Dnes opět píchneme do citlivého místa a pobavíme se znovu o elektromobilitě a její případné náhradě. Mluvit o slepé uličce v případě elektrovozidel je možná trochu odvážné, ale na obzoru jí roste konkurence, která je levnější a dostupná pro širší spektrum obyvatel. A navíc bude toto palivo i více ekologické.
Vodíkové palivo již brzy na scéně
Mluvit o vodíku jako o novince je samozřejmě nesmysl. Vodík se používá k pohonům různých motorů již dlouhou dobu, to ale elektřina také. Nicméně v auto-moto průmyslu bývá vodík vždy trochu upozaděn. Nejdříve vývoji vodíkového pohonu zlomila vaz ropná lobby, po delší době mu zase vráží kudlu do zad protěžovaná elektrifikace vozů.
Přítrž se tomu rozhodla učinit projekt, na jehož základech stojí společnosti Daimler a Volvo.
Švédsko-německá fúze
Automobilka Volvo na svém webu uvádí, že obě společnosti přišly s nápady, které mají za cíl snížit náklady na výrobu vodíkových článků až šestinásobně.
Vozidla s tímto pohonem mají být také elektrická, nicméně hlavním zdrojem energie nebude masivní baterie, ale vodíkový článek. Ten bude generovat potřebnou elektrickou energii pomocí chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem.
Výsledným odpadním produktem bude neškodná vodní pára, která je pro okolní prostředí naprosto neškodná. Vodíkové palivo je tedy velmi ekologické.
Dle uvedeného webu má masová výroba článků začít v roce 2025. Od roku 2027 se předpokládá jejich montáž do prvních nákladních vozidel. Celý projekt má být totiž projít zkouškou ohně právě v kamionech. Ta bude trvat zhruba tři roky, do roku 2030. Vodíkové palivové články jsou totiž lepší na dálkovou přepravu, než obvyklé baterie elektrovozů, jelikož mají o dost menší hmotnost.
Nezbytné investice do infrastruktury
Obě společnosti nicméně uvádí, že budou nutné nezbytné investice do infrastruktury. Evropská unie bude muset schválit uvolnění finančních prostředků na dostavbu terminálů, daňové úlevy a případné dotace na pořízení podobného vozidla.
To by nemusel být takový problém, když se tolik investuje do teminálů na dobíjení elektrických vozidel.
Jelikož má být vodíkové palivo až 6x levnější, lze předpokládat, že bude podobná vodíko-mobilita dostupná pro majoritní většinu euro-asijské populace. To se zdá být vhodnou cestou ke snížení emisí a zachování obvyklé mobility obyvatelstva. Dle vyjádření obou společností bude potřeba do roku 2030 vybudovat minimálně 1000 terminálů s vodíkovým palivem. Očekává se ale, že o podobné terminály bude mít zájem téměř každá čerpací stanice. Ty pak budou budovat podobné aparáty na vlastní náklady, čímž se uleví celkovému rozpočtu.
Je jisté, že na půdě Evropské parlamentu dojde k vášnivým diskuzím. Alternativní paliva nejsou samozřejmě po chuti všem a můžeme očekávat různé obstrukce. Musíme jen doufat, že projet dojde ke zdárnému konci a bude dodrženo vše slíbené. Pak už to bude jen na zákonodárcích.
