědělství. Jinak děkuji za vaše fundované příspěvky, které zde ale bohužel nedopadnou na úrodnou půdu.😄
nezastavil, pouze by museli podnikatelé přidat na výplatě a lidi by se našli, ALE bohužel by to znamenalo, že manželka a děti nebudou mít co 2 roky nové auto 😉
Takže vaše “fundovaně vypadají”, ale asi jste nikdy nedělal na vyšší pozice v rodinných firmách, aby jste neviděl, jak se zaměstnaní děti/manželky, kteří nic nedělají, ale mají služební auta apod. a to někdo musí nahradit svou produktivitou a výškou svého platu, který musí být nižší,a by bylo na palt flákače…
Takže prvně sám poznejte jako to v reálném světě chodí a nepiště pohádky z učebnic 😉
Čtu tady různé komenty , kladné i záporné . Jestli se někdo pozastavil nad tím , že mnoho lidí bylo nuceno dělat na “černo” , tzn. že chceš pracovat , ale beze smlouvy . Tam kde nebyla jiná možnost a člověk nebyl lempl ale dřel jako blb , musel souhlasit .Je jisté , že o tomto postupu zaměstnavatelů, vědělo jak ministerstvo práce , financí a celá vláda , která akceptovala tento postup a neudělala dostatečné kroky k nápravě . Z tohoto důvodu , byla menší procenta odvodů do státní kasy , ale na druhou stranu menší výdaje na placení důchodu . Toho si byli vědomi , že lidé nedosáhnou na důchod a nebude ho muset proplácet .Občasné kontroly kvůli práci ” načerno” , byla jen zástěrka . Ne všichni byli nemakačenka , ale tento fakt uvedl lidi , kteří makali do této situace . Stát je na vině , né občané !
Nikdo nikoho nenutí pracovat na černo.Pokud narazím na firmu kde mi nechtěj dát smlouvu tak jdu tam kde jí dostanu přece,Kdo chce makat tak maká,práce se dá sehnat vždycky.Stačí jen chtít a nemít zbytwčně přehnaný nároky.
To, že to “odpracovat jde” ještě ani náhodou neznamená, že to “každý odpracovat mohl”.
To je pravda, že ne každý potřebnou dobu odpracovat mohl, ať už z jakýchkoli důvodů, i když drtivá většina ¨lidí ano. A proto tu máme například invalidní důchody, či možnost “poměrného důchodu” ve vyšším věku, na který stačí odpracovaných 15 roků. A také státní sociální podporu, kterou běžně čerpají i “vyloučené” skupiny obyvatel, a to včetně těch, kteří třeba pracova mohli, leč něchtělo se. Nicméně je třeba si prostě uvědomovat, že důchody jsou vypláceny z důchodového POJIŠTĚNÍ. A výplata pojistného plnění je zkrátka závislá na tom, jak bylo pojistné placeno, a to jak z hlediska délky, tak z hlediska výše.
Za stávajícího stavu je dobře, že ti, kteří nepřispívali do společné kasy dostatečně dlouho, nebudou důchod pobírat. Škoda, že nejsme ve Finsku. Tam, když odpracujete 40 let a odvádíte pojištění, tak máte nárok na penzi. Pracujete li od 15let, tak v 55letech jste v důchodu. Jsme jedinou zemí, kde je potřeba odpracovat 35let a mít věk 65let.
Jsem zvědav, jak budou zvýhodněni ti, kteří budou mít odpracováno až 47let.
Omyl
Ve Velké británii pro plný důchod musíte také odpracovat 35 let. Nedávno to zmĕnili též
( Ještĕ před Brexitem)
Ale pozor, existují tu i částečné důchody kde musíte odpracovat minimmálnĕ 10 let…
Což je lepší a férovĕjší než nic!
Pracuji tu ve zdravotnictví a aspoň mám momentálnĕ tady odpracovaných 15 let takže nĕco už mám doufám zajištëno a nepůjdu žebrat
V Čr mám odprac. trochu přes 10 let a jelikož v Čr neexistujì čâstečné důchody dostanu NIC
Smutné a neférové
Ještĕ že jsem v Uk kde je to lépe nastavené…God save the queen
Doporučuji problém nastudovat. Jmenuje se to “dílčený důchod”.
nemáte pravdu, pokud jste pracovala v zemi EU, počítájí se roky v dané zemi do opracovaných let v ČR, pouze část důchodu se bude počítat “ze země EU” a druhá část “z ČR”, každý stát si to spočítá podle svých tabulek 😉
Takže žádné neférové, ale pouze vaše neznalost, kdy jste si nesedla a nenastudovala =nestaráte se, ale pouze sedíte a pak se divíte…
Fínsko čeká,jenže žiješ u nás,asi,a nechodíš k volbám tak to je jak je
Tak, já těch 47 roků pojištění uznaných mám. A oproti 35 rokům je celkem zřejmý ten rozdíl, že zatímco procetní výměra důchodu při získání 35 celých roků pojištění je 52,5 % z výpočtového základu (ten závisí na výši příjmu) tak při získání 47 celých roků pojištění je 70,5 % z výpočtového základu. Za každý rok je totiž 1,5 %. Pro lepší představu, pan Pilný, který získal 47 roků pojištění, a pan Pohodlný, který získal jen 35 roků, mají oba stejný výpočtový základ (stanovený podle jejich výdělků) a to právě 20000 Kč, neb shodou okolností měli v tzv. rozhodném období stejné příjmy. Pan Pilný ale bude mít procentní výměru důchodu 14100 Kč a celkově tedy v r. 2021 vyměřený důchod 17650 Kč, zatímco pan Pohodlný získá za kratší dobu pojištění procentní výměru jen 10500 Kč a jeho důchod tedy bude 14050 Kč (základní výměru mají všichi důchodci stejnou, letos 3550 Kč). Přesto že měli pánové Pilný a Pohodlný během aktivního života v průměru stejné příjmy, tak pan Pilný, který získal o 12 roků deslí dobu pojištění, má důchod o 3600 Kč vyšší.
Co to je za blábol, že disidenti nemohli sehnat práci? Naopak, systém je nutil pracovat! A máte tam pravopisnou chybu, která zcela mění smysl toho článku :)))… do roku 2010 se VŠ studium započítává a vojna také… má tam být napsáno od roku atd… co vás na tý vysoký škole učili, že neumíte česky?
Ještě bych upřesnil, že to studium před r. 2010 se započítávalo maximálně v rozsahu 6 roků po 18 roce věku. A ti co studovali déle v období let 1996 – 2009 si za tu dobu studia mohou doplatit důchodové pojištění. Těm co studovali dříve, tedy do r. 1995 včetně, se uznává těch max. 6 roků také, leč doplati si nemohou nic.
