Už dnes musí výrobci paliv svůj produkt ředit povinnou biosložkou, na kterou majitelé vozů rádi nadávají coby na “ničitele motorů”. V současné době má u nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 přibližně přibližně pětiprocentní podíl. Ten by se přitom už od příštího roku mohl rovnou zdvojnásobit. Šlo by tak o faktické zavedení benzinu s označením E10 (podle toho, že obsahuje přibližně deset procent biosložky).
Česko je v zavedení pozadu
O zavedení tohoto paliva se diskutuje řadu let a petrolejáři dosud odolávali. Stále sílící tlak Evropské komise na zelenou a takzvanou bezemisní politiku ale tento postoj činí v podstatě neudržitelným. Natural 95 v provedení E10 tak v poslední době zavedly například Slovensko, Maďarsko, Německo či Francie. Na základě pozměňovacího návrhu poslance ANO Pavla Pustějovského by se k nim měla brzy přidat také Česká republika.
Pustějovský zvolil ne zrovna elegantní cestu, kdy se vyšší podíl biosložky v benzinu, takzvaného etanolu neboli lihu, snaží prosadit přílepkem k zákonu o nouzových zásobách ropy. Chce tak změnit zákon o ochraně ovzduší tím, že navyšuje minimální podíl biosložky v benzinu ze současných 4,1 % na 8,8 %. “V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,” uvedl pro Lidové noviny Pustějovský. Prý svůj návrh konzultoval s příslušnými ministerstvy i hráči na trhu, kterých se to týká. To však odmítá šéf Společenství čerpacích stanic PHM ČR Ivan Indráček. “Vadí mi, že se takováto podstatná změna dostává do zákona cestou pozměňovacího návrhu, tedy bez řádného projednání s těmi, kterých se týká.” Jinak však se zavedením E10 podle něj asociace problém nemá.
Všechny alternativy představují náklady navíc
Výhodou českého návrhu je totiž možnost dále prodávat benzin s označením E5, tedy biosložkou kolem pěti procent. Zákon totiž předepisuje podíl biosložky v celkovém objemu paliva uvedeném na trh za daný rok. Pokud tak někdo dokáže prodávat například velké objemy biopaliva E85, může si dovolit nadále prodávat i pětiprocentní Natural 95. Podle odborníků to však pro běžné čerpací stanice může být problém, vzhledem k tomu, že mnoho biopaliva neprodají. Klasický Natural 95 se proto u většina benzinek může rychle stát minulostí.
To přitom přidělá vrásky na čele majitelům starších automobilů. Jde především o vozidla s rokem výroby do 2005, jež byla produkována dle normy Euro 4. Vzhledem k průměrnému stáří českého vozového parku, jež činí 15 let, se to může týkat desítek až stovek tisíc automobilů. Vyšší podíl lihu v palivu totiž pro tyto vozy znamená značné riziko koroze částí motoru. Tomu je sice i u starších modelů možné předejít, vyžaduje to však finančně nákladnou úpravu motorového ústrojí, která se v případě těchto ojetin už nevyplatí. Alternativou pro jejich majitele může být i tankování dražšího benzinu s více než 95 oktany. Například Natural 98 totiž biosložku nemá obsahovat ani do budoucna.
Foto: Freepik
Dobrý den. Není pravda, že starší vozidla budou mít problém s benzínem, kde bude vyšší podíl biosložky. Jsou to klamné informace. Je to právě naopak. Problém budou mít některé automobily s přímým vstřikováním, které už dneska mají problém s karbonem, pokud řidiči nemají v palivu aditiva. Píšu tyto věty proto, že jsem 3 roky jezdil s fábii 1,4 mpi 50 Kw na etanol, který jsem míchal s N95 1:1 a vozidlo jezdí dodnes. To bylo v době, kdy byl rozdíl v ceně 9 Kč na litr. Motor fábie má už najeto 310 000 km a plní i emise.
U vozidla Kia Sportage 2 litr benzín jsem měl přímo od výrobce napsáno, že pokud bude podíl biosložky v benzínu 10 % může se rozsvítit kontrolka chekk. Je potom třeba natankovat benzín s nižším podílem biosložky. Takže 20 let staré vozidlo jezdilo skvěle a nové vozidlo mělo problém s biosložkami v palivu. Myslím, že jde o to, abychom dobrá stará vozidla dali do šrotu a koupili si nová vozidla s mnoha kazítky a s drahým servisem.
Je to můj názor, praktické zkušenosti. Hezký den. Zdeněk
Ještě že jsou pumpy, kde jde koupit palivo bez biosložky.