Foto: Shutterstock, zdroj: rac, LGM, volvocars
Elektromobilita je slepou uličkou, která má splnit úplně jiný účel než ochranu přírody. Má vytlačit chudinu ze silnic a dálnic. Pod pláštíkem vznešené idey ochrany planety se Brusel snaží lidem sebrat jedno z jejich demokratických práv, právo na osobní mobilitu. Proto chce Brusel zakázat levná a dostupná auta se spalovacím motorem , byť z ekologického hlediska jsou už víc ekologická než ta elektrická. Na elektromobily a jejich provoz bude mít prachy už jen hrstka boháčů. Obyčejní lidé nebudou mít prachy ani na ojetá elektroauta, k vůli nutnosti výměny baterií, která přesáhne hodnotu samotného elektroauta. https://cnn.iprima.cz/nejde-jen-o-emise-na-poradu-dne-je-uplne-vyhaneni-z-aut-zni-od-vyrobcu-193194?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Samozřejmě, že jde jen a jen o to. Uvěznit lidi ve svém sektoru pobytu. Bez možnosti osobní mobility. S tím jdou ruku v ruce i prasácké pravomoci WHO(nadnárodní) co se víceméně tiše a slušným tempem schvalují za nezájmu široké veřejnosti zhypnotizovaných mas televizní masírkou s odklonem na nepodstatné informace. Pak budou všichni čučet, že bez elektronického povolení žádné moře, žádné hory a na co to povolení bude vázáno si lze domyslet. Do toho zákaz současných aut a je vymalováno. Pokud je člověk alespoň trochu v hlavě nevymeten a zná, nebo si zjistí princip zásobování el. energií pak pochopí, že výměna elektroaut za spalovací jedna ku jedné je utopie a fantasmagorie. Kdyby teď byly všude dobíjecí stojany a elektroauta, jak otočením Arabelina prstenu, tak se z Black outu svět nevyhrabe. Kdyby všichni měli denní potřebu nabíjet, tak jako tankovat. Jen hýkejte ekofanatici. Oni vás naučí žrát trávu na,, 500″ m od vašeho kutlochu.
Prostě, alespoň mě se nedá, už pomalu dýchat v tom slavném především euroatlantickém prostoru. Jedno horší, než druhé. Vyhlídky do budoucna co člověk pro sebe nežijící ze dne na den potřebuje jsou jednoduše katastrofické. Mám plné zuby všech co se chtějí starat údajně o mé dobro. Pro mé dobro nemám jíst maso, nemám jezdit nafťákem, mám poslouchat doktory a směsku všelijakých odborníků, nemám topit dřevem, mám nosit večer reflexní pomůcky, na kole přilbu a tak dále. Ten výčet by byl seznamem na celou roli toaleťáku, kde patří. Vybodněte se už na to co je pro mě a není dobré. Rozpoznám to sám a nepotřebuji vodit, jako slepec, či nesvéprávný pacient z nějakého ústavu. Ale on to dnes ústav je celkově.
Teď jsem četl článek, jak eu chce zastropovat ceny ropy na 65 az 70 dolarech od Února 2023. Pouze prodávám co jsem v článku koupil. To netvrdím já, na takové info nemám vlastní zdroj a z karet věštit neumím, tak berte s rezervou samozřejmě. Zda to tak bude nevím, ale nedivil bych se. V praxi by to znamenalo že RF by přestala dodávat ropu zemím co se k stropu připojí. A výsledek? Naftová krize. Urychlování agendy pro vyřazení aut na fosilní paliva. Uvidíme, ale ti šílenci toho schopni jsou. Opouštíme s ženou Evropu a to ne kvůli toho. Padlo doma rozhodnutí. Trochu se bojím, ale více se obávám života tady. Polsko bylo fajn, ale přišel čas začít ještě jednou odznovu. Budeme pospíchat.
Teď v prosinci má končit výjimka z protiruských sankcí na odběr ropy z ropovodu Družba, ze kterého bereme nejvíc ropy. Potom pro nás budou ty Bruselem vyhlášené protiruské sankce právně závazné, bez pardonu. Všechno to zelené šílenství a šílené vedení zemí EU do nesplatitelných dluhů neoliberálními vládami, podpora multikulturalismu a masová migrace z jiných kultur, podpora agend LGBT a gender, Velký reset, to je všechno součástí jedné agendy OSN 2030 udržitelného rozvoje na zotročení a ožebračení lidí. Pod pláštíkem covidu a války na Ukrajině to svinstvo namířené proti lidem nabralo rychlejší tempo. Strůjci té agendy asi fakt chtějí všechno stihnou ještě do roku 2030.