Disidenti nemohli sehnat práci ve svém oboru,takže museli vzít práci např.v kotelně,nebo u lopaty.
ano, ale v článku je napsáno, že nemají odpracováno, protože nemohli sehnat práci a tudíž nepracovali a to je blbost, protože kdyby nepracovali, šli by do basy… takže pracovali třeba v kotelně… ale prostě pracovali
Chtělo by to někoho se zeptat. Třeba paní Kubišové.
tak se jí zeptej 🙂 … nebyla ani den bez práce 🙂
nebudu ted psát o sobě ale o kamarádce, ta je na invalidním důchodu a nepobírá žádné peníze protože měla odpracováno jen 19 let…vedle u dalšího okénka seděla romka která měla 32let a nikdy nepracovala, té invalidní důchod přiznali i s vytyčenou částkou 7300 KČ Růženka moje kamarádka, se v tomto případě hned ozvala a bylo zle málem na ní chtěli zavolat policii za rasizmus.. tak raději se zvedla a s pozdravem odešla. V tomto státě se k důchodcům budou chovat vždy ignorantně.
To je pravda o to sem už hodně četl na internetu, romové invalidní duchody pobírají automaticky jinak byto mohl byt rasizmus, bíleho šikanuji a ma robit i kdyby mu chyběla noha.
V invalidním důchod a nepobírá žádné peníze?Z čeho tedy žije?
Nejspíš bude mít nějakou rodinu?
Tomu nevěřím ani slovo,znám kluka který sotva začal pracovat po vyučení,měl 19 let,měl těžký úraz,má inval.důchod vyměřen krásný.
osobně mám invaliditu druhého stupně a chybí mi 2,5 roku na důchod.nedají mi ani invalidní ani normální.už mě vyrozuměli.poslala jsem dotaz na ministerstvo s dotazem kde se v čr chodí umírat jelikož se mi příčí aby se má mrtvola válela na ulici.dostala jsem písemně spoustu rad vedoucí k žádosti o hmotnou nouzi.jelikož vlastníme auto/starou ojetinu jejíž odprodej by nám nepokryl ani jeden nájem/ nemáme nárok na pomoc.zajímavé je že spousta nepřizpůsob.lidí je na hmotné nouzi a vlastní luxusní vozy…i jejich děti mají paušály na špičkových tel. ….nosí značkové oblečení a padají pod tíhou zlatých šperků atd. a řvou o diskriminaci.
invalidita má 3 stupně.pokud chlapec měl úraz spadající do 3 stupně na důchod nárok patrně má.1 a 2 stupeň nárok není.na tyto dva stupně musí být odpracovaná leta.stupně jsou danná procenty.bohužel s invaliditou si dodělat leta možností moc není-nikdo je nechce zaměstnat.
Můj manžel to má také tak,má přiznaný částečný inv. důchod ( dnes 2.stupeň) od roku 2008,ale protože mu chyběl 1 rok pojištění,tak nepobírá žádné peníze …. dali mu na výběr – buď si doplatí důchodové pojištění za ten rok cca 45. tisíc nebo bude bez peněz ….. protože manžel byl v té době již rok a půl onkologicky nemocný a měli jsme 3 děti, kdy já jsem pečovala o mentálně nemocné dítě-syna nad 4 roky a byla jsem s ním doma,tak jsme to neměli z čeho doplatit a tak manžel žádný důchod NEPOBÍRÁ! Takže manžel bez důchodu, syn nám zemřel a já od té doby též nemocná a tak práci neseženu ani s pomocí úřadu práce …. takže nám nezbývá,než žít z dávek hmotné nouze …. a to tedy není nic příjemného ani snadného … Mimochodem … tam teprve vidíte rozdíl v tom,na co mají nárok normální (bílý) občané a co vše dostanou Romové …. a o tom přístupu ani nemluvím ….
Máte pravdu,já pobírala pol.invalidní po operaci páteře,pak mi ho sebrali v 53letech,paní doktorka mi řekla že můj stav není dobrý,ale že musej šetřit,dostala sem papír že nesmím skoro nic dělat,na mou otázku proč zdraví rom má důchod mi řekla že se o tom semnou nebude bavit.Pak jsem žádala o starobní důchod chyběli mi tři roky,tak jsem ho nedostala.Musela sem na druhou operaci páteře ,hrozil mi vozík,po operaci jsem žádala o invalidní důchod,lékař řekl nutné jinak tu budete zpět,ale opět jsem podle nich nesplnila podmínky,kam přišli tedy ty moje peníze za 32 let placení,do práce nemohu ,jsem ráda že se udržím na nohách,je mi 63 let.
Absolutní pitomost! Invalidní důchody nikdy neudělují u okének, aby dva žádatelé seděli vedle sebe a slyšeli to, co povídá druhý lékař jinému žadateli. U posudkového lékaře je vždy jen jeden žádatel. Toto jsou choré výmysly!
Celé je to vylhané. Proč by po 19 letech nebrala invalidní důchod? Prostě paní potřebovala napsat nějaký nesmysl, tak ho napsala.
To se může stát, že ani při získání 19 roků pojištění nebude nárok na invalidní důchod, ač je daná osoba uznána za invalidní. Jádrem pudla totiž je, že při posouzení NÁROKU na invalidní důchod se nehodnotí celková doba pojištění, ale získaná doba pojištění v závislosti na věku pojištěnce. A podstatné je, že pojištěnec nad 28 roků musí získat alespoň 5 roků v posledních 10 letech před datem vzniku invalidity, nebo, pokud je mu nad 38 let, případně i 10 roků v posledních 20 letech před datem vzniku invalidity.Takže se zejména ve věku kolem padesáti let může stát, že pojištěnec má celkem 19 roků pojištění, ale jsou rozložené tak, že na výplatu důchodu nevznikne nárok. Jinak k té “příslušnici minioritního etnika, která tzv. nikdy nepracovala”, ID se určitě nepřiznává “u okénka”, to je poměrně složitý proces, kdy je sepsání žádosti striktně odděleno od vyměření důchodu, ale teoreticky by mohlo jít o “předběžný odhad”. A i když je částka 7300 Kč malá, tak nějaká odpracovaná doba mezi 18. a 31. rokem být musela, byť třeba jen pár měsíců. A další dobu získají ženy (bez ohledu na etnicitu) poměrně snadno, pokud se do důchodu “propečují”, například prostřednictvím “mateřské”. Když si totiž dáma mezi patnáctým a dvacátým rokem odpracuje pár měsíců, pak si pořídí dítě a za dva roky další, tak pokud se lehce po třicítce stane invalidní, nárok na důchod splňuje. A pokud by byl kolem těch 7300 Kč, byla zřejmě ta doba práce trošičku “pauzírovaná”, nebo krátká a s nízkým výdělkem.
Makám od šestnacti let,přesně čtyřicet roku a myslím,že lidi kterým práce nevoní by neměli mít nárok na důchod.Mám tři děti a nebylo lehké plnit pracovní povinosti.A divím se,že někdo řeší lenochy.
