Automobilky nemají v této době na růžích ustláno, obzvlášť potom ty evropské. A pokud je některá v blízké budoucnosti vystavena opravdu velkým rizikům, je to bohužel česká Škodovka. Ta se totiž dosud spoléhá převážně na svou flotilu spalovacích vozidel, s nimiž už se po roce 2035 nepočítá. Navíc není pořádně připravena na normu Euro 7, jejíž zavedení zřejmě povede ke zrušení některých jejích modelů už za pár let.
Zajímavá možnost
A aby toho nebylo málo, má Škodovka velké potíže na trhu s elektrickými vozidly, kterým podle všeho bude patřit budoucnost. Kromě elektrifikovaných verzí Octavie nebo Superbu nabízí pouze jeden ryze elektrický model, a to Enyaq. Ten se po svém uvedení těšil poměrně slušnému zájmu, i když to nebyla žádná hitparáda.
Jak se ale ukázalo, Škodovka už tehdy uvedla dosti zastaralou technologii, kterou v dynamicky se vyvíjejícím světě už prakticky všichni předehnali. Vůz Enyaq potom příliš nedokázal konkurovat ani cenou. To se ještě více prohloubilo, když Tesla zlevnila svůj model Y, a to výrazně pod cenu elektrické škodovky, a to při výrazně lepších parametrech dojezdu či dynamiky.
Škodě Auto proto nezbylo než reagovat, a tak uvedla upravený model Enyaq 50. Ten je cenově výrazně zajímavější, protože přijde na necelých 40 tisíc euro, tedy nějakých 930 tisíc korun. Rozdíl oproti standardní verzi 60 činí skutečně významných 400 tisíc korun. O takovém elektrovozidle by už mnohý Čech zřejmě popřemýšlel, byť má snížený dojezd na 366 kilometrů podle metodiky WLTP (reálně tedy podstatně méně).
Těžko to pochopit
Automobilka však učinila zcela nepochopitelný krok. Namísto toho, aby tuto verzi uvedla prioritně na domácím českém trhu, kde by ji zákazníci jistě uvítali, rozhodla se proti takovému řešení. V Evropě si přitom tento nový Enyaq můžete koupit, není to tak, že by šlo o nějakou verzi pro Čínu nebo Indii. Prodává se například v Německu, Nizozemsku nebo Belgii.
Zástupci automobilky to vysvětlují poněkud zvláštně, a to slovy o tom, že tento automobil uvedli tam, kde je díky němu možné získat nejrůznější dotace. To je třeba příklad Německa, kde omezili dotaci na elektromobily pouze na taková vozidla, která stojí právě do 40 tisíc euro. Na tom je znovu krásně vidět, jak dotace pokřivují celý trh.
Foto: Shutterstock