Myslím, že dříve. Šustí dlaněmi, jak se dílo daří. Mě jen jedno se. e. Že lidi to mají před očima! Servírováno na zlatým podnose a jsou jak slepí. Ti lidé co to řídí by se vešli do jedné větší místnosto a ovládají miliardy. Ta psychopatická partička přece nemůže s nesmí vyhrát!
Lubajs v podstatě souhlasím
Jenže ten článek nedá potřebný výkon, takže tam bude stejně menší baterka napájející elektromobil.
Vodík nemá smysl. Jeho výroba je energeticka náročná a neekologická, při výrobě parním reformingem vzniká na kg vodíku 5,5 kg emisí CO2. Při výrobě elektrolýzou se spotřebuje ohromné množství vody a elektřiny (9 l vody a 60 kWh elektřiny na kg vodíku), což nedává logiku. Nemá smysl vyrábět vodík pomocí elektřiny kvůli tomu, aby se z něj pak zpátky v palivovém článku tvořila elektřina. Jediná možnost je výroba vodíku v nových jaderných reaktorech, které ale EU nechce. Tudíž to dopadne nakonec tak, že se zákaz prodeje spalovacích motorů bude neustále odsouvat a nakonec vyšumí do ztracena. Již dnes řada zemí EU vč. Německa a Francie uznává, že zákaz spalovacích motorů není reálný a vedl by pravděpodobně ke zhroucení ekonomiky celé EU.
Vy jste řidič kamionu co si tak pamatuji. Alespoň jste to tu kdysi psal. To vysvětluje mnohé. Vyšumění do stracena říkáte? Přál bych si, aby VY jste měl tu pravdu. Obávám se však. Píšete tu o zhroucení ekonomik. Jako následek. Vy jste byl kde poslední dva roky? U řeky Orinoko s Indiány, lovil jste ryby a chodil nahý? O co se ti zmr. i asi poslední dva roky pilně snaží pane WLM? V jednom svém příspěvku zrovna tady u tohoto ččlánku zmiňuji lidi Vašeho typu. Mají to před očima a nic z toho nevidí. Nic ve zlém. Já Vás respektuji, jen mi to nedalo nezareagovat, tak se prosím na mě nehněvejte.
Takže je nám tu předkládáno jakési perpetuum mobile. Tedy že se bude jezdit na vodík. Až nato, že soudruh novinář zapomněl sdělit, že vodík v podobě samostných molekul H2 se v ovzduší nevyskytuje. Ale zato tvoří sloučenu H2O a získat z této sloučeniny samotný vodík a současně jako vedelejší efekt samotný kyslík je velmi energeticky míněno na spotřebu elektrické energie, náročné. Takže s pomocí elektrické energie se vyrobí vodík a ten zase po umístění do nádrže vyrobí potřebnou elektrickou energii. Takže jsme opět u toho, nejdříve stejně tu elektrickou energii musíme vyrobit klasicky, abychom vyrobili vodík a z toho zase tu elektrickou energii. Kruh se uzavřel a pohádky o elektřině je konec.
Jj. Pohádky o šťastné budoucnosti ve Svazu Evropských Vazalů.
Vodík bude možným palivem až se podaří zvládnout jeho jak ekonomickou tak ekologickou výrobu. Což zatím není. Ale fandím tomu víc než bateriím. Baterie tak jak je zde známe jsou ani ne tak slepou uličkou, ale zlo.
Ten pohled je opět zaujatý. Je to o efektivitě výroby energie a formu její distribuce. Zda ji mít centralizovanou (elektrárny) – kde se lépe kontroluje, zda je výroba efektivní, ekologická atd. A nebo decentralizovanou – kde se energie vyrábí v každém jednotlivém autě. A tam se tyhle věci hlídají daleko hůř.
Každý chápe, že kupovat si barel ropy a dělat si z toho doma ve sklepě naftu/benzín je blbost. A nikoho neudivuje, že se to dělá centralizovaně v rafinérii.
Druhá věc je distribuce. Když vezmu to palivo tady v článku, je dle mého výrazně efektivnější toto palivo spalovat v elektrárnách místo uhlí/plynu a vyrobenou UNIVERZÁLNÍ elektrickou energii posílat dráty do spotřebičů, které ji využijí, včetně aut. Než ji vozit náklaďáky z výrobny do X tankovacích stanic a pak ji měnit na energii až v každém autě.
