Letošní sezóna byla pro turisty v Chorvatsku skutečně krušná. Mnozí si museli odpírat věci, na které byli v minulých letech zvyklí, a to jednoduše proto, že už si je zkrátka nemohli dovolit. Zemí proběhla masivní vlna zdražování, která měla hned několik faktorů a ne všechny se týkají výhradně turismu. Zdražování totiž velkou měrou dopadlo také na místní, což se státu logicky nelíbí.
Nutný zásah do cen
V první řadě je potřeba mít na paměti, že inflační vlna proběhla celou Evropou, ostatně i v České republice jsme jí zakusili plnou silou. To je jeden faktor. Chorvatsko však mělo tu smůlu, že ve stejné době navíc z vlastní měny přecházelo na tu společnou, a sice euro. Opět se potvrdilo, že obchodníci tento přechod neomylně využijí k tomu, aby se obohatili. Ceny tak velkoryse zaokrouhlovali směrem nahoru. A nakonec tu byl i třetí faktor, kdy v očekávání rekordní turistické sezóny obchodníci napálili ceny, přičemž se brzy ukázalo, že se přepočítali. Některá místa tak zela doslova prázdnotou a v oblíbených destinacích ubývalo turistů v řádech desítek procent.
Chorvatské vládě už s tím každopádně došla trpělivost, a tak si prostřednictvím ministerstva hospodářství pozvala zástupce obchodníků a přímo i představitele obchodních řetězců, jako jsou Kaufland, Lidl nebo Interspar, jak uvádí server Dnevnik. Těm by mělo být jednoznačně naznačeno, že takto dále postupovat nemohou a budou muset zlevnit, jinak dojde k přijetí drastičtějších opatření.
Jak uvádějí chorvatská média, například cena cibule v obchodech stoupla o nebývalých 73 %. Mrkev a brambory potom zdražily shodně o 50 %, a to oproti 31. prosinci loňského roku. Právě to je pro stát důležitým termínem, přičemž po obchodních požaduje, aby se ceny vrátili přibližně na tu úroveň, která panovala v tomto období, tedy ještě před lednovým přeceněním směrem nahoru.
Přijedete příští rok?
Hodně nepříjemné chvíle při placení zažívali letos i turisté ze všech koutů světa. Docházelo ke skutečně kuriózním situacím, kdy například televize ze Švýcarska nebo Rakouska, tedy nejbohatších evropských zemí, přinášely informace o tom, jak je v Chorvatsku draho. Ostatně, kopeček zmrzliny za pět euro, jak ho prodávali v Dubrovniku nebo pizza za 20 euro, to už jsou ceny, které zarazí prakticky každého. Také v tomto ohledu Chorvaté už v průběhu sezóny přiznávali, že to přehnali a že bude potřeba určitá revize.
Místní se teď obávají, zda letošní sezóna nebyla pro turisty poslední kapkou a zda se v příštím roce vrátí alespoň v takové míře, ideálně ale ještě větší, než tomu bylo letos. Zřejmě bude hodně záležet právě na cenotvorbě, přičemž mnozí už budou minimálně opatrnější a stav věcí si zjistí ještě před cestou. Zdá se však, že něco se v tomto ohledu v Chorvatsku přeci jen hýbe.
Foto: Shutterstock