Škoda, česká automobilka se slávou po celém světě, prošla za posledních několik let značnou transformací. Snaží se vyhovět současným trendům a preference zákazníků se zcela přesunuly k SUV a crossoverům. Začalo to modely jako Kamiq, Karoq, Kodiaq a pokračovalo až k elektrickému Enyaq.
SUV za dostupnou cenu?
I přesto, že Kamiq je v podstatě “entry level” model, cena zcela “entry level” není. Tento fenomén ale není specifický jen pro Škodu. Zajímavější je však, že i luxusní model Enyaq iV dostal novou, levnější verzi. Tato verze s menší baterií a kratším dojezdem je zaměřena na ty, kteří mohou dobíjet každý den a doma.
Reakce na trh
Podle Martina Jahna, šéfa prodeje a marketingu Škody, je tato změna reakcí na snížení cen Tesly. Ale některé trhy také vyžadovaly levnější auto s kratším dojezdem. Škoda plánuje nabízet levnější verzi 50 pouze na vybraných evropských trzích, jako je Německo, Belgie a Nizozemsko. Bohužel, Česká republika není na seznamu.
Proč ne v České republice?
V České republice Škoda nabízí pouze základní verzi 60 za cenu 1 329 000 korun. Na druhou stranu, v Německu se cena nového Enyaq 50 dostala pod 40 000 eur, což je zhruba 924 000 korun. Rozdíl v ceně mezi těmito dvěma zeměmi je tedy téměř 405 000 korun, přestože rozdíl v dojezdu je pouze 29 kilometrů.
Jahn dále uvedl, že místo uvedení verze 50 v ČR, bude Škoda nabízet all-inclusive leasing na verzi 80, která podle něj “porazí Teslu”.
Zvažování budoucích kroků
Škoda se snaží držet krok s konkurencí, ale rozhodnutí nezavést levnější verzi Enyaq iV na domácí trh může vyvolat neklid mezi českými zákazníky. Ačkoli automobilka zdůrazňuje svou snahu poskytnout kvalitní, konkurenceschopnou nabídku. Tato strategie může vést k pocitu, že český trh je brán jako druhořadý.
Český trh – nezanedbatelný faktor
Je důležité si uvědomit, že český trh je pro Škodu klíčový. Ačkoli je pravda, že automobilka vyrábí a prodává auta po celém světě, její domovská země má pro ni zvláštní význam. Rozhodnutí znevýhodnit české zákazníky může vést ke zklamání a snížení důvěry ve značku.
Důvěra a loajalita zákazníků
Věrnost značce je cenná a někdy těžko dosažitelná. Škoda by měla pečlivě zvážit své rozhodnutí a strategii, aby neohrozila důvěru svých zákazníků. Možná je čas, aby automobilka přehodnotila svůj přístup a začala více naslouchat potřebám svých domácích zákazníků.
Vyvolává to otázky
Budeme sledovat další vývoj situace. Zda Škoda přehodnotí své rozhodnutí, nebo zda se český trh smíří s vyššími cenami, je otázkou doby. Každopádně, tato situace ukazuje, jak důležité je pro automobilky dávat pozor na potřeby a požadavky všech svých zákazníků – a to i těch domácích.
Přestože je Německo bohatší země, je otázka, proč mají možnost ušetřit, zatímco my ne? Domácí zákazníci Škody by jistě ocenili levnější Enyaq. Tak jak to vidíte vy? Měla by Škoda nabízet stejný sortiment jako v sousedním Německu? Sdílejte svůj názor v diskuzi pod tímto článkem.
Foto: Shutterstock, zdroj: Skoda-auto, Europe.autonews, Insideevs