Poukazuje se na neekologičnost výroby elektřiny a baterií. Poukažte i na neekologičnost celého procesu těžby ropy, jejího transportu, rafinace v rafineriích, dalšího transportu výsledných produktů do tankovacích stanic a následné spalování v autech. Každý zmíněný krok je totiž ekologická zátěž.
Vsak paliva jsiu super levna, problem je politik ktery vam krade z penezenky polovinu toho co nechate na cerpacce, problem je politik, chceteli problem vyresit musite se zbavit politiku. Politik je zlo ktere tuto zemi postihlo.
Myslím že budoucnost je v létání, je to nejlacinější a zároveň nejrychlejří přeprava. Výrobní cena Thorova Kladiva je menší než cena koloběžky, přitom během pár minut lze být kdekoli v Evropě a během pár hodin kdekoli na zeměkouli, samozřejmě pro létání rychlostí Mach9 je potřeba speciální kombinézu a přez vesmír i skafandr, ale ta svoboda za to stojí. Zatím nevíme jak dlouho vydrží palivo – deci rtuťi a gram thoria, ale předpokládáme zhruba 5-10let a pak se musí znova za par stovek natankovat a to si může dovolit každý (teda, kdo není srab, protože to je pjeknej fofr).
Elektromobilita není nic nového a převratného . Již v samých začátcích jezdili vozidla na benzín a zkoušela se i vozidla podobné kočárům taženými koňmi , která jezdila na baterie . Bylo to pokusné období . Velmi brzo se od tohoto pokusu odešlo. Vozidla nesplňovala to co se od nich očekávalo . Benzín zvítězil.
Vodík z fyzikálního principu nemůže být levnější.
“5krát levnější než benzin nebo nafta”To nezní špatně za předpokladu, že by zase někdo “z dálky” nediktoval, kolik to tady bude nakonec stát, jak se píše v článku “Nafta a benzín by mohly stát 20 korun za litr. Jenže nebudou, ceny nám diktují až zdaleka”.
Energetická hustota vodíku jako plynu je nepatrná (auta na svítiplyn existovala, ale vozila “na hřbetě” vak o +- své velikosti a ujela na něj snad něco přes sto km). Pokud by se zkapalnil, znamená to na zkapalnění 1 m3 vodíku spálit další +- stejný objem vodíku (aby se tím pokryla energie pro tento proces), nebo vzít tu energii jinde. A získáme kapalinu o poloviční energetické hustotě než benzín (a ještě horší je porovnání s naftou). Nutnost tlakové a silně chlazené nádrže v autě je už jen “třešnička na dortu”.
Význam by mělo vyrábět z vodíku a biomasy ekvivalent nafty / benzínu, což jde, a byl by to proces C neutrální (protože při růstu biomasy se CO2 odebere ze vzduchu a auto tam stejné množství vrátí). Existuje i možnost brát CO2 ze vzduchu přímo a takto ho zpracovat, ale ta biomasa je výrazně levnější a jednodušší. Výhodou by bylo zachování stávající logistiky distribuce paliva a mohla by na to jezdit stávající auta.
Další možností je motor na peroxid vodíku a bionaftu nebo bioetanol. Mohl by pracovat při efektivitě pro dnešní auta nedostupné (kvůli vytváření NOx při vysokém tlaku a teplotě ve válcích – čím vyšší tlak a teplota, tím je Carnotův cyklus účinnější), protože do válců by šel kyslík (nebo peroxid) a ne vzduch. Znamenalo by to nutnost přidat možnost tankování peroxidu a úpravy motoru, tedy zásahy do logistiky rozvozu paliv, ale zanedbatelné proti zajištění dobíjení elektromobilů.
Velice zajímavý článek, ale mnohé další a svým způsobem mnohem zajímavější informace jsem se dozvěděl od některých diskutérů pod článkem,v rámci oponentůry!!!!!!!!!