Zdá se, že jde skutečně do tuhého. Touto dobou již měla být krize na poli polovodičů vyřešena a nedokončené automobily stojící na odstavných plochách letišť se měly rychle začít osazovat proudícími dodávkami čipů.
Krize jen tak neskončí
Jenže to se bohužel neděje a nedostatek čipů se naopak dále prohlubuje. Kromě toho, že se dosud nepodařilo zcela obnovit veškeré kapacity v klíčové Asii, teď do celé záležitosti promlouvá i konflikt na Ukrajině, která shodou okolností patří k největším producentům neonu. Tedy suroviny, která je k výrobě čipů potřeba.
Například podle ředitele společnosti Intel Pata Gelsingera by globální nedostatek čipů měl trvat až do roku 2024. To jsou přinejmenším další dva roky, což už by mohlo přinést skutečně velké problémy. Na trhu může v důsledku toho nastat kritický nedostatek vozidel, jejichž ceny by pak vystřelily vzhůru, ať už těch nových nebo ojetých.
Automobilky se tak podle všeho rozhodly nečekat na zázrak a vzaly věci do vlastních rukou, jak prozradil šéf společnosti ASML, která je dominantním výrobcem litografických přístrojů určených právě k výrobě čipů. Peter Wennink se na tiskové konferenci v rámci výsledků firmy nechal slyšet, že situace dospěla do té fáze, že některé automobilky prý skupují pračky a další spotřebiče, z nichž se snaží vydolovat potřebné čipy.
Chybí primitivní čipy
Nutno zde vysvětlit, že automobilový průmysl nepotřebuje ty nejsofistikovanější čipy. Respektive, v jejich případě nepanuje tak kritický nedostatek, jakkoliv i jich není zrovna přehršel. Ovšem zásadně se nedostává především jednoduchých čipů s architekturou starou klidně přes deset let. Tyto čipy ve vozidlech ovládají jednoduché funkce, jako třeba otevírání oken. A právě takové čipy je dnes možné ve velkém najít třeba i v pračkách.
Automobilkám se tak vyplatí skupovat spotřebiče, ze kterých vymontují pár součástek a následně je vyhodí. Jak to zapadá do všude tolik vzývané udržitelnosti? Inu, to se nás neptejte.
Je také otázkou, jak dlouho něco podobného bude možné praktikovat. Logicky ani výrobci spotřebičů nemají čipů nadbytek. Například i významný hráč na tomto poli, společnost Whirlpool, své akcionáře informovala o tom, že se potýká s výpadky dodávek.
Může se tak docela dobře stát, že se automobilkám podaří z praček vytrhat nějaké ty čipy, avšak pak si zase koncoví spotřebitelé třeba nevyperou.
Foto: Shutterstock, zdroj: Protocol
Obraťte se na E. Muska. On vám milé automobilky s čipy pomůže. To bude fajn chlapík. Ne? Hodně lidí mu skočilo na lep. Obyčejná kavka globalčíků co rozvracejí tento svět a pak samozřejmě nejsou věci vpořádku a nebudou. Tedy, ani čipy ne. Ale Musk je zachránce světa On s nimi nesouhlasí a bojuje za nás všechny. Až na to, že nikdo. Opakuji nikdo nevydělá miliardy bez plné pomoci, posvěcení a souhlasu elit, kteří by mu snadno ukázali, kde má kanec hentu a smázli by ho, jako obtížný hmyz, kdyby v zákulisí nehrál s nimi stejnou písničku a veřejnosti se prezentuje, jako jejich odpůrce. Čas od času je potřeba (falešné) protiváhy. Nabídnout kontrolovaně plebsu osobnost které naslouchají. Odvést pozornost a zatáhnout na scestí s písničkou na rtech. Tohle si za sebe myslím. Tohle je můj názor. Musku. Lidumile. Sežeň čipy, ať se ještě nějaká ta haraburda vyrobí. Díky.
Dotaz. Dá se obecně souhlasit s tím, že když se ocitnete v prostoru, kde je přímo před vás vypuštěna hustá, kouřová clona, tak jste bez šancí spatřit a zahlédnout co je za ní? A tedy zanalyzovat a dle toho se zařídít co by jste normálně mohli a měli vidět, ale není tomu tak?
Netřeba poukazovat na všechny kouřové clony. Ti co spí dým nikdy nespatří, ani když jim bude procházet pod nosem. A ti co se probudili a vidí, tak alespoň odhadují co je po rozptýlení dýmu čeká. Jaký obraz světa.
čím více modernizací v autech, tím větší závlslost na drahych servisech.
Kámoš je sběratelem starých aut. Některé z jeho kousků před tím než je koupil stály ve stodole či garáži i přes 70 let. Přesto jsme je lehce nastartovali. Stačilo jen vyčistit karburátor, kontakty zapalování a dolít benzín. Zkuste 70 let nechat jen tak stát dnešní auta. Nenastartujete je ani po pár letech, neboť oxidace na elektronice udělá své.
Automobilky? Co to je?