Nemusí být vyloženě lenoši. Stává se i, že ačkoliv pracujete, tak ČSSZ informaci o tom kde jste pracovali v systému nemá. Myslím, že moje známá to musela řešit nějakým čestným prohlášením a sháněním svědků, že pracovala, protože ta firma kde dělala už bohužel ani neexistovala. Pak se to nějak ověřovalo, byly to nervy. Si představte, člověk pracuje celý život a pak při žádosti o důchod zjistíte, že úřady “nemají záznamy” o Vašich poctivě odpracovaných letech 🙁
Na to byly dobré staré občanské průkazy, kde byly záznamy o práci. Když se měnily, nechala jsem si stránku s těmito záznamy a stránku s osobními údaji k doložení, že jsou záznamy moje. ( firmy už neexistovaly) ČSSP to k doložení odpracovaných let stačilo. Od nových OP, kde záznamy nebyly jsem si schovávala všechny výplatní pásky…. pro každý případ.
Na jaře jsem se ptala sestry, jak je na důchodě (měla nástup v únoru 2021). Říkala mi, že s ní pracovnice na OSSZ žádost nesepsala, že jí chybí do důchodu ještě 2 roky odpracovat. Tak jsem ji říkala, ať tam zajde znovu a řekne paní, že si chce ty 2 roky doplatit. Sestra nějakou dobu ošetřovala naši matku, nějakou dobu byla na pracáku atd. Tak tam šla a bylo jí sděleno, že nárok na důchod má a žádost s ní sepsána byla.
Pokud s ní byla sepsána žádost,musí ji paní mít u sebe,nebo alespo kopii žádosti.Pokud ji nemá,proč se nechá jen tak odbýt a nežádá aby jí ona sepsaná žádost byla předložena?Pokud ošetřovala matku,tak doba ošetřování se počítá tak jako by pracovala.Sociálka jí o tom že někoho ošetřovala dá potvrzení.
proč se nechá odbýt? Asi protože není vychcaná jak ta chamrať které se všichni bojí,
To se na mne nezlobte,ale proč by se mělo považovat za vychcanost,když by se paní zeptala na svou žádost o důchod.Jedna úřednice jí řekne že nemá nárok a žádost s ní nesepíše,a když tam jde podruhé,tak jí sdělí že žádost s ní sepsali.Alespon podle tvrzení paní která tu psala příspěvek.Chodila jsem několikrát na úřad když jsem žádala o důchod,měla jsem to složitější,vypočítávali mi ho téměř celý z příspěvku na péči.Pečuji o osobu blízkou již přes dvacet let.Takže můžu posoudit i to co jsem viděla:lidi naprosto bezradní,kteří nerozumějí tomu co jim úřednice povídá a co po nich chce.Hlavně je potřeba se nebát se i zeptat když něčemu nerozumím.To není přece vychcanost,jedná se o můj důchod.
Měli by dát do zákona pořádně, ale skutečně pořádně kontrolovat ZAMĚSTNAVATELE!!!!!!!!!, jestli posílají evidenční listy důchodového pojištění! A ne že pos….nci chrápou na stole, berou velké prachy a nic pořádně neschválí!!!!!!!!!!!
Za totáče se psal průběh zaměstnání do občanek, takže i když se nějaký evidenčák zatoulal, dalo se to dohledat. Sepisovala jsem lidem žádosti o důchod a často podle občanek.
evidenční listy dostáváme a je na každým jak se k tomu zachová.Já si je uschovávám a dávám si na ně pozor,a pokud nejsou listy tak jsou tu i váplatní pásky které taky postačí.Na nich je také kolik se odvedlo atd.
Jestli nějaká státní instituce kontroluje zaměstnavatele, tak to je právě ČSSZ. Dělají kontrolu mzdové evidence rutinně každé dva (běžně) až tři roky (pokud je vše dlouhodobě OK). Vedl jsem v “neziskovce” mzdovou evidenci od března 2008 do února 2021 a kontroly byly v letech 2011, 2013, 2015, 2018 a 2021. V minulosti to ale asi nebylo tak časté.
A ještě se ptám, z čeho pak tihle důchodci vlastně žijí, když nemají žádný důchod?? Jedině, že by jim pomáhaly jejich děti.
Tak to Vám mohu říct přesně…jsem ročník 1957 mám 2 děti tak jsem měla jít do důchodu v 60 letech a 8 měsíců…o důchod jsem žádala až letos v únoru…žádost zamítly , neodpracováno 35 let..letos mě bylo 64 let . A tak mám sociální dávky 2 160 kč…no a z toho musím žít..na bydlení nepřispějí , mám věcné břemeno a těm stát nic nedá. Přesto musím platit měsíčně 1 600 elektřinu a 10 000 uhlí ročně…ted mám něco na poště ale nemám na respirátor tak mě tam asi nepustí…
Nepíšete, proč nemáte odpracovaných 35 let. Jsem o tři roky mladší a mám již teď 47.
A nebo manžel,manželka,nebo jsou z nich bezdomovci.I když znám lidi bezdomovce,kteří mají důchod,a pěkný.
Většinou do smrti makají – nejspíš u nějakého “zachránce”, který je už předtím roky a roky zneužíval k práci “načerno”, aby ušetřil za jejich pojištění. Může to tak dělat díky všem, kdo v téhle zemi plivají ne na ty, kdo jsou zneužíváni – namísto aby rázně zakročili proti těm, kdo je zneužívají.
Všechno je nahraný- po 28 dnech si budete muset koupit prášky , za dalších 28 dní další v ceně kolem 1.500,- Kč za balení a po třetím balení už se vám nikdo neozve
V roce 2010 Nečasovo vláda zvedla odpracovaný věk potřebný k přiznání důchodu z 25 na 35 let. Osobně mám odpracováno 37,5 roku ale i tak jsem měl problém, protože mi byl přiznán 8 let před starobním důchodem, důchod částečně invalidní (II stupně). Protože kdo to tak má, je veden na pracáku, má vědět, že roky v invalidce a při registraci na pracáku, který platí starobní důchod za klienta, platí jen 80% a při dopočítávání let v invalidce a současně na pracáku pak těch 20% chybí, takže už pak nestačí mít odpracováno i s invalidkou a pracákem 35 let a těch 20% je nutné ještě odpracovat. Nikdo to neví, nikde se to v médiích neříká. Naštěstí mě to stačilo akorát a jsem již od května 2018 ve starobním. Co všechno přeji Nečasovo bandě (sory, vládě) nebudu popisovat ale i když bez ledviny a po mnoha dalších operacích, těší mě, že jsem tu Nečasovo zvůli nenaplnil, prostě jsem byl v invalidce a práci mi pracák stejně nesehnal pro dlouhý seznam omezení mě nikdo nezaměstnal.
Jen mi uniká, na co si vlastně stěžujete, pokud nepočítám Vaše zdraví.
Navíc moc nesedí ty počty. Pokud je již v důchodu, tak se mu počítalo studium od 15 let, takže v šedesáti letech měl mít 45 roků odpracovaných. A těch 20% krácených na pracáku dělá maximálně 2 neodpracované roky.
Jenže já sem šel do částečné invalidky a na pracáku se odpočítává těch 20%. Ono je to komplikovanější ale stačilo mi to na důchod od 63 roků v r.2018.
