Klienti cestovních kanceláří v posledních dnech naplno zažívají pocit, kdy si coby zákazníci rozhodně nepřipadají být na pomyslném prvním místě. Ba právě naopak, je s nimi nakládáno jako s nějakou komoditou, která se převáží sem a tam, jen proto, aby se naplnily předem stanovené finanční plány.
Výzev neuposlechly
Jak cestovky se svými klienty nakládají, se naplno provalilo teď, kdy na řeckém ostrově Rhodos zuří přírodní katastrofa. Rozumělo se samo sebou, že poté, co se Češi, kteří už na ostrově byli, bezpečně vrátí, nebudou se do této oblasti vysílat další, protože je to prostě rizikové. Přinejmenším do chvíle, než se tam situace bezpečně uklidní. Ostatně, k tomu cestovky vyzývalo také ministerstvo zahraničních věcí nebo dokonce šéf hasičů.
Celá řada cestovních kanceláří ale zcela nepochopitelně těchto důrazných, ale přesto nezávazných doporučení neuposlechla. Sotva se jim vrátili vyklepaní klienti z ostrova, kteří zažili divokou evakuaci, vyslali tam s klidem novou várku.
Nedá se přitom říct, že by si to tito zákazníci přáli, ba právě naopak. “S cestovkou jsme dva dny řešili, aby nám dala jiný zájezd nebo ho alespoň odložila. Odbyli nás ale tím, že na nic z toho nemáme nárok a že oni smlouvu prostě naplní, takže nás tam pošlou. Prý si můžeme požádat maximálně o storno, ale to bychom teď nedostali zpátky vůbec nic,” řekla pro Mix24.cz paní Helena, která měla s přítelem zaplacený desetidenní zájezd v ceně 50 tisíc korun. Nakonec musela skutečně odletět, přestože to považovala za zkaženou dovolenou.
Cestovky se rozdělily na dvě skupiny
V tomto duchu se vyjadřují také další klienti velkých českých cestovních kanceláří, jako je Čedok nebo Blue Style. Tyto argumentují tím, že vypravují zájezdy pouze do nepostižených oblastí, ale i experti tvrdí, že situace na místě se může rychle měnit. Nehledě na to, že na ostrově panuje velký zmatek. Například v hlavním městě dochází k masivním výpadkům elektřiny.
Nelze se také divit lidem, že nechtějí trávit dovolenou na ostrově, který bojuje s největší pohromou ve své historii a celková nálada na místě je maximálně pochmurná. Zahraniční cestovní kanceláře toto vesměs chápou a svým klientům nabízejí alternativy. Je také třeba říct, že vážnost situace pochopily i některé české cestovky. Například Fischer nebo Exim Tours se podle některých svědectví chovají příkladně.
Toto by mělo být do budoucna pro ty, kdo chtějí nadále využívat služeb cestovních kanceláří, důležitým vodítkem. Je totiž opravdu velký rozdíl, když vás nějaká cestovka nutí odletět někam, kam se vám z objektivních důvodů nechce, protože to formálně může učinit, a nebo když pro vás má pochopení a snaží se vám vyhovět.
Foto: Shutterstock
Ono je to složitější:
Rhodos jako celek n e n í vyhlášen (ani naším MZ ČR) jako rizikový – takže CK vůči akcionářům nemají důvod, resp. možnost zájezdy do “bezpečných” částí rušit a tratit – nemohly by ani uplatnit za zájezdy do “bezpečných” destinací náhradu škody – pojišťovny je neodškodní.
Klienti měli možnost pojistit si “extra” storna, nebo mají možnost prostě storno oželet. Nevím, jaké jsou právní závazky vůči partnerům na Rhodosu – i ti asi budou na uzavřených smlouvách ls našimi CK logicky tvrdě trvat.
Možnosti nabízet výměnu zájezdu jsou asi omezené právě plněním – neplněním závazků vůči zahraničním partnerům.
Je to obecně tragédie, kdy ovšem volba odjet nebo utrpět finanční ztrátu za storno (pokud nebude Rhodos a další destinace vyhlášeny oficiálně za rizikové) je na vlastním rozhodnutí klienta