Velká mrzutost potkala jednoho nejmenovaného kanadského občana, který se prezentuje pouze jako ST, říkejme mu třeba Jerry. V dobré víře zakoupil ojetou Teslu Model S z roku 2013, která měla na budíku 207 tisíc kilometrů. Pro spalovací motor tato porce kilometrů nebývá nijak zásadní problém. U elektropohonu v Tesle za 18 000 kanadských dolarů, tedy zhruba za 300 tisíc korun to zřejmě asi neplatí. Z počátku výhodná koupě se po krátkém čase proměnila ve skutečnou noční můru.
I Teslu trápí běžné problémy elektromobilů
Desetileté auto se spalovacím motorem můžeme stále považovat za dobrého sluhu, ze kterého se obvykle špatný pán nestává. Pokud jsme auto koupili v dobrém stavu, dostává pravidelnou údržbu a je s ním dobře zacházeno, může nám v klidu sloužit dalších deset let. U elektromobilu je to trošku jiné. Ačkoliv karoserie jsou stále ze stejných materiálů a elektrické převodovky a motory mohou vydržet velice dlouho, mají elektrovozy svůj zásadní Kryptonit.
Tím je samozřejmě akumulátor vozidla. O jeho omezené dlouhověkosti svědčí i to, že většina prodejců dává na baterii záruku pouhých 8 let a 160 000 kilometrů, podle toho co nastane první. To jistě neznamená že po vypršení garance nás auto vyplivne hned u krajnice, ale v mnoha případech se tak již stalo. A pozáruční výměna baterie v elektromobilu skutečně stojí za to.
Bez auta a bez peněz
Kanaďan Jerry krátce po zakoupení vozidla zjistil, že auto má problémy s dobíjením a auto vysílá chybový kód BMS_u029. Po krátké kontrole v autorizovaném servisu bylo jasno. Baterie je KO a jedinou možností opravy je výměna za novou v hodnotě 440 000 korun. Jednoduchými počty zjistil, že se mu tato investice nevyplatí a byl nucen auto prodat na díly za pouhé 4000 kanadských dolarů, tedy 64 000 korun.
Opět zde narážíme na problém, který rozvoj elektromobility brzdí. Je jasné že jí v budoucnu nevyhneme. Ropné zdroje nejsou nekonečné, ale umožnit mobilitu jen majetnější vrstvě je prostě špatné. Dokud tedy elektrovozy nebudou dostupné i střední vrstvě obyvatel a spolehlivost jejich baterií bude o dva řády výše, nebude možné spalovací motory nahradit.
Foto: Shutterstock, zdroj: Foxbusiness
Komu není zhůry dáno v apatýce nekoupí!!!!!!!To může udělat jen anglo-americký či jiný anglo-saský čůrák!!!!!!!!!
Vývoj jde rychle dopředu, tyhle staré Tesly zvládly nějakých 500 dobíjecích cyklů, takže si každý může snadno spočítat, jaká je zhruba životnost. 200tkm odpovídá zhruba nějakým 400-500 cyklům, při rychlodobíjení se navíc baterie ničí rychleji, takže těch 200tkm prakticky koresponduje s životností baterie. Ale dnes se již dělají baterie s 2000 cykly a do pěti let by měly být běžné baterie, které zvládnou 7000 cyklů. Pokud opravdu něco takového bude existovat, tak vám ta baterka v autě vydrží cca 120 let 🙂 . Takže ano, staré elektromobily si dnes koupí akorát idiot, ale do budoucna by to nemusel být až takový problém, pokud tedy výrobci naplní své sliby o navýšení počtů dobijecích cyklů na jednotky tisíc.
Ovšem je tu zásadnější problém. Kde brát tu elektřinu.vrtule a soláry jí nezajistí, uhelné a plynové el. nebudou, i jádro je jim proti srsti. Jedině koňské povozy. Mohly by být i kravské (volské) povozy. Ale ty prý hodně prdí a EU je chce vymýtit. Ale zapřáhnout bychom mohli poslance EU i naše. Kráva za krávu, vůl za vola.