Já si nestěžuji, jen reaguji na článek svými zkušenostmi.
Cikáni opravdu důchod nedostanou, ale už se nemluví o tom, že až do smrti dostávají nemalé sociální dávky… Jelikož bydlí v nájmu a nic na sebe nemají psané… ale to my normální lidi platící daně a pojištění když se dostaneme do špatné situace a potřebujeme pomoct, tak nám na úřadě řeknou – máte auto? Tak ho prodejte…. Máte dům? Tak ho prodejte…. Babiši, na tohle by sis měl došlápnout přece!!!! To by bylo peněz ve státní pokladně, kdyby tohle někdo hlídal. Ale to ne… všichni se jich bojíme tak radši vytáhneme peníze abysme se jich zbavili… Mám v 1.třídě cikánku. Její babička (jelikož jí má v pěstounské péči) tahá jedno cigáro za druhým, ale 200,- na sešity nepřinesla. Tak škola zažádala na sociálce aby jí to zaplatili. Kde to do háje jsme??? Já bych je hnala bičem. A kolik lidí je hlášených na městském úřadě trvalým bydlištěm??? Nic nedělají a jen berou. Proč jim někdo nenařídí ať jdou vymetat škarpy a sbírat odpadky? Stejně vybírají popelnice, tak by aspoň k něčemu byli
Není to tak úplně pravda. Invalidní důchodci starobní důchod dostanou. A že mezi cikány je invalidních důchodců poměrně více než v běžné populaci.
To ano,v tomto případě ano.Jenže se tu lidi převážně baví o tom že cikáni dostanou starobní důchod.A ještě je mezi lidmi rozšířen mýtus o tom že jim starobní důchod vypočítávají z průměrné mzdy v republice.Toto není pravda.Kdo nemá odpracované roky ,nemá nárok na důchod,ani bílý ani cikán.
Na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu, budete ty cikány zaměstnávat, dávat jim pracovní úkoly, kontrolovat je, kontrolovat kvalitu a kvantitu jejich práce? Ne, místo toho radši naberete agenturní ukrajince, makedonce atd. Jestli máte jiný názor, s chutí do toho, zaměstnávejte. Vím, o čem mluvím, na rozdíl od těch, co by je hnali do práce jsem je měl v partě. Díky, nechci. Ať si je zaměstnají ti, co o tom nejvíc křičí.
Já bych tedy za ty “nemalé sociální dávky” opravdu žít nechtěl, fakt že ne.
Případ můj osobní: středoškolské odborné vzdělání, 5 dětí (jedno zemřelo při porodu), 27,5 roku pojištění, částečně v zahraničí, později i VŠ. Důchod NULA, přesto, že jsem šla do práce se sníženou pracovní schopností, přežila rakovinu a hlavně mi na začátku pracovního věku bylo slíbeno, že mi stačí dokonce jenom 21 let sociálního pojištění k získání důchodu, do kterého jsem měla jít v 58 letech. O deset let později jsem živa jen díky manželovi, vděčná, že je to slušný člověk. Česká republika a její politici, ti, co vymysleli zákony proti lidem, by měli jít na světový pranýř. V USA, nejkapitalističtější zemi světa, stačí 10 odpracovaných let, aby získal člověk důchod, sice malý, ale dostačující k přežití. V Česku už se to všechno rozkradlo, mnoho miliardářů neví co s majetkem, takže se nechají chudáci staří chcípat. Jsou to hlavně ŽENY, které nemají dostatečný počet odpracovaných let, protože kolotoč s dětmi a starostí o domov se nikde do pracovní doby nezapočítávají. Tento stav je vizitka naprosté absence morálky a slušnosti české společnosti. Pokud někdo neodpracuje 35 let, ale jen 30, nebo 25, měl by mít nárok na částečně krácený důchod, ne? Na co jsme tedy my bez důchodu přispívali na sociální pojištění těch 20, 30 let? A pokud má někdo horší zdraví, znamená to, že může ve stáří chcípnout hlady? … Zákonodárci chyběli ve škole, když se probírala básnička …. “koryto ti synek udělá”. Ani to koryto lidem nedají a to se musí těm lidem vrátit. Moc jim to přeju. Svolávám na jejich hlavy Boží trest za tenhle zločin.
Nějak to nesedí,
Asi jí chybí ty zahraniční roky.
Pokud vím,tak i práce v zahraničí se přece počítá.
Ano, pokud tam byla sociálně pojištěna. On ten její příspěvek je celý nějaký zmatený, vlastně vůbec neuvádí, proč v takovém věku má tak málo odpracovaných roků.
NE vždycky se počítá, některé státy nemají s ČR dohodu, a tím pádem se nic nezapočítá. Ovšem na sociálním pojištění by ty roky asi měly jít doplatit tak jako tak.
V 68 letech máte nárok na důchod, tak si pozadejte, musíte dostat důchod, i když nemáte odpracovany roky. A od roku 2023 dostanete za každé dítě navíc 500,- Kč.
Jenže už se nepíše že se těmto lidem většinou pak přizná důchod a to minimální a chybějící roky se tzv. zprůměrují
No Havlovali jste v roce 1989.Tak se nedivte že nebudete mít důchod a jak je vše nekvalitní a drahé. Já jsem ročník 1973 a důchod mít také nebudu jelikož nejsem oficiálně zaměstnaný a nevydělám tolik abych si mohl spořit. V tomto spravedlivém a krásném kapitalismu můžete makat od rána do večera a ti co se válí doma nebo v kancelářích se vám ve stáří budou smát a odsuzovat vás až otevřete kontejner nebo pojedete s kárkou do sběrny se železem. Je to hnus tento systém.
Proč nejste oficiálně zaměstnán? Zřejmě to má nějaký důvod. Pravděpodobně dluhy, nebo něco se zákonem?
Nevyděláváte tolik aby ste si mohl spořit? Pravděpodobně netáhlo, nebo člověk co nic neumí?
To spoření je dobré. Platil jsem spoření, vloni jsem dostal peníze, ale to nepokryje ani inflaci, jen toho využívala banka. Bravo. Předtim vše zmizelo za Kalouska v jeho pilířích.
Jsem nemocný, mám invalidní důchod, ale žádné peníze nepobírám, protože nemám odpracováno dle tabulek tolik let. Je mi 29 let. Studoval jsem střední školu, poté několik let vysokou školu, nic z toho se nezapočítává a brigády také ne, mám smůlu, chodím si pro sociální dávky, asi “trest” za to, že jsem tak onemocněl. Nejsem zdaleka sám a nic nezmůžeme. 35 let mít odpracováno nikdy nebudu.
Máš smulu,i to je život
Tak mi to připadá, že ten výraz “ksindl” se hodí spíš na tebe.
Nechtěl jsem napsat na tvrdo ,že kecá
Hlavně je nesmysl, pokud studoval, že se mu to nepočítá pro invaliditu. To by potom hozilo, že člověk, co má těsně po 18. narozeninách, ještě studuje střední školu a stane se invalidním zůstane bez prostředků?
