V České republice přestává být jednoduchá tak základní věc, jako je ochrana vlastního účtu v bance. Ne snad, že by bankovní domy měly nějaké bezpečnostní díry, které by umožňovaly vysávání prostředků nicnetušících klientů, to v žádném případě. Naopak, české banky jsou v tomto ohledu velmi napřed a zapracovávají ty nejmodernější metody, jak účty ochránit. Problém je však v samotných klientech, což jim ale zároveň také nelze dávat tak úplně za vinu.
Stále nové způsoby
Nejrůznější živly totiž přišly na to, že není zase tak složité běžného člověka obrat o poměrně značné částky. Díky tomu, že většinu peněz máme uloženou v bankách, přitom obvykle stačí získat jen přístup k účtu. Potom může být vše hotovo za pár sekund a člověk je najednou doslova bez jediné koruny.
Možná si řeknete, jak může být někdo tak naivní, že někomu poskytne přístupové údaje ke svému účtu. Jistě, prvotní pokusy byly poměrně jednoduché a uspěly v minimu případů, a to zejména u důchodců, kteří v tom nejsou zase tak zběhlí. Teď už jde ale o profesionální skupiny, které mají špičkové technologické zázemí a tomu odpovídají i jejich pokusy o zcizení přihlašovacích údajů.
Velmi rozšířený byl například ten způsob, že jste něco prodávali na internetu, přičemž poměrně záhy se vám ozval potenciální kupec, který měl o věc zájem. To pochopitelně každého potěší a ztratí trochu té ostražitosti. Kupec nabídl, že si pro zboží dokonce pošle přepravní službu a vše rychle uhradí. Jediné, co musíte udělat, je zadání určitých údajů do systému právě této údajné přepravní společnosti. Tam už ale šlo pochopitelně o podstrčený, byť profesionálně vypadající, portál. Jindy zase třeba šibalové nabízeli pomoc klientům České spořitelny s rušením aplikace George klíč a přechodem do jednotného rozhraní. Výsledkem bylo několik lidí, kteří přišli o statisícové částky.
Peníze byly pryč
“Prodávala jsem pohovku asi za 10 tisíc korun. Docela mě překvapilo, že se hned někdo na inzerát ozval a že jedná velmi rychle. Bohužel jsem ale do jím zaslaného odkazu vyplnila i to, co jsem neměla, tedy přístup ke svému účtu. Nakonec jsem přišla asi o sto tisíc korun,” říká paní Karla. Uvědomila si to až poté, co peníze z účtu v několika platbách odešly. Banka už jí nedokázala pomoci, jelikož vše de facto sama potvrdila. Jistě, i tak je možné to nahlásit jako krádež peněz, ale šance, že se jich někdy domůžete, je mizivá.
Čtěte také: Velké změny v bankách. Češi okamžitě přijdou o peníze, jednejte rychle
“V našich systémech jsme si všimli nového trendu, kdy se kyberpodvodníci snaží vysát účet klienta po částkách v hodnotě vyšších stokorun až nižších tisíců,” řekl Petr Vosála z banky ČSOB. Právě to je nový způsob, který se jeví jako poměrně úspěšný. Systémy bank už jsou vcelku připraveny na to, že se někdo pokusí převést jednorázově velký obnos a podezřelou transakci zablokují. Pakliže jde ale o více menších částek, může to projít.
Foto: Shutterstock
A neměl by také být bance podezřeli větší výběr s bankovního účtu a informovat o něm klienta. Ale to by byla práce navíc a o kafe míň. Banky by jen zvedali cení služeb tak ať trochu více pracují na tomto problémů klientů…