Ačkoliv už je v podstatě jasné, že za pár let si v Evropě automobil se spalovacím motorem nekoupíte, lidi to stále nechávalo poměrně chladné. V České republice totiž více než kde jinde platí, že si zde domácnosti kupují stejně ojeté automobily, nikoliv ty nové, a tak mají za celkovým vývojem trhu řadu let zpoždění. Ostatně, průměrný věk vozu v Česku je více než 15 let a nijak se nesnižuje.
Jinak to nepůjde
Pokud ale také patříte mezi ty, kteří si říkají, že se jich nějaká elektromobilita jednoduše netýká, protože budou jezdit v ojetém voze se spalovacím motorem a klidně si ho nenechají patnáct, ale rovnou 30 let, potom byste měli být vyvedeni z omylu.
Cílem Evropské unie je pochopitelně snížení emisí co možná nejrychleji. Omezení nových vozidel se spalovacím motorem je jedna věc a nikoho by nemělo překvapit, že po ní bude následovat druhá. Úředníkům je totiž naprosto jasné, co by se stalo, kdyby z klobouku nevytáhli další regulaci. Lidé by skutečně jezdili ve starých vozech, o které by se starali a náležitě je servisovali. Stále by také vypouštěli zplodiny do ovzduší, což je nežádoucí.
A tak není divu, že už se rodí plán, jak něčemu takovému zabránit. Cesty tu pochopitelně jsou. Ačkoliv by bylo problematické staré vozy zakázat, jelikož by to vyvolalo obrovskou nevoli a možná i řadu právních otázek, není nic jednoduššího než je nějakým způsobem zdanit. Jde jen o to, kde se udělá ona pomyslná dělící čára.
Možnosti tu jsou
Dnes už se takzvaná ekologická vztahuje na vozidla spadající pod normy Euro 0 až 2. To jsou skutečně stará auta, která mnoho lidí nepoužívá. Podle některých informací už se toto opatření připravuje také pro normy Euro 3 a 4, což už by se dotklo mnoha majitelů vozidel. A pochopitelně by se postupně pokračovalo dále.
Aktuálně se tyto daně vztahují na převod vozidla, tedy jeho prodej někomu dalšímu. Nelze však vyloučit, že se začnou platit i za prosté držení auta. A navíc je tu ještě jeden faktor, který lze účinně použít. Pokud by se zvýšila spotřební daň z pohonných hmot na opravdu vysokou částku, stala by se auta se spalovacími motory reálně skutečně nepoužitelná.
Čtěte také: Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně
Možná si říkáte, že k něčemu takovému se stát neodhodlá. Vývoj je ale velmi rychlý a vše k tomu směřuje. Ostatně, dokázali byste si před pár lety představit, že někoho napadne zakázat vozy, na kterých vyrostl evropský automobilový průmysl, a to navíc za velmi krátkou dobu?
Komentář Tomáše Mrkvičky
Foto: Shutterstock
Až to přijde, měli by jsme se semknout a bránit naše osobní práva , ať se vláda staví třeba na hlavu
Jedině vzít lopaty a pořádně je tam vymlátit a nebo jim srovnat mozky abys začli myslet pozitivně.
Až to nastane uspořádat generální stávku a pokračovat do té doby než to odvolají.
To že česká vláda uplatňuje to, co (zatím) nefunguje nikde jinde, už všichni víme. Co se týká elektromobilů, v Německu zjišťují že to nějak nefunguje, přináší jen problémy a i milovníci elektromobility začínají obracet. Pomalu se připouští, ze ani s tou ekologií to není až tak slavné a že by se mělo od toho upustit. A ty slavné dotace na elektroauta proč česká vláda chce dávat až teď, když všude kolem s tím už skončili? Jen další ukázka toho, jak je tato vláda k smíchu. Prostě vládo, stačilo!
Diktatura Bruselu !!! Naši aktivisté se toho chopí jako první. Brusel něco jen doporučuje u nas je to hotové. Jako s vejci. Větší klece, volný chov. Že to zdrazilo vejce o 300% nikoho nezajímá? On to zaplatí občan s mizerného platu nebo důchodu. Dobře placeni politici nehájí zájmy voličů. O ně jim jde jen pri volbách.
Green Deal je jen dobrý kšeft. Zatím co jedni chudnou tak další jen nesmírně bohatnou. Pořádají summity na které politici a další šíbři létají soukromími letadly. Produkují různé nesmysly, jako emisní povolenky, které se staly jen zdrojem spekulativních zisků. Lodní, letecká a kamionová doprava se neomezuje, právě naopak. Zbytečný tranzit po silnicich místo železnice. Evropa blbne a ostatní se ji jen smějí. Brusel vymýšlí jen další s další sebevražedné opatření.
Ale proč né, já se nemusím snažit vydělávat, vůz můžu zahodit, vzít nějakou hodně málo placenou práci a stát mi může doplácet minimální mzdu a platit nájem za mě 😆, nemám s tím skoro žádný problém 😖