Může si podat žádost na sociálce, že je ve hmotné nouzi. Ale invaliditu pokud mu přiznají, tak důchod (peníze) skutečně nedostane, neb podle zákona nemá na ně nárok. Jsou tam podmínky, že musí mít určitou dobu odpracovanou. Kdysi se do pojištění počítala aspoň ta škola, teď už ani to ne…
Do dvaceti let mu stačí i doba pojištění kratší než jeden rok (což může být i jen jediný den studia), protože to se pro posouzení NÁROKU stále uznává. Problém může být vznik invalidity u “pauzírujícího” studenta až po 28. roce života, protože tam už se požaduje 5 roků pojištění. Nicméně z těch polovičatých informací v příspěvku se více dovodit nedá.
Ano, pokud nebyl invalidní ještě jako dítě do 18-ti let, potom už musí mít odpracovany nějaké roky, jinak mu nemají z čeho vypočítat invalidní důchod. A pokud nemá životní pojistku, která by mu pokryla životní náklady, nebo by ho pojišťovna odskodnila, má smůlu. Teď si hlavně musí jako samoplátce platit sociální pojištění, aby mu měli z čeho vypočítat invalidní důchod.
Pokud máš invalidní důchod 3.stupně, tak ten se do “odpracovaných” let započítává . . . .
Jsem nemocný, mám invalidní důchod, ale žádné peníze nepobírám.
Chodím si pro sociální dávky.
Protiřečíte si.
Sociálka Vám dá brambory, rýži, vejce a kus prasete?
Žádné peníze?
Nechci Vás nějak urazit, ale co píšete je nemožné.
Pán chtěl říci,že vyměřen mu žádný invalidní důchod nebyl,jen byl uznám invalidním,tzn.že žádný důchod nepobírá,jen má nárok na sociální dávky.
Pane pavel ono byste se divil muže te sice dostat ID ale muže se stát že vám nepřiznají žadné prachy to se muže stát i když to není tak časté.
Nedostane ID, jen uznají stupeň invalidity.
Věřim vám bilým neradi davaj i když znam pár bilých kteří nikdy nemakli a maji ID.
Invalidní důchod nemáte, ale patrně máte jen uznanou invaliditu. Jinak “odpracování” 35 roků se nechce po nikom, natož po invalidech. U Vás je základní otázka věku k datu uznání invalidity, a na tom závisí požadovaná potřebná doba pojištění.
Viz Zákon 155/1995 Sb, § 40, odst. (1):
Potřebná doba pojištění pro nárok na invalidní důchod činí u pojištěnce ve věku
a) do 20 let méně než jeden rok,
b) od 20 let do 22 let jeden rok,
c) od 22 let do 24 let dva roky,
d) od 24 let do 26 let tři roky,
e) od 26 let do 28 let čtyři roky a
f) nad 28 let pět roků.
Pokud jste studoval před rokem 2010, tak doba studia po 18. roce věku se uznává jako doba pojištění. A za dobu studia od 1.1.2010 (po 18. roce věku) si můžete kdykoli doplatit dobrovolné důchodové pojištění. Pokud se týká tzv. “brigád” (to je z hlediska platných zákonů nedefinovaný pojem), tak záleží, zda za Vás bylo či nebylo odvedeno pojištění, podle toho, o jaký vztah se jednalo.Já mám například “prázdninové brigády” z doby studií cca z poloviny uznané. Dalo mi to dohromady další celý rok pojištění.
Jediná šance je platit sociální jako samoplatce a jakmile budete mít roky, aby vám mohli vypočítat invalidni důchod, požádat o III. Stupeň invalidity, pokud ho už nemáte. ID III. Stupně se započítává do odpracovan
ych let na starobní důchod. Jenže, to je teď, a jak budou nastavena pravidla, až budete mít důchodový věk, to je věštění z křišťálové koule.
Představte si, že celý život pracujete a pak žádný důchod nedostanete………proč hned taková lež, já jsem celý život pracoval a mám odpracováno 47 let……když někdo nemá odpracované roky, dostane penzi o 5 let později, myslím, že to je správné……určitě lepší a motivující řešení, jak řešení pani Maláčové, která by nejraději dala všem minimálně 12000…
Ona časová jednotka práce “celý život”, kterou s oblibou používala m.j. soudružka Venezuela, je hoodně gumová. 🙂 V mém případě to také bylo 47 roků. U mé maminky, která též subjektivně “pracovala celý život”, 38 roků (do důchodu odešla ve věku o 9 roků nižším než já). A mnohé její vrstevnice, které dns žehrají na nízký důchod za “celoživotní práci”, získaly těch roků jen 25 a ještě s odřenými zády. Protože “táta dost vydělával a dítěti se ve školce nelíbilo”, tak si “hodily” pár roků v domácnosti bez pojištění a bez starosti o budoucnost.
Je to kopanec do tlamy, všem co, celý život dělali! Negr se narodí, a už marodí. A penzi má jistou!!! A když se bílý dočká penze, tak mu dají velké hovno!!! A bílý nedostane ani invalidní důchod! Nemáš nohy? Tak můžeš být na kryplkáře na vrátnici!! Hnus, hnusů!!!
Správně.
Tak by mě zajímalo, jak je možné, že cikáni, kteří jsou buď nemakačenko, nebo na podpoře či rádoby podnikatelé co neplatí nic, mají důchody? Není zde něco v nepořádku?
Máte pravdu a hodně tu není něco v pořádku.
V nepořádku jsou tvoje informace. Důchody nemají, jen soc. dávky.
Tak Babiš, nebuďte srab, řekněte lidem, která vláda tohle schválila.
Dežo vypasený pupkatý, celý život nemáknul , nedělal kopu harantů a má krásný důchod a všem se směje .Paragrafy má v malíčku …
Neví co tu řešíte za blbosti ,mě je 54 a mám už odpracováno 35 let. Tak že když si někdo válí koule a studuje do 35 let ,tak hold musí makat i v důchodovém věku.
To je dobře že se o tom píše. Mnoho lidí žije na dluh a šetřit se nikomu nechce.
Od 18roku pracuji bez jakéhokoliv výpadku na sociálním. Nyní mi je 43let a ač jsem si to nepřála ani s tím nepočítala jsem od 35let ve II stupni invalidního důchodu. Což je 8let. Bohužel všude kde si žádám o práci, a pracovat musím stát za mě sociální ani zdravotní neplatí, jsou nadšený, že by brali peníze od státu, ale stejně mě nepřijmou protože roztroušená skleróza raději ne, je nám líto atd. Začínala jsem na 4700,- a nyní mám 7500,-. Bohužel život je krutý a bohužel mě letos zemřel manžel. Takže invalidní důchod mi byl odebrán a přidělen vdovský což dělá 8500,-. Pouze však na 1rok a už nikdy. Klíčema jsem nezvonila bohužel nevím jak by to bylo v době minulé, ale můj názor LEPŠÍ!!! Žiji si však nad životní minimum a nárok pomoci žádný. Prosím poraďte jak víc se uskromnit abych každý měsíc neotravovala rodinu, že nemám už ani na chleba?
