V mnoha zemích platí, že pokud si pořídíte elektroauto, dostanete velmi tučnou dotaci, která nákup velmi zpříjemní. Cenově se tak dostanete často i pod úroveň srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Pověstné jsou touto podporou třeba skandinávské státy, Spojené státy, ale třeba také Německo.
Výhod je pomálu
Už tak hodně zlevněné Tesly si v těchto zemích můžete pořídit za cenu nižší než je třeba Škoda Octavia, a to v jednom už začne hlodat červíček pochybnosti. Jistě, dotace nemají v tržní ekonomice moc co dělat, ale když se chce centrálně něco prosazovat, je to jeden z nejúčinnějších způsobů. Tím druhým je potom zákaz konkurence, což v podobě konce spalovacích motorů v roce 2035 také přichází.
Česká republika se nicméně dotacím na elektrická auta brání zuby nehty. Je to až s podivem. Nikde se o tom nemluví, a když jsou na to ministři dotázáni, uvedou, že to vůbec není na pořadu dne. Pravdou je, že Česko nemá příliš odkud brát a není nutně na škodu, že zbytečně nerozhazuje peníze.
Majitelé elektrovozů tak ale mají jen velmi málo výhod a důvodů, proč si takovýto dražší vůz kupovat. Jednou z těch největších bylo bezplatné parkování, zejména potom v Praze. Mnoho lidí se vyjádřilo v tom smyslu, že díky tomuto benefitu jim elektromobil dává smysl, zejména potom těm, kdo se po celý den pohybují právě po městě. Šlo také o možnost bez problému zaparkovat na modrých zónách.
Zruší i tu poslední
A i když vám elektroauta nemusí příliš vonět, ve skutečnosti tohle opatření dávalo a dává smysl. Pokud se někam elektrický vůz skutečně hodí, je to město, kde tak ubude škodlivých zplodin, které se v něm dlouho drží.
Ale světe div se, tahle logická výhoda se bude rušit. Jak řekl radní pro dopravu v Praze, bezplatné parkování elektromobilů prý nedává smysl. A argumentuje tím, že takový vůz přeci zabírá stejné místo jako běžné auto. Vše by mělo být schváleno a zrušeno ještě do konce roku.
V Praze by pak mělo být zavedeno dokonce mýtné, byť jde o vzdálenější budoucnost. I tady by dávalo smysl, že elektromobily ho budou mít zdarma či zvýhodněné, ale vzhledem k výše uvedenému se to předpokládat nedá.
Foto: Shutterstock
Elektroauto? Raději žádné auto. Není nad hřmící osmiválec, případně alespoň šestihrnkový. A na pořádné palivo. Tu rádoby Ekosrajdu si zarámujte zeleňoši. Raději žádné auto a zpět na stromy, než tyhle tiché vysavače.
Nevidím důvod, aby elektromobily měly nějaké výhody. Pokud se nedokáží prosadit bez výhod a dotací, vyplývá z toho zcela jasně to, že nejsou konkurenceschopné, což je ostatně pravda. Kupují si to akorát bohatí lidé a ještě mají mít nějaké úlevy a dotace? Proč? Inteligentní člověk by si to beztak nekoupil ani s dotací, protože životnost baterie je cca 500 cyklů, což odpovídá zhruba 160 tkm, tedy zhruba 8-10 letům při nájezdu 15-20 tkm ročně. Pak to můžete vyhodit do šrotu, protože baterka stojí půl mega a cpát půl mega do 10 let starého auta je nesmysl. Když si tedy spočítáte nulovou zůstatkovou hodnotu, krátkou životnost, drahé dobíjení, extrémně drahý servis a navíc nepraktičnost, vyjde vám, že i kdybyste s normálním autem po dobu 10 let platili parkovné v Praze, vyjde vás to mnohem levněji, než pořízení a provoz elektromobilu, který po oněch 10 letech navíc odevzdáte zdarma k recyklaci, zatímco normální auto vám vydrží s minimálními náklady ještě dalších 20 let.
No a podle mě ještě elektromobily z důvodu jejich vyšší váhy, by měli platit poměrně dražší dálniční známku.
Vždyť tu dálnici hum tu jí mnohem víc než osobní auto který má tunu.
Dotovat elektroauta znamená, že obyčejní lidé platí hračky boháčům. Tohle by v podmínkách chudé kolonie západu s levnou pracovní silou bylo velmi nemravné a stranám, které by to prosadily, by to prohrálo volby. Ty elekrovergly jsou na pořízení i samotný provoz tak drahý špás, že si jej pořizují z rozmaru jen velmi dobře situovaní lidé s naditými konty. Pro drtivou většinu lidí jsou elektrovergly nedostupný luxus a to i jako ojeté, neboť investice do nutné výměny baterií u starého ojetého elekroverglu jsou taky astronomické, přesahující cenu samotného ojetého elekroverglu. Stejně je to jen o tom, jak zbavit většinu lidí možnosti svobody v osobní mobilitě. Je to spolu se zákazem spalovcích motorů prostě totalitní nástroj k omezení práv většiny lidí.
Tak to mne pobavilo hlavně věta že naši zákonodárci zbytečně nerozhazují. Od nástupu pro UA Filoviče. Vyhodili oknem půl ročního rozpočtu pro náš stát oknem. Ani nejsou schopni doložit kde a za co peníze skončili. Jeho euro trafiku řešit netřeba. A tady se podle autora článku ne hýří? Souhlasím že podporovat milionáře není potřeba kort brát z daní lidí co žijí z ruky do huby a od státu nemají nárok ani korunu.
Tak jsem si přečetl komentáře a potěšilo mě že jsou tady ještě normální lidi! 👍