Letušky mají v popisu práce být vždy příjemné a usměvavé. Ale věřte, že často jde pouze o přetvářku, a pokud se na palubě chováte nepřístojně, stojí je hodně přemáhání, aby si zachovaly svou tvář a nevykázaly vás do patřičných míst. Vlastně je tato práce hodně o přetvářce, kdy jen málokdy dokážete uhodnout, co si taková letuška myslí. Je to proto, aby na palubě vládla příjemná a uvolněná atmosféra. Palubní personál totiž dobře ví, že pokud by cestujícím oplácel stejnou mincí, mohlo by se vše vyhrotit, což je na palubě letadla nebezpečné.
Chtějí plný servis
Když však může letuška pohovořit o cestujících naplno mimo svůj pracovní prostor, rozhodně se neostýchá. “Opravdu nerada létám s Čechy. Kolikrát mám pocit, že jim jde jen o jedno, a to co možná nejvíce se na palubě najíst,” říká letuška Petra, která má za sebou štace jak u českých, tak i zahraničních dopravců, a to s různými stravovacími programy na palubě.
“Pravdou asi je, že cestovní kancelář Fischer tu několik generací cestovatelů doslova zhýčkala, a ti si dodnes myslí, že na jídlo v letadle je nějaký nárok,” vypráví letuška. “Když létám s tuzemským dopravcem, který vypravuje charterové lety do dovolenkových destinací, tak se mě vždy minimálně dvacet lidí na palubě zeptá, zda dostanou jídlo a pití zdarma. Když se dozví, že nikoliv, jsou často hrubí a volí nevybíravá slova.“
Letecké společnosti však v posledních letech přešly na poněkud odlišný model, než který platil dříve. Cílem je dosáhnout co nejnižší ceny základní letenky, přičemž další služby si cestující může přikoupit. Když letíte dvě tři hodiny na dovolenou, s teplým jídlem na palubě počítat nemůžete. Dříve ho u aerolinek cestovky objednávaly, ale dnes už je praxe prostě jiná. “Ne, zadarmo nedostanete ani vodu, vše si musíte koupit,” říká letuška Petra.
Jídlo a pití už jen výjimečně
Plný servis však palub letadel zcela nevymizel. Dostanete ho však pouze na dálkových letech, a to ještě jen od některých leteckých společností. “Létala jsem i s Emirates a i mezi zahraničními letuškami jsou Češi proslulí,” tvrdí letuška, podle které rekord ve vypitých pivech na palubě letadel této společnosti drží právě jistý Čech. Za šestihodinový let do Dubaje prý zvládl deset třetinkových plechovek. Dal bych jich ještě více, avšak letuška ho uměle brzdila a obsluhu protahovala, aby nedošlo k tomu, že bude na palubě podnapilý pasažér, což je vždy velká potíž.
Čtěte také: Kapitán českého letadla promluvil: Češi nejsou schopni se naučit jednu věc, na letišti jsou pro ostudu
Když se nad tím zamyslíte, je pochopitelně představa bezplatného jídla a pití na palubách letadel nesmysl. Vše si ve výsledku zaplatíte, ať už je to v ceně letenky, nebo když si to objednáte zvlášť. Ve skutečnosti je lepší možností objednat si jen to, co chcete, než abyste platili za jídlo, když třeba ani nemáte hlad.
Foto: Shutterstock
Letušky, neházejte všechny Čechy do jednoho pytle. Věřím, že většina je jich slušných.
Co to máte všichni za mánii? Slušný, dobrý, spořádaný apd?
Twl. jste státem dospělých lidí, nebo ústavem na převýchovu,, neslušných” na slušné?
Kdo nepracuje je bastard a kdo ano je slušný. Kdo nosil náhubek je slušný. Kdo chodil na testy a bodance se zachoval solidárně se staršími spoluobčany a byl slušný. Kdo si neřekne, či se nezeptá na žrádlo na palubě vehiklu je slušný. Kdo drží hubu a krok při současné situaci je slušný. Zbytek jsou dezoláti.
Vzpamatujte se tam už (nežiju v ČR léta kvůli povaze lidí tam právě), protože jste horší, než děcka na pískovišti. Nemáte nic na práci, než jen čumět sousedovi do talíře a kritizovat mu tu žbryndu co zahlédnete. Jste jako obtížný hmyz.
Nechte ostatní dělat na spokojno co uznají za vhodné a přestat to stále hodnotit a škatulkovat. Uleví se vám. Věřte mi.A jestli dělá ostudu, tak dospělý a rozumově vyzrálý člověk jasně chápe, že ji udělal ten dotyčný sám sobě a ne vám! Přebírání viny jiných na sebe (jakože dělá takový neslušný člověk Čechům, Bulharům, Hotentotům) ostudu, tak to je sebemrskačský nesmysl. Dělá ji jen a jen sobě a nikdo jiný se v tom nemusí patlat. Květo.
Kolektivní vina a trest je snad možná, už jen kdesi v kriminále.
Článek se týká cestujících Čechů na dovolenou v zahraničí, nikoli celého národa. Piloti a letušky tak nemají možnost posoudit jací jsme v globálu.
Přesně tak
To ale nejspis nebude vec letusek. Takovych profesi bude zrejme vic, kde novinari nevim proc, maji potrebu o tom psát. Zesmešňuji nas všechny kvuli nekolika incidentum, kterych se muzou dopouštět lide z celeho sveta.
