Lidé mají ve své banky velkou důvěru, jinak by jim nesvěřovaly své celoživotní úspory, případně by si od nich nebrali úvěry a hypotéky. Málokdy si to uvědomujeme, ale jde o skutečně velmi důležitý vztah, bez kterého nejde v moderní společnosti příliš fungovat. Má to co do činění s tím, že se lidé přirozeně o své peníze obávají a jen tak někomu je nedají.
Jsou až příliš zvědaví
Bohužel, v případě některých bank se začíná tato důvěra s klienty povážlivě drolit. Na internetu se poměrně často objevují informace o tom, že některá z bank po svých klientech nečekaně chtěla nejrůznější informace.
“Posílal jsem větší obnos do zahraničí, přičemž jsem v tom neviděl žádný problém. Příjemce je známou společností, ale stejně mi volali z banky, ať jim sdělím, proč jsem tuto transakci dělal,” říká pan Karel. Zjevně se určitým procesům v bance znelíbil, jelikož se na něj zaměřili ve větší míře. “Následně jsem musel dokládat i daňová přiznání, aby bylo jasné, že jsem peníze získal legální cestou.“
Podobné zážitky má se svou bankou stále více lidí, přičemž se nezdá, že by v tom některá z nich vynikala více než jiná. Stát se vám to může skutečně kdekoliv, byť větší pravděpodobně je u větších bank, které se snaží maximálně dbát úkolů od regulátora a někdy to v tomto ohledu dokonce přehánějí.
Může se vám to vymstít
To potom může vyústit v případy, že podobné telefonáty obdrží obyčejní zaměstnanci, kterých se pracovníci banky vyptávají, odkud jim chodí peníze, i když je to poměrně očividné. Banky se brání tím, že se jen snaží vyhovět přísné regulaci o praní špinavých peněz. Jejich interní mechanismy však nefungují ani zdaleka dokonale a občas podezření vyvolají i v případě zákazníků, kteří nedělají žádné podezřelé transakce.
Problémem je často i tón, jakým se pracovníci banky na detaily vyptávají. Obvykle vám totiž nesdělí, co přesně vidí za problém, ale pouze chtějí znát určité detaily. “Najednou jsem si připadal jako nežádoucí osoba, která něco provedla. Opravdu to nebylo příjemné,” líčí pan Karel své zážitky. Když vše doložil, zeptal se, zda je vše takto v pořádku, ovšem odpovědi se nikdy nedočkal.
Čtěte také: Velká česká banka zrušila účet zbrojovce. Klienti se začali bouřit, chtějí okamžitě odejít
Obecně se však doporučuje, abyste požadavkům banky vyhověli. Pakliže tak totiž neučiníte, může se klidně stát, že vám zruší účet, a to bez udání důvodů. Potom si ho musíte urychleