Málokterý obchodní řetězec se v České republice těší takové oblibě jako právě Pepco. Tyto obchody si zakládají na cenově dostupném zboží v mnoha různých kategoriích, které navíc pravidelně obměňují, aby zákazníky motivovaly k opakovaným návštěvám. Dlouhou dobu se to zdálo být jako dokonalý obchodní model, obzvlášť když společnost zvládala produkty vyrábět za velmi nízké ceny a přirážet si k nim stále ještě zajímavou marži.
Šlape na brzdu
Teď je ovšem obchodní řetězec Pepco v problémech. Jeho akcie na polské burze strmě padají a vedení společnosti chystá zásadní změny ve svém modelu. Nikoliv snad v samotných prodejnách, jako spíše v dosud probíhající expanzi. Ta byla totiž jedním ze základů úspěchu řetězce.
Letos řetězec otevřel celých 668 poboček a původně chtěl podobného čísla dosáhnout i příští rok. Teď nicméně tahá za záchrannou brzdu, přičemž svůj plán omezil prakticky na polovinu, kdy chce otevřít už jen “pouhých” 400 poboček. Je to stále velké číslo a nelze vyloučit, že bude muset být znovu redukováno.
Ačkoliv by se totiž mohlo zdát, že Pepco v Česku a v dalších středo a východoevropských zemích funguje skvěle, opak je pravdou. Nepotvrdil se totiž předpoklad, že by tyto levné obchody, ve kterých nakupují především maminky s dětmi a oblíbené jsou i mezi samoživitelkami, byly odolné vůči ekonomické krizi. Zkrátka se ukazuje, že když je hluboko do kapsy, nepadá jen poptávka po dražším, ale i levnějším zboží.
Lidé mají méně peněz
Velkou ránou byla pro Pepco především inflace ve středoevropském prostoru, kdy lidem, a zejména potom Čechům, výrazně klesla kupní síla, a to o desítky procent. To se někde projevit muselo. Obchodní řetězec nicméně očekává, že po vlně zdražování teď reálné mzdy budou ceny zase dohánět, což by mělo přispět ke zlepšení situace.
Čtěte také: Velký obchodní řetězec dělal v Česku hrozné věci. To by si jinde nedovolil. Hrozí mu likvidační pokuta
Ke stabilitě řetězce příliš nepřispěl ani krach jeho mateřské společnosti Steinhoff, kterou však Pepco podle všeho přežilo. Málokdo si přitom uvědomuje, o jak velký kolos se jedná. Pouze v České republice provozuje 287 prodejen, přičemž v celé Evropě jich má přes tři tisíce. Zaměstnává 25 tisíc zaměstnanců a každý měsíc obslouží nějakých 28 milionů zákazníků.
Foto: Shutterstock
Tam já nenakupuji vůbec.