Asi nikdo nepochybuje o tom, že svět automobilové dopravy se překotně vyvíjí. Něco z toho jsou přirozené procesy, avšak velkou část tvoří nejrůznější regulatorní zásahy. Tím největším je pochopitelně omezení spalovacích motorů a tlačený přechod na elektromobilitu. Jak se ale ukazuje, nese to určitá úskalí, která nejsou tak úplně domyšlená.
Všechno bude složitější
Mimoběžně s těmito zásahy totiž Evropská komise vymyslela další záležitost, která se dotkne velké části řidičů i v České republice. Dojde totiž k přepracování toho, co dnes můžete ještě řídit s řidičským oprávněním kategorie B.
Pochopitelně jde o všechna osobní vozidla, ať už jsou jakkoliv velká, ale třeba i malé traktory. V tomto případě rozhoduje váhový limit, který aktuálně činí 3,5 tuny. Zkrátka vše do této hmotnosti můžete s “béčkem” bez obav řídit. A právě to se teď stalo problémem, jelikož některým úředníkům to přišlo jako už trochu moc.
Zcela jednoznačně tu máme trend zvětšování osobních automobilů, a to po vzoru Spojených států amerických. Po menších autech prudce klesá poptávka a každý by nejraději jezdil ve velkých bezpečných vozech třídy SUV. Některá z nich už jsou skutečně rozměrná, byť do váhového limitu se pohodlně vejdou.
To by se však mělo změnit. EU totiž chce upravit pravidla, podle kterých byste s řidičským průkazem B mohli řídit pouze ty vozy, které mají hmotnost do 1,8 tuny. Pro těžší automobily by byl určen řidičák B+, který byste však nezískali automaticky, ale museli byste si ho znovu udělat, respektive byste museli projít příslušnými testy a zkouškami.
Opravdu podivné nastavení
Jde ale především o krásný příklad toho, jak se v Evropě máloco domyslí do důsledků. Někdo jakoby si neuvědomil, že tímto utrpí zásah především elektromobily. Zatímco spousta osobních vozů se spalovacími motory se do limitu 1800 kilogramů vejde, v případě elektroaut to vůbec neplatí.
Třeba takové BMW 5 se prodává v obou variantách. Pokud si ho pořídíte s benzinovým motorem, můžete ho řídit se stávajícím řidičákem. Pokud si ale totožné vozidlo koupíte s elektrickým pohonem, bude mít už 2200 kilogramů a budete si na něj muset udělat nové papíry.
Čtěte také: Důchodci mají odevzdat řidičský průkaz dobrovolně. Řídit by už neměli, za odměnu dostanou tramvajenku
Je to celé poněkud zvláštní, protože váhové rozdíly mezi jednotlivými auty jsou často poměrně malé a 1,8 tuny není žádnou významnou hranicí. Lze si jednoduše představit dvě vozidla, kdy jedno bude vážit 1798 kg a druhé 1802 kg a na každé už bude potřeba jiné řidičské oprávnění.
Foto: Shutterstock
To zase nějaký blboň v Bruselu něco vymyslel.
Budou se snažit dát do aut takovou povinnou výbavu aby celková váha byla přes hranici pro skupinu B..
začíná mě to pomalu ale jistě točit…
nechcete si celou tu elektroparádu a eurobuzeraci strčit zhruba někam tam, kde slunce nesvítí?😎🫨🤬
Vystoupit z EU a vstoupit do BRICS.
Vystoupit i z mléčné dráhy !!!!!!!!!!!!
Jsou to hovada. Kde je pak hranice do 3500 kg? Kdyby raději vymysleli jistotu že to neklapne pod prdeli a člověk nehoří!!!
To jsou hovada co vživotě nic neudělali jenom si hrabou na svém pisečku. A nám budou něco nařizovat.Ja dělám štiřicetlet rukama.Ať jdou do prdele hovada.
Hezký den Miloši. Naprosto s Vámi souhlasím 👍 Lépe bych to nedokázal formulovat.
Dělali jsme si řidičák do 3,5t B prošli jsme autoškolou ,co ještě ty psichopati s EU chtej je to další zlodějna , zaplatit znova nasrat budu jezdit dal ,už toho mám dost tyhle unie a zlodejský vlády který se tam dostaly podvodem
To fakt může vymyslet jen totálně vygumovaný hňup. Tohle absolutně postrádá jakoukoliv logiku.. Nejspíš to navrhuje někdo, kdo vlastní korporaci autoškol a vidí v tom obrovské zisky. Toto by normální člověk nevymyslel.
Mám B, C, E takže neřeším ale kundovina to je, o tom žádná 😄
Vypatlaní ouřadové z EU neumí nic jiného než okrádat obyčejné lidi a buzerovat. Jste horší jak komunisti. Vláda, která toto schválí by měla být vyházena z oken na tvrdou dlažbu.