Ročně sjede z výrobních linek zhruba 100 milionů vozidel. Některá vozidla míří k zákazníkům, některá do firem jako fleetová vozidla, další vozy putují do autosalonů k pozdějšímu prodeji. A neprodaná vozidla čeká smutný osud, který se nedá označit jinak, než prosté plýtvání zdroji.
Hřbitovy nových vozů jsou po celém světě
Světové automobilky jsou nuceny kupovat stále větší plochy, kam musí umístit nově vyrobená vozidla. Dohromady jde o tisíce a tisíce kilometrů čtverečních, které jsou napěchované novými vozidly. Často je to jejich první a jediná jízda. Proč?
Automobilky si nemohou dovolit zastavit výrobu, ani když není možné prodat všechna vyrobená vozidla. Nevyhnutelně by totiž muselo dojít k masivnímu propouštění zaměstnanců a uzavření provozu. Na tomto procesu jsou navíc navázaní ostatní dodavatelské subjekty. Dodavatelé ušlechtilých kovů, čalouníci, elektrikáři, dopravci a podobně. Proto nově vyrobená vozidla, které není možné prodat, putují na podobná odstavná parkoviště, kde čekají s svůj další osud. Výroba prostěnutně musí běžet stále dál. Zastavení výroby znamená ztrátu zaměstnání pro tisíce lidí.
Automobilky nechtějí tyto vozy prodávat za sníženou cenu, jelikož by tím odstřelili prodej za běžnou cenu u dealerů značky. Navíc by tím vykazovali pouze ztrátu zisku. A to by jejich akciím jistě neprospělo.
Poptávka po nových vozech je nestálá
Dnes žijeme v nestandartní době, která se liší od ostatních. Nových vozidel je nedostatek a čekací lhůty na nová vozidla jsou extrémně dlouhé. To se obvykle automobilkám nestávalo.
Samozřejmě že situaci ovlivnila nejdříve pandemie koronaviru, kdy byla výroba omezena. Krátký ekonomický boom postpandemické doby zvýšil poptávku po nových vozidlech. Náhradních dílů, čipů a jiných věcí byl najednou nedostatek a výroba tak nepokrývala poptávku. Ekonomika byla opět mírně při síle.
Po čase vznikla situace nová. Do hry vstoupila válka na Ukrajině a s ní související energetická krize. Nyní tu máme situaci, kdy kupní síla je na minimu, a stejně se nestíhá vyrábět z důvodu drahých energií. Takže nemáme peníze, ani nová auta. I tak ale počet takto skladovaných vozidel stále stoupá.
Co se s odstavenými vozy stane?
Takto odstavená vozidla je možné skladovat jen omezenou dobu. Některá vozidla budou mít štěstí a ještě se odprodají. Další zde budou trčet dlouhou dobu, a stanou se neprodejnými. Ty se následně rozeberou na náhradní díly, zbytek se prostě sešrotuje.
Nutno podotknout, že se vždy nejedná o plně pojízdná nová vozidla. Může jít také o defektně vyrobené kusy, poškozená vozidla při přepravě a reklamovaná vozidla. I tak jde o ohromné množství vozidel, která byla vyrobena podstatě za jediným účelem. A tím je následná likvidace.
Foto: Freepik, zdroj: autorský komentář, jdpower, ReadersDigest