V České republice dlouhou dobu platilo, že kdo chce pracovat, ten může a navíc má perspektivu poměrně slušně placeného místa. Důvodem byla přítomnost nejrůznějších montoven a výroben, které narazily na kapacity české pracovní síly, a tak se mezi sebou začaly přeplácet. I to bylo jedním z důvodů vysoké inflace, jelikož lidem přiteklo do kapes v krátké době poměrně hodně prostředků.
Značka má potíže
Jak se teď ale ukazuje, celá záležitost měla trvat pouze několik let a právě teď s velkou pravděpodobností zažíváme velký dojezd. Česko je totiž jednoznačně nejprůmyslovější zemí Evropské unie a navíc má jeden z největších důrazů na automobilovou výrobu. To však nejde dohromady s novými pořádky v Evropě, které tlačí na snižování emisí a posun k elektromobilitě, která mimo jiné vyžaduje mnohem méně nejrůznějších dílů a navíc je tu obrovská konkurence z Číny, kde působí desítky automobilek schopných vyrábět levněji.
Do velkých potíží se tak dostal koncern Volkswagen, který se potýká s tím, že se mu nedaří uvést do provozu kvalitní platforma pro elektrovozidla. Na tomto trhu tak hraje jedny z posledních houslí, kdy ho předežene kdejaká čínská automobilka, jež vznikla před pár lety na zelené louce. V německé centrále někdejšího šampiona už bijí na poplach a v určité panice ruší některé výroby nebo značky, případně je přesouvají jinam.
Velkým změnám se nevyhne ani mladoboleslavská Škoda Auto, která do koncernu Volkswagen patří a dlouhou dobu byla jednou z jeho výkladních skříní. Teď však rovněž čelí velkým výzvám na automobilovém trhu. Prakticky úplně ztratila svůj podíl v Číně, který zde pracně budovala několik let, a to v rámci pár měsíců. Může to být určitý předobraz toho, co se stane s evropským trhem. Ale i kdyby to nebyla tak dramatické, automobilka by se obtížně vypořádávala i s tím, kdyby přišla o pár desítek procent tržního podílu, což je vzhledem k nové konkurenci dosti pravděpodobné.
Nepříjemná budoucnost
Odborářský předák ze Škodovky Jaroslav Povšík ostatně už před časem hovořil o tom, že to bude mít automobilka velmi těžké a že není vyloučeno, že se bude ve velkém propouštět. Ve hře je totiž i varianta, že by se Škoda Auto plně vyhradila k výrobě vozů se spalovacím motorem, a to pro celý koncern. To by jí sice na příštích pár let zajistilo výrobu, ovšem po definitivním přechodu na elektromobilitu by to z ní udělalo zbytečné místo. Aktuálně se prý hraje dokonce i o to, že by byla automobilce odebrána výroba jediného jejího elektromobilu, kterým je Škoda Enyaq.
Čtěte také: Volkswagen rozzuřil Čechy. Auto za 370 tisíc jim prodává za milion. Škodovka to samé. Prasklo to
Zkrátka a dobře, pryč jsou ty doby, kdy ve Škodovce mohl pracovat každý, kdo měl zájem, a slušně si tady vydělal. Do budoucna i zde bude panovat strach o pracovní místa, kterých pravděpodobně bude postupem času ubývat. Vyloučen ale není ani rychlý řez, jako se tomu stalo třeba v případě Seatu, který Volkswagen prakticky zcela zařízl a svěřil mu směšnou výrobu elektrických koloběžek.
Foto: Shutterstock
Inflace proto že si lidé vydělali moc. Tak že když za stejnou práci dostavbou dělníci v Německu tři krát větší výplaty tak mají také tři krát větší inflaci? Bože kdo všechno už může psát …
Česko je Spíš montovanou a výrobnou polotovarů
To eko silenstvi nas vsechny a vsechno zlikviduje.
Elektromobilita má ČR nějaký trh. To se snad spletli. Tady v ČR o žádném trhu nevím. Elektro auta si tu kupují jen ti movitejší, ti ostatní na to prostě nemají mít nebudou. Jsem zvědavý, kdy to ti blbi v Bruselu pochopí.
Elektromobilita není ještě vyřešena. V současné době a na současné technické úrovni to není hromadné řešení. Všichni nebudou mít ani finanční, ale ani technické podmínky. Nechal bych tomu volný průběh. To zelené bezhlavé šílenství přivede Evropu jen do slepé uličky. Rozhodují lidé bez technického vzdělání a všeobecného rozhledu. Vítězí ideologie nad zdravým rozumem.