Jenom drobná poznámka, zdravotní za Vás platí stát.
V tomto případě máte zcela jistě nárok na příspěvek na bydlení,a možná i na nějakou další sociální dávku.Zjistěte si to sociálce.
Píšete, že jste dostala ID ve II. st. RS je progresivní nemoc…můžete si zažádat o přezkum vašeho současného stavu a pokud se zhoršil, možná vám přiznají plný. MMch. nějak se mi nezdá, že by vám byl odebrán ID kvůli vdovskému důchodu.
Přesně to stejné bych poradila, požádat svoji lékařku, aby vás poslala na vyšetření, nebo, pokud máte nejnovější lékařské zprávy, požádat na příslušné Správě sociálního zabezpečení o zvýšení ID na III. stupeň. Pošlou vám formulář, který vyplníte, včetně kontaktu na vašeho lékaře, lékař shromáždí vaše nálezy a ty pošle na Správu sociálního zabezpečení. Posudkovy lékař vás potom buď bude chtít vidět, nebo napíše posudek jen na základě zdravotní dokumentace. Pokud přizná zvýšení stupně invalidity, máte vyhráno, pokud ne, můžete žádat klidně každý měsíc znovu. Třetí stupeň by pro vás znamenal jednak razantní zvýšení důchodu asi o 1/3, jednak se vám započítává do celkového počtu odpracovaných let na starobní důchod. A samozřejmě, za současné situace máte narok na pomoc v hmotné nouzi a na příspěvek na bydleni, to minimálně.
Proč se bát o důchod,Stačí mít odpracováno a mít našetřeno,Pokud mám malý plat kde nemůžu tolik ušetřit tak si najdu práci kde se mi tu podaří,Pak je tu penzijní spoření, v něm se dá taky našetřit.Pak už je tu jen to aby se neutrácelo za zbytečnosti na které nemám.Pokud je chci tak je dobrý si ušetřit namísto zbytečných půjček.I na bydlení se dá ušetřit dost aby se nemusela brát tak vysoká hypotéka.Jenže je tu spousta lidi co si žije takhle nadpoměry,nedokáže nic ušetřit tak jsou zadlužený,peacují na černo aby nemusely nic odvádět a nebo si nechávaj psát jen tolik aby měly ve smlouvě psanou minimální mzdu a zbytek berou na ruku.A pak by chtěly brát solidní důchod?Ani náhodou.Proč by měly brát důchod lidi co si neplatí důchodový pojištění a ještě ojebávaj systém.No ne?
Dobrý kec. Vyděláváte asi víc než 50 000, protože nemáte ponětí o čem mluvíte. Spoření, co jsem tal dal před 40 lety, tak tam mám a to znaméná, sto tisíc je jako dnes deset, sežere to inflace. Počítejte každý rok 3%. Jednoduché.
Není žádný důvod proč by lidé, kteří nepracovali měli pobírat důchod. pravidla všichni znají.
Všem, co tu řešíte cikány. Víte proč si tak žijí? Je to proto, že oni drží při sobě a žádná vláda je nerozhodíViděli jste někdy cikána bezdomovce? Jsou prostě víc lidmi než my. Dnešní mladí by nechali nejradši důchodce pochcípat a taky tak volili
nesouhlasím, může za to strach vládnoucí sebranky, která vede dvojí metr jen aby byl klid
Tím jste jen potvrdil to, co jsem napsal. Holt, žádný cikán nezůstane sám, aby s ním mohl někdo zametat. Kromě toho, oni si důvěřují a mezi sebou se neokrádají a nepodvádějí. Je těžko jim vládnout, oni uznávají jen své autority. Dokonale se přizpůsobili tomu zhovadilému režimu pravdy a lásky
Mate pravdu ja sem těž ještě neviděl žadneho cikána bezdomovcem ono jeto tím že stát sito nedovalí toby bylo diskriminační ,rasiztické a hodně by seto řešilo a to nikdo nebude riskovat.
Kdyby nad cikány ochrannou ruku nedržela kvanta NGO organizací (mnohé placené ze zahraničních fondů jako je Open society fund) a stát, tak drtivá většina bezdomovců jsou cikáni.
A teď já… Zástupce těch rebelů, kterým odbyla třicítka a už teď vědí, že důchod neuvidí ani z tramvaje.
Historii důchodového pojištění jsem kdysi pročítala. .. Kámo, jak to kradou změnou procent mě znechutilo natolik, že už dávno nepláču a zkrátka šetřim jinde.
Jako vážení.. Vy, co tu melete, jak se nemakačenkům dávat nic nemá… Vy jste u jejich života byli, když ty údajně nenamakaný léta “NIC” nedělali ??
Kámo, já od státu nečekám NIC od svých 25 let. Protože to teprve v prdeli bude. Takových , jako jsem já, je mraky.. Ale já si troufám říct, že jako jedna z mála jsem si začala krýt prdel jinak, než spolehnutím se na stát, nebo vkládáním peněz do nějaké nenažrané banky.
Důchodový systém tu je necelých 100 let. A každý stát ho má nastaven jinak.. Všude to jde do prdele.. Ale tu skutečnou vůni konečníku ucítí me až my.
Počítat v 60letech, zda-li mám tedy nárok mi přijde hodně pozdě..
Snad vím, co jsem celý život dělal a jak moc jsem “ctil pravidla hry”.
Mám to pořešené jinak a BůH žehnej investování.
Napsala jsem to sice velmi svérázně,ale máte pravdu.Můj otec vždy říkával”neříkej mi kolik vyděláš,ale řekni mi kolik jsi ušetřil”.Znám dost lidí,kteří žijí dost zvláštním způsobem.Oba manželé kouří jak tovární komín,za den vypijí každý šest i osm hrnků kávy,vymetou kdejakou akci,zájezdy,chodí na pivo,na fotbal,na hokej,a když se jim zhroutí lednice,musí si vzít půjčku.Nebo další příklad:jiná rodina:doma se téměř nic nevaří,nepeče,vše se kupuje hotové,zásadně se nenapijí kohoutkové vody,samá cola,drahý chlast.Pořádají se grilovačky,zásadně značkové hadry se kupují,manželka vymýšlíco by si zase nechala udělat “s hubou”.Nešetří se,žije se.To nemluvím o rodinách které na to mají,mají na to příjmy a mají i na šetření,investování.Mluvím o rodinách které prostě žijí tady a ted,nemyslí na zadní kolečka,nic si nedokáží a nejsou ani ochotni odepřít.Takoví lidé vůbec neřeší že mají jít za pár let do důchodu a měli by se tedy zajímat.Apak čumí.
oprava:”napsala jste to sice velmi svérázně……………..
