Za poslední rok jsme byli svědky neuvěřitelného zdražení pohonných hmot. I když je dnes situace o poznání lepší, stále nejsme na cenách ze začátku minulého roku. Mrzutým zjištěním bylo o kolik byla dražší nafta oproti benzínu. Rozdíl jeden čas činil i 6 korun na litr. Jenže naftové vozy jsou více náchylné na kvalitu paliva a v zájmu zachování dobré kondice vozidla, nelze opomenout tradiční obměnu nafty z letní na zimní. Levná, nebo ne, k čerpacím stanicím se prostě musí.
Naftové vozy v zimě často trpí nekvalitní naftou
Rčení “Ty se ráno vlečeš jak nafta v zimě” nevzniklo jen tak. Benzínovým pohonům je lhostejno kdy a kde natankuje benzín. Běžný Natural ustojí i velmi nízké teploty bez ztráty svých vlastností. Nafta má také svá nenahraditelná pozitiva, ale vysoká teplotní odolnost mezi ně určitě nepatří.
S klesajícími teplotami se totiž snižuje filtrovatelnost nafty. To znamená, že nafta mění své fyzikální vlastnosti, houstne a má nižší průchodnost skrze palivový systém. Dochází tak s horšímu průtoku přes palivový filtr, kdy může dojít až k jeho zalepení. To už znamená, že vozidlo jednoduše nenastartuje. Navíc se v podobných případech může poškodit filtr a v horším případě i čerpadlo.
Jakou rozeznám vhodnou naftu?
Nafta se dělí do několika skupin. Rozdělíme si jí podle filtrovatelnosti a datumu dostupnosti na čerpacích stanicích.
- Letní: třída B, filtrovatelnost 0 °C, distribuce: 15.04. – 30.09
- Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10 °C, distribuce: 01.10. – 15.11
- Zimní: třída F, filtrovatelnost −20 °C, distribuce: 16.11. – 28.02
- Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10° C, distribuce: 01.03. – 14.04
- Arktická: filtrovatelnost −20 °C až −44 °C
Poslední, Arktická, nemusí být nutně na všech stanicích, nicméně každá větší benzínová stanice na zimu alespoň jedním stojanem disponuje. V současné chvíli tedy překvapivě tankujeme zimní naftu. Kdo jezdí málo, může mít v nádrži stále ještě letní. Nicméně není nutné hned letět pro hadici a začít vysávat naftu. Nejjednodušší je naftu naředit stávající naftou zimní. Druhou možností je pořízení zimního aditiva do nafty. Aditivum byste měli do naftu přidávat nejen v zimě, ale také po každém tankování. Vaše vstřiky vám za to jistě poděkují delší životností.
Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář, dieseldoctor, riverbendservicecenter
🤨 Problémy? S naftou?? Tomuhle se říká problémy?
Aha…, asi, že ty skutečné se metou pod koberec. Že?
Nakonec, už si mnoho lidí v tom úžasném, demokratickém, západním prostoru zvyklo na toto nejčastější slovo posledních let. Problémy.
Není to tady k žití. Ale pouze tady.
Není nahodou že i první rusko- sovětské tanky T34 byly na benzín a ne naftu – díky tomu Rusové vyhráli druhou světovou válku!!!!!!!!!!!!Naftáky jsou na píču!!!!!!!!!!