Tušení o tom, že s kvalitou potravin v českých obchodních řetězcích něco nehraje, v poslední době sílilo. Objevovaly se například zprávy o tom, že navzdory zákazu dvojí kvality potravin, ve skutečnosti v českém, německém a polském Kauflandu dostanete při nákupu zdánlivě stejného zboží něco jiného. Ať už to je tyčinka Snickers, kde je v Česku povážlivě méně oříšků nebo kečup Heinz, který u nás chutná zkrátka hůře, i když na obalu jsou uvedeny ty samé suroviny.
Koordinovaná akce
Tu a tam se potom Státní zemědělské a potravinářské inspekci podařilo přistihnout někoho při činu, kdy například Lidl v minulých letech notoricky prodával masné výrobky s nižším obsahem masa, než kolik deklaroval na obalu. Už tehdy nás mělo trknout, že se tady děje něco velmi nekalého.
A to se teď potvrdilo v rámci netradičně velké kontrolní akce, kterou uspořádala SZPI, jež sice může obchodníkům a výrobcům udělovat jen pokuty do určité výše, ovšem snaží se takto veřejně poukazovat a varovat spotřebitele před tím, co jim obchodníci provádějí. Když ale tu a tam upozorní na jeden dílčí výrobek, nemá to tu správnou sílu. Ovšem aktuální akce, kdy si posvítila na maso hned ve třech různých řetězcích, už dokládá, že jde o systematický problém.
O co jde? Jednoduše o to, že Lidl, Albert a Billa prodávaly pod svými privátními značkami mleté maso, které deklarovalo určitý obsah hovězího, které je dražší než vepřové, ovšem laboratorní rozbor jednoznačně ukázal, že tento údaj nebyl ani zdaleka naplněn. Třešničkou na dortu je potom skutečnost, že toto mleté maso do řetězců dodávají společnosti Kostelecké uzeniny a Maso Uzeniny Polička, které v minulých letech kasírovaly od českého státu dotace ve stovkách milionů korun.
Ve velkém to přehnali
Jaký tu tedy máme stav? Obchodní řetězce nám prodávají předražené mleté maso, které od výrobců vědomě či nevědomě odebírají v nižší kvalitě, než jakou deklarují. A výrobce ještě na svůj provoz získává obrovské sumy od nás všech, tedy daňových poplatníků.
Jednotlivé prohřešky byly opravdu do očí bijící. Třeba Lidlu ve svém mixovaném mletém masu uváděl padesátiprocentní obsah hovězího, ovšem reálně dodal pouhých 13,33 % váhy tohoto výrobku, což je rovnou čtyřikrát méně. Billa, respektive Albert sice na obalech nebyly tak ambiciózní a uváděly obsah hovězího ve výši 44 %, respektive 20 % hovězího masa, ale v realitě dodaly přibližně polovinu.
Čtěte také: Do Česka se opět dostalo silně napadené maso z Ukrajiny. Na tuny ho prodával velký obchodní řetězec
Je přitom stěží pochopitelné, avšak pro český trh poměrně typické, jak celá tato kauza prošuměla a nikoho nezvedla ze židle. V zahraničí by to byla zpráva číslo jedna, protože je tam každému jasné, že existuje jen málo důležitějších témat, než je kvalita potravin, které kupujeme a konzumujeme každý den. Zcela jistě přitom nepůjde o jediný problém českých obchodníků a výrobců.
Foto: Shutterstock
To jistě není vina výrobce,ale dodavatele, potravinového řetězce, který dobře věděl, co od výrobce kupuje.
Mňamka pane Babiš.
A tenhle znáte. Pan Babiš snídá párek a povídá, no tak mám kovid ,nic necítím. A manželka na to, klid to jsou tvé parky z Kostelce😀.
Řetězce nás můžou okrádat a my je nesmíme? Proto si taky občas vezmu něco zadarmo a jsme si fifty fifty
Pořád se o tomto jen píše, ale nic se s tím nedělá…. Nejde jen o maso….
O co jsme my Češi horší……
Protože nekupujeme kvalitu já radši o wíkendu jezdim k soukromníkům a vždy se domluvim a je to levnější jelikož maj nízké výkupní ceny a v supermarketu to na množství vyjde dráž akorád to mam v lepší kvalitě holt člověk nasmí bejt línej
Není se čemu divit,když si Češi neumí došlápnout tam nahoru,ale co se nervovat,když jenom držíme hubu a krok