Vy si opravdu myslíte, žepokud by se zhroutil průběžný systém a statisíce lidí by se ocitly bez prostředků, tak že se těch pár vyvolených šetřílků a “investorů” nesveze s nimi? Celý ten humbuk, že dnešní třiscátníci nedostanou nic tu už nepřetržitě trvá minimálně 20 let. A vidíte, důchody jsou stále tu a dokonce rostou. Ono to chce neskočit na lep pravici, co jedná v zájmu soukromých penzijních fondů
Zaměstnavatelé nedostáli zákonné povinnosti shromažďovat podklady po potřebnou dobu . . .
Takže máme ministerstvo a úřad s desítkami tisíc zaměstnanců, ale stát si nedokáže pohlídat plnění zákonných povinností. Je zajímavé, že se to děje u velkých firem. Udělat to malý podnikatel, tak ho stáhnou z kůže.
Není výjimkou, že zaměstnavatelé také zapomínají posílat evidenční listy důchodového pojištění České správě sociálního zabezpečení . . .
Takže, že se neposílají evidenční listy, to vadí. Ale že chodí platby a není je komu přiřadit, to nevadí . . .
Od zaměstnavatelů se žádné platby ke konkrétním osobám průběžně nepřiřazují Zaměstnavatel pošle každý měsíc souhrnnou částku za všechny zaměstnance. A k tomu výkaz “Přehed o výši pojistného”, v němž je vedle identifikace zaměstnavatele uvedeno následující:
1. Úhrn vyměřovacích základů
2. Pojistné za zaměstnance
3. Pojistné za zaměstnavatele
4. Pojistné celkem (řádek 2 + řádek 3)
Toť vše. Kolik u jednotlivých zaměstnanců činí roční vyměřovací základy a za jaké měsíce nahlásí 1x ročně (nebo př ukončení pracovního poměru) podáním “Evidenčního listu důchodového pojištění”.
Důchodový systém v ČR – jedním slovem katastrofa.A paradoxně ti co se práci vyhýbali celý život /všichni je známe víme o koho jde/mají vyšší důchod než člověk prací sedřený s podlomeným zdravím a platícím po 40.let pojištění.Hamba a laxnost Ministerstva práce a soc.věcí volající do nebe.At tam jako ministr dřepí kdokoliv neví ani že tací lidé zhora uvedení,myslím ty pracující – neberou důchod ani 10.000,-korun.Vzhledem k rostoucím cenám je to žebračenka.!!! Nastupující super vláda by nás nejraději už vidělá studený.Ale i oni budou jednou staří ovšem při jejich příjmech nebudou prožívat to co my.A proto na to kašlou.
Když byl tento zákon kritizován, a tehdy ČSSD upozorňovala na to, že tento problém nastane, tak to nikoho nezajímalo. No tak už to tu je. Schválil to náš porevoluční parlament.
„.. různými brigádami, které se však nezapočítávali…“
Dál nečtu, to je tedy úroveň…
Ty bolševiku Devě-kret…e.., vydírání mnohých lidí to bylo, kecáš úplné nesmysly. Ten byt a tu naprosto jistou práci měli jen ti praví přisluhovači režimu, jinak nic. Chytré lidi, pracovité, kteří s touto bolševickou sebran….nechtěli mít nic společného, platili úplně mizerně. A stačí se podívat, jak to tady vypadalo a teď po dalších bolševicích vypadá! Běžte vy všichni přisluhovači stébáka už někam…
Nepište kraviny. jestliže pracuji “celý život” jak píšete v úvodu, tak mám určitě odpracovaných 35let!
Podle čeho se vypočítává důchod naším romským spoluobčanům když nepracují
Nedostanou důchod.
Budete se ještě hodně divit jak jim penízky budou přitekát zadara jelikož nedostat je diskriminační či rasizmus.
Možná tak ze sociálky,ale důchod starobní neberou.
No nevím. Já mám (bohužel) cikánské příbuzné a u jednoho z nich jsem měl možnost vidět důchodový výměr přes 15 tisíc a to vím, že dotyčný pracoval naposledy někdy na začátku 90let minulého století. Kdepak, tady fungují dva metry. Jeden oficiální pro většinovou společnost a jeden skrytý pro tzv. znevýhodněné etnické menšiny. Proč asi pracovníce sociálek, když chtějí odejít pracovat jinam musí podepisovat smlouvu o mlčenlivosti?
No pravě ja mám tež podobnou zkušenost ze svého okolí to co vy jedna cikanka makala jenom v 80 letech a to jenom pár let jelikož makat za komunismu bylo poviné po 89 šla na socialky byla tam x,x, x a x let poté dostala důchod nevím přesně už kolik ale bylo to mezi 8-10 tisíci a můj otec má přítele ktery je o hodně starší ale je bohužel je smrti ten robil nejmín40 let ale po té šel do přečesného jelikož se nato mohl vykašlat a dastal něco málo přes 12 tisíc. Zajimavé.
Já mám odpracováno 47 let, proč by to měl být problém odpracovat tedy 35, nebo dokonce 25 let….navíc tito lidé by měli dostat 12 tisíc penze, jak doporučovala Maláčová??nakonec dnes je spousta restituentů, kteří zdědili miliony z těchto důvodů třeba ani nepracovali, taktéž podnikatelé, kteří si platili jen zákonné minimum….
Ti podnikatelé co platili jen zákonné minimum dostávají minimální, tj. základní SD, ale dostávají.
a vam prijde sakra normalni mit odpracovane 3x vic jak v jakemkoliv vyspelem state, jen abych dostal tu smesnou almuznu, za to ze sem drel celej zivot ? nedovedu si predstavit, ze zestarnu v tehle dire.
Běž zestárnout do Anglie, už tam na tebe čekají
Je to divné,ale je mi 50 let a mám odpracováno 32 let,jak jsem to asi udělala?????Nepracovala jsem nikdy na černo!!!!Vždy mi vše navazuje a pracuji celý život.Nevidím v tom problém!!!!!!Je tu spoustu lidí kteří jsou hlášeni na pracovním úřadě a pracují na černo!!!!!!Znám lidi kteří makají na živnost a udávají na daních a zdr,poj.nejnižší částky aby mohli pobírat sociální dávky a potom brečí když marodí????Potom mají velký problém a bylo by nespravedlné aby měli důchod stejný jako já která maká celý život.
Tak, já už jsem v důchodu a uznáno jsem měl 47 roků pojištění, protože od svých cca 15 let až do dosažení nároku na důchod převážně pracoval, nebo měl nějkaou náhradní dobu (třeba vojnu). A měl jsem tzv. “neevidovaných” jen 17 dnů. A nikdy jsem nebyl “na pracáku”, neb když jsem “v devadesátkách” dostal výpověď, tak mé kroky nevedly na ÚP pro podporu, ale ještě před uplynutím výpovědní doby jsem si vyřídil živnostenský list a sehnal pár zakázek. Čili jsem po ukončení pracovního poměru měl v podstatě ihned práci.Odvody jsme platil “jak to vyšlo”, byly roky hubené a roky tučné, ale ve finále mám zejména kvůli té době pojištění důchod větší, než průměrný.
