Tradiční doletná je každoroční oslavou leteckého personálu ku příležitosti úspěšného zakončení letní sezóny bez nehody. Uskuteční se také dnes, ale obvyklou rozjařenost zřejmě vystřídají chmury nad budoucností letecké dopravy nejen v České republice, ale i ve světě. Ostatně, čeští piloti se v minulých letech, kdy se aerolinkám dařilo, stali skvělým exportním artiklem země. Pro zahraniční letecké společnosti jich létaly desítky. Podobně to platí o palubním personálu.
Práce v oblacích už není
“Nikdo z nás si nepomyslel, že při příští doletné si bude většina hledat jiné zaměstnání,” píší organizátoři tradiční akce v pozvánce. Akce nese také hrdý dovětek “s hlavou vztyčenou”. V této poloze se piloti a letušky nebudou loučit pouze s úspěšně završenou sezónou, která nebyla zdaleka tak hektická jako ty předchozí, ale řada z nich se rozloučí také s milovaným zaměstnáním jako takovým.
V oboru letecké dopravy jen v České republice o práci přišly stovky zaměstnanců a další vlna propouštění je na spadnutí. Ukazuje se totiž, že nejspíš ani příští rok se aerolinky jen tak nerozlétají. A je otázkou, zda své někdejší kondice ještě někdy dosáhnou. Někteří experti jsou totiž přesvědčeni o tom, že leteckou dopravu čeká útlum na dlouhé roky.
Řada stevardů už si našla práci v úplně jiných sektorech ekonomiky. Vzhledem k tomu, že často celý život nedělali nic jiného, než létání na palubě dopravních letadel, musí jít s nároky níže a hledat si méně kvalifikované profese. “Rozvážím teď pro jednu firmu zeleninu, něčím sebe a rodinu živit musím,” prozradil pro lidovky.cz jeden ze stevardů. “Nic jiného jsem celý život nedělala. Nevím, kam půjdu, asi to zkusím u policie,” uvedla letuška Kateřina Hodovalová, která už také přišla o práci.
Piloti v problémech
Ve velkých problémech, často existenčních, se pak ocitají zejména piloti. Ti si totiž na svůj výcvik museli často brát vysoké půjčky s výhledem, že je z velmi slušných platů postupně vyrovnají. Jenže to je jim teď znemožněno. “Pro pilota je létání vždycky splněným snem. Aby se uchytil u dopravní společnosti, musí mít hotový výcvik, dodatečně si pak hradí ještě takzvanou typovku na konkrétní typ letadla, oboje vyjde asi na 1,7 milionu korun,” řekl pilot, který si přál zůstat v anonymitě. Výpověď dostal už v první vlně a odpovídající práci v současné době pochopitelně nemůže sehnat.
O přežití ostatně bojují i samotné aerolinky. Sesterské Smartwings a ČSA už se z původního počtu 2500 zaměstnanců rozloučily přibližně s šesti stovkami z nich. Hrozí přitom, že tyto aerolinky padnou úplně, což by znamenalo, že práci si budou muset hledat všichni jejich lidé. Zatím se nepodařilo dojednat shodu mezi akcionáři, která je podmínkou pro poskytnutí půjčky, bez kterých letecká společnost těžko přežije.
Foto: Freepik