Furt ČEŠI…🤦
Souhlas
👍👍🙋
Nechápu teď si každý stěžuje jen na Čechy Chorvatsko dokonce jak sem četla uz tam Čechy nechtějí a divíte se ? Kdyz tu je vše drahý někteří si na tu dovolenou musí tvrdě vydělat aby se někam dostali nevěřím tomu že se tak chovají jak to tu píšete hold nejsme Němci kteří jim strkají do kapes velké dyzka my na to prostě nemáme ,na jidlo v letadle ze se ptali jestli je to zdarma co je na tom špatnýho nechápu
Souhlasím. Němci a i jiné národy jsou šetřiví, ale v médiích se vždy nadává na Čechy. Proč se pořád tak haníme? Už by se s tím mělo přestat.
Ach jo, čím to je, že jsme známí svoji nenažraností a egoismem?🤦
Nějak mi ušlo, jak lze být při servírování tácku s jídlem v letadle “nenažraný” ?
Nechápu,co furt s těma čechama máte,proč se pořád o nás píše že jsme nevychovaní,ano znám lidi co se neumi chovat ale to neznamená že jsme nevychovaní všichni ,už mě to štve,co otevřu nějaký článek tak se haní jen češi.
Já zažila v Bulharsku nevychované rusy nebo ukrajince nebo co to bylo,byly s námi na hotelu,a to byly nevychovanci.
👍👍🙋
Přesně.
Co to tu kecáte za blbosti, nikdy jsem v letadle neslyšel žádného Čecha žádat jídlo nebo pití zadarmo. To si asi pletete s jinými národy, jako jsou třeba Poláci, malorusové (ukrajinci) a hlavně Skopčáci.
Je opravdu hrozné, že si někdo dovolil obtěžovat letušku dotazem na jídlo nebo pití. A já si bláhově myslel, že to je právě její práce, odpovídat na dotazy a přání cestujících, bzt třeba zamítavě. Možná by si mohla zkusit třeba nějakou vnitrostátní linku v Indii. Zvířata na palubě se většinou na nic neptají.
No nevím jak to v současnosti funguje v letadle (strašně dlouho jsem neletěl), ale můžu potvrdit slova letušky ohledně neurvalého chování. Konkrétně v českých obchodech. Zákazník si myslí, že je Pán a prodavač jeho otrok, v lepším případě. No a že by se zde vyskytovala většina cizinců doufám nepředpokládáte.
Pravda čest výjímkám, někteří jsou slušní.
Jo a aby bylo jasno. Pracuji jako pokladní a tak to mám z první ruky.
V každé provozovně vyvěšené heslo firmy Baťa: “Náš zákazník, náš pán!” (byl hulvát?)
No i Pán se může chovat slušně a korektně. Nepředpokládám, že Baťa měl na mysli takové zákazníky jací jsou nyní. Vlastně oni tehdy byli všeobecně lidi k sobě slušnější.
A ještě historickou drobnost. Můj děda měl za první republiky kolonial. Neexistovalo, aby se k němu zákazníci chovali tak jako nyní a to pro něj byli páni ve zmíněném duchu. O nedělích a svátcích měl vždy zavřeno, nikomu to nevadilo a nikdo mu za to nenadával ať otevře. Na západě od nás je tento přístup běžný do dnes To pro ilustraci.
No. Že bych ještě do toho vstoupil. A víte co je nejvíce? Vývoj světa se zdá býti takový, že již brzy nebude tyto kanáloviny třeba řešit. Bude se asi létat do pr*ele. Stejně, jako jezdit auty se spalovac. motory. Doma se bude dřepět! Jestli nějaké doma bude. 😆
Občerstvení si u charterových letů lze objednat předem i na místě.(jinak můj zážitek byl s mladými sportovci Brity (ragbisté)na lince do Londýna, kterým jejich letušky nosili (ač podnapilým) stále lahvičky whisky, ostatním cestujícím max.po jedné – a neochotně).
Horší je organizace odbavení a bezpečnostních kontrol, které už často trvají déle, než vlastní let. Očividně se šetří na počtu personálu – dvě odbavovací přepážky a dva rámy s rentgeny zavazadel na x-set cestujících na jeden let, desítky přepážek zavřených…
Pamatuji, že na vnitrostátních linkách jsem “stíhal” i 15 minut před startem, na evropských o něco déle.
Češi se nechovají lépe ani hůře než většina jiných národů. Je normální zeptat se na rozsah služeb i ceny. Možná to třeba nějaký kritik Čechů či Tatar nepochopí.
Na partu anglických mladíků letících z Anglie low costem do Prahy za levným alkoholem rozhodně hulvátstvím Češi nedosáhnou, a na lince Moskva Maledivy to byla přehlídka arogance, hulvátství, nadutosti a nezřizeného chlastu. Bordel, který po sobě nechávají někteři asijští turisté po vystoupení z letadla je také unikátní.
No to je něco. Jsme hrozní. Není to taky náhodou ruská dezinformace? Rusáci se serou do všeho a všude škodí. To raci budu doma a na dovču jen tady u nás? Tohle chcete? Opravdu jak někam kouknu všude nás jen špiní co jsme zač.