Za socialismu se pracovalo 42 let a nebyl to problém, pokud člověk nebyl kriminálník, kde musel také pracovat. To, že dnes lidi nemají odpracovný počet let, je systémová chyba zvaná kpitalismus. Máš svobodu chodit i nechodit do práce. A pak máš, nebo nemáš nárok na důchod. Je to spravedlivé.
No a tu svobodu si někteří vykládají po svém.Ta svoboda je o osobní zodpovědnosti.
Bingo
Kdo nepřispívá do systému více jak 35 let, tak má jistě našetřeno v prasátku na stará kolena, takže bych se o tato stvoření absolutně nezajímala….. Máme přece kapitalismus ne?
V čem je problém? Já měl odmakáno 35 let pojištění v 57.
to jsou zase blafy, zrovna se mi dostal do ruky jeden co nemá odmakaných ani 10 let a dostal důchod vypočítaný na průměr tzn. 12 300,- ať žije sociální stát. Co má pak říkat člověk co dostane cca o 4tis více za 40 let? Přece se ten nemakačenko z něčeho musí živit.
je mi 47 a mam odpracovano 29 let takze za 6 let do duchodu no parada a to furt strasej ze se odchod posouva a posouva….
Kecy!!! Za 6 let budete mít splněnou 1 podmínku a to odpracování 35 let. Ovšem 2 podmínku nesplníte a to důchodový věk 65 let. Asi tak nějak. Zadejte si to do důchodové kalkulačky a budete se divit.
Nebuďte líní a zažádejte si o nformativní přehled na Českou správu sociálního zabezpečení
https://eportal.cssz.cz/web/portal/-/tiskopisy/zoldp
Pracovat kvůli důchodu se vůbec nevyplácí, stačí rodit děti. Odpracoval jsem a byl pojištěn 45 let, bez dovolené a nemoci, posledních 15 let jako soukromý zemědělec i bez jediného volného víkendu, výsledkem je důchod 3 tisíce pod průměrným důchodem. Ženská, která byla posledních 20 let většinou nezaměstnaná, pouze občas v létě chodila na brigádu k technickým službám má důchod průměrný. Nejde ani o peníze, jako o to, co urážek musí člověk od přeplácených arogantních úředníků vytrpět.
Já jsem bez problémů odpracoval 44 let a taky mám podle toho důchod. Nemakačenka holt budou mít smůlu a dobře jim tak. Po studiu ještě pár let flákání po světě – zač by ten život jinak stál,. že? Dobře Vám tak cinkači.
J doba těšká každou chíly člověk přijde o práci dřive narozní maji 35let odmakaných snadno práce byla a chtělo sežit,dnes nepřizniví ty stoji miliony nic vlastně nepřinesli,stim b yse mělo něco dělat.
Tak jen shrnutí – za socialismu vás pracovně evidovali a archivovali, od 90 roku i každý měl hlídat prac. činnost a kontrolovat odesílání zápočtu, plateb zdr. a soc. Kdo tak nečiní nebo pracuje tzv. na černo spláče nad důchodem a bude nadávat na stát .
systém kapitalismu za komunistů tyto prolémy nebylo,je potřeby se naf tím zamyslet
Je to větší problém do budoucna. Když se člověk ocitne na ÚP tak se do období započte jen 80% jestli jsem tomu rozuměl správně. Pokud ano, je to pěkná dacárna. A lidem co na práci nesáhli celej život nakonec obecní úřady dají práci na obecních pozemcích, aby jim to započetli a dostali aspoň nějaký důchod. No nevím, já se v tom nevyznám, ale doufám, že mě uživí farma a moje ruce… Stát to je velká loterie
Od roku 89 se většina lidi spoléhá na stát. Dávky zadarmo. Pracuji v této oblasti . Znám spoustu a spoustu lidí, kteří pobírají od roku 89 soc dávky. Když upozorním na skutečnost, že nastane doba, kdy dosáhnou důchodového věku ,už budou stáří a třeba nemocní, Pak už je do práce nikdo nevezme ,tak na mě koukají jak na blázna. Copak já mužů jit do práce? Přijdu o peníze. Mám děti. Kdo je odvede do školy a uvaří. Další a další. Paní po čtyřicítce mi odpověděla, že ona nemohla chodit do práce protože měla holku, které je nyni 18. Nevěřila jsem svým uším. Když jsem ji našla práci, tak odpracovala pár měsíců s tim, že si vyčerpala dovolené a pak neschopnost. Vyhodili ji. Do práce už nikdy nepůjde. Špatná zkušenost pro ni. Nebo mi jedna řekla, že už ji je 50 a ona už je stará na práci. Atd. Takže většina těch, kteří pobírají dávky od revoluce už nikdy pracovat nebudou. Proč by pracovali. Oni dostávají důchod ve formě soc dávek a budou je brát až do smrti. Podotýkám, že ze se to netýká všech, kteří jsou na dávkách. Každý si musí hlídat doklady od zaměstnavatelů. Po padesátce už by si měli požádat o výpis odpracovaných let,aby zjistili, jestli vše souhlasí. Popřípadě urychleně požádat u firem,kde nemají započítanou dobu o potvrzení.
¨Proč to neudělají spravedlivě? Kdo odpracuje 35 let, může do důchodu. Já už pracuji 40 let a do důchodu mi schází ještě 5 let. Proč mám pracovat o 10 let dýl než někteří jiní?
Chtěl bych zažít dobu kdy cikán ráno v pět vstane a jde do práce aby měl na nájem,na benzín do svého BMW,na plný vozík v supermarketu a důchod jako mají ti co makají celý život.
můj názor: platit v tomto státě sociální je úplně k ničemu.lidé by si měli dávat tyto prostředky stranou a zúročit je.poté až budou potřební bylo by z čeho čerpat a rozhodnutí by bylo na každém jednotlivci.zrušila by jsem ossz a příslušné ministerstvo….jsou to pouze úředníci placení z toho co jim odvádíte a na lidi nezbyde.proto jsou tak přísná kriteria k vyplacení.když si spočítáte kolik jim za 35 let odvedete a kolik a jak dlouho vám bude zhruba vyplácen důchod při tom jak jsou lidé do důchodu opotřebovaní a zničení tak vám vyjde že je silně přeplácíte.navíc o důchod musíte prosit…nejspíše ho ani nedají a pokud ano tak minimum.
Melo by se to zmenit,ty co pracuji kazdy den,cely zivot nemaji potom nic.Ty co nepracuji maji skoro vsechno.To se nedela a melo by se to zmenit.Bohuzel soucasna vlada neudela pro lidi nic.Od te doby co je misto Babise ten sprominutim smrat strana neudelala jeste ani tuk pro lidi.Vubec nic neni slyset aby neco udelala.Jen slibují.Lide ziji ve strachu a bídě.Hnus,hnus a hnus kolik penez jim za zivot dame a pak vam reknou nemate narok?
More to jsme s Eržikou v háji : (