Viselo to ve vzduchu už nějakou dobu, ovšem teď je možné to konstatovat naplno. Automobilka Škoda Auto vstupuje přinejmenším do hubenějších časů. Někdo by to nazval rovnou krizí, protože je tu potenciál, že se problémy budou dále prohlubovat. Její zaměstnanci tak zažijí něco, čeho byli dosud uchráněni. Společnost musí začít šetřit, což se jich nemalou měrou dotkne.
Přicházejí krušné časy
Předně je tu plán na snížení počtu zaměstnanců, jelikož se očekává, že jich už nebude zapotřebí tolik. Nepůjde zatím o propouštění kmenových zaměstnanců, ovšem například výrazné úpravy smluv s agenturami, které automobilce pracovníky dodávají. Odchozí lidé se pravděpodobně také nebudou v takové míře nahrazovat a jednoduše se počká, až počet zaměstnanců přirozeným způsobem klesne.
Mohlo by se zdát, že toto je luxusní způsob řešení situace a že to ještě pro Škodu Auto nemusí znamenat žádné potíže. Je však třeba vzít v potaz, že v minulých letech tato automobilka neustále nabírala, měla nouzi o lidi a přeplácela všechny firmy z okolí. Tuto otočku je tak možné vnímat i jako určitý zvrat na českém trhu práce, jelikož právě Škodovka je největším zaměstnavatelem v Česku a navíc jsou na ní navázány i stovky dalších podniků s rovněž nemalým počtem zaměstnanců.
Jde přitom o podobná opatření, jaká v nedávné době předepsal mateřský koncern Volkswagen. A zatímco dříve byla Škoda jeho výkladní skříní, na kterou se nesahalo, tentokrát už musí šetřit spolu s ostatními, jelikož se jí nedaří zdaleka tolik jako dříve. O její elektromobily není vůbec zájem a musí se prodávat s velkou slevou a otázkou jsou i nové modely se spalovacími motory v podobě Kodiaqu a Superby, které budí více než rozporuplné reakce.
Sáhlo se na peníze
Výrazně nižší mají být pro zaměstnance Škody Auto také prémie. Na loňský prosincový bonus ve výši 30 tisíc korun mohou zapomenout. Odboráři se pokoušejí vyjednat alespoň nějaké peníze, avšak bude to zkrátka méně. Navíc nepřijdou s prosincovou výplatou, jak bylo zvykem, ale až s lednovou. Je to prý s ohledem na likviditu společnosti, což není zrovna povzbudivé zjištění.
Škodovka byla kdysi výkladní skříní českého průmyslu, ale teď není příliš jasné, co s ní v příštích letech bude. Jasno podle všeho nemá ani Volkswagen, který se rovněž potýká s problémy a zatím dospěl pouze k tomu, že de facto zrušil značku Seat. České automobilce se každopádně příliš nedaří. Ještě v roce 2019 vyrobila téměř 900 tisíc vozidel, ale loni to bylo už jen 700 tisíc, přičemž trend je nadále klesající.
Foto: Shutterstock