Je až neuvěřitelné, čemu musí dnes klienti bankovních domů v České republice čelit. Ve velkém se na ně totiž zaměřili podvodníci, kteří se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje k jejich účtům, aby je potom mohli doslova do koruny vybrat. Zatímco dříve podobné šibaly rozpoznal prakticky každý, jelikož používali velmi neprofesionální metody, dnes už to pro mnohé začíná být prakticky nemožné a neodhalitelné.
Vypadá to úplně profesionálně
Pakliže nejste nadstandardně finančně gramotní, můžete se velmi jednoduše dostat do situace, která vás připraví o celoživotní úspory. Jeden takový, naštěstí neúspěšný, avšak velmi profesionálně působící pokus popsala na sociální síti jedna z uživatelek.
“Dnes mi volal pán z telefonního čísla 606 023 233 a tvrdil, že je z bezpečnostního oddělení Air Bank. Na dotaz, jak si to mohu ověřit mi poradil si číslo vygooglit. Při zadání telefonní číslo 606 023 233 vyběhla jakási autodoprava. Prý musím zadat jen to číslo. OK. Vyběhla webovka Arkády Pankrác, pobočka Air Bank. Řekla jsem mu, že se omlouvám, ale že to vůbec nic nedokazuje, chtěl abych ho jen vyslechla,” uvedla Ygritte.
Příběh se začal rozvíjet a dotyčný vyvíjel tlak. “Prý jestli jsem v posledních 15 minutách poslala 2x 15 200 Kč jakési Lucii Maxové. Jestli jsem neztratila doklady či kartu, jestli na ně fyzicky vidím. Pak jestli jsem v poslední době nenakupovala v následujících eshopech a vyjmenoval jich asi 15” uvádí dále klientka.
Pořádný nátlak
V tento okamžik by zřejmě nejeden člověk znejistěl. Někdo z jeho banky, což si mohl ověřit na internetu zadáním telefonního čísla, ho varuje před tím, že jeho účet a tím i finance jsou v ohrožení. Dotyčná nepodlehla, a tedy nevíme přesně, co by následovalo, pokud by se rozhodla situaci řešit nalinkovaným způsobem. Pravděpodobně by jí byla nabídnuta pomoc ve smyslu, že se má do svého účtu přihlásit pod zaslaným odkazem, který by sice vypadal jako od konkrétní banky, ale ve skutečnosti by ho kontrolovali podvodníci a získali by tak veškerou kontrolu nad účtem.
V tomto případě ale pokračovala konverzace dále, což jen nastiňuje profesionalitu, s jakou dnes tyto živly jednají. “Ptal se, u jakých dalších bank mám účty. Práskla jsem Českou spořitelnu. Pak jsem mu řekla, že si hovor ověřím na infolince Air Bank. Hovor ukončil a obratem mi volal jakýsi Pavelka z ČS. Hovor jsem po 28 sekundách ukončila a na tel. číslo 605 661 716, což je mimochodem skutečné číslo ČS, jsem zavolala zpět. A ano, Pavelka byl opět podvodník,” uvádí Ygritte.
Čtěte také: Česká banka naštvala Čechy. Když vybírají hotovost, musí říct, na co ji chtějí. Jsou to ještě naše peníze?
Bohužel z toho také vyplývá, že tyto organizované skupiny jsou dnes schopny volat jakoby z čísel, které patří dotyčným institucím. Pravděpodobně využívají pokročilých aplikací, které jsou toho schopny. Ve skutečnosti ale pochopitelně z banky nevolají.
Foto: Shutterstock
Na takový keci může reagovat jen negramot například v mailu mám kolikrát máte balíček na cestě nebo něco z banky v které ani nejsem a to vše mě padá do spamu takže pá pá . Nikdy z žádné banky nechtějí přihlašovací údaje po telefonu .