Možná vám nikdy nepřišlo podstatné, jakou rukou otevíráte dveře od auta. Někdo si možná i řekne, proč se takovou blbostí vůbec zabýváme. I autorovi článku bylo dlouho lhostejné, která ruka sáhne po klice od dveří. Přitom jde o úkon, který může zachránit zdraví nejen vám.
Jako vždy jde hlavně o bezpečnost. A tentokrát spíše o bezpečnost vašeho okolí. V autoškole nás učili, že řidič má vždy předvídat. Ačkoliv nás pak následně pozapomněli vybavit věšteckou koulí, která by nám v tomto úkolu značně pomohla, jiná rizika ukázal až čas, zkušenost a šrámy. Nutno podotknout, že hlavně na těle.
Dveře od auta jsou často neočekávaná překážka
Nejen v naší domovině jsou pozemních komunikacích dva téměř nesmiřitelné tábory. A to řidiči jednostopých a dvoustopých vozidel. A obě skupiny samozřejmě vždy mají svou pravdu, kterou rozhodně nechtějí skrývat. Ačkoliv musíme podotknout, že v případě kolize auta s cyklistou, případně motorkářem, lze snadno odhadnout vítěze klání. Je ale nutné po obou stranách vyžadovat vzájemnou ohleduplnost.
Na komunikacích mimo město je srážka cyklisty (a motorkáře) s otevřenými dveřmi spíše raritou. Ve městské zástavě jde ale úplně o jinou situaci. Možná budete překvapení, jak často jede záchranná služba k podobným případům. Cyklistu prostě nenapadlo přizpůsobit rychlost při jízdě podél stojících vozidel a řidič vozu zase bez rozmýšlení a opatrnosti otevřel dveře. Následovala rána, povyk, sténání raněných, nářek poškozených, pár nadávek a houkání sanitky. Tomu všemu se dá ale snadno vyhnout.
Otevírání pravou rukou zvýší bezpečnost
České statistiky o podobných úrazech neexistují, případně se mi je nepodařilo dohledat. Ale například v Holandsku jistá čísla nalézt lze. Údajně zde dojde až ke 150 tisícům nehod tohoto typu. Nutno podotknout, že jde o zemi kde jsou jízdní kola využívána ve větší míře. Proto jsou zde řidiči zvláště na pozoru.
Otevírání pravou rukou má svou logiku. Při uchopení kliky musíte tělo a zrak vytočit za sebe. Stejná situace platí i pro spolujezdce, ten jen použije ruku levou. Tím samozřejmě získáte okamžitý přehled o tom co se děje za vozidlem. Než se začnete ohánět zpětnými zrcátky uvědomte si, že jejich rozhled končí při prvním pohybu dveří. V případě, že někdo vyjede ze zatáčky, nebo z místa kam zrcátko nevidělo, nemáte šanci kolizi zabránit. Ostatně ani protistrana. Běžná reakční doba je 2 – 3 vteřiny, což věru mnoho času není.
Bohužel, řidiči si musí uvědomit jednu věc. V drtivé většině případů, kdy se cyklista (nebo motorkář) přerazí o něčí dveře od vozu, jde vina právě za osazenstvem dvoustopého povozu. Právě on totiž nesmí při vystupování z vozu ohrozit své okolí. Mějte to na paměti a oběma stranám přeji mnoho šťastných kilometrů.
Foto: Shutterstock, zdroj: ReadersDigest, womansday
Nemusím se kroutit, abych otevřel dveře. Mám zvyk koukat do zrcátka, než je otevřu. A otevírání pravou rukou? I tehdy je mnohým zrcátko fuk. Mnozí do něj nekouknou, ani když přejíždějí z pruhu do pruhu nebo odbočují doleva.
Píčovina!!!!!!!!!A cyklistická mafie at jde do píče!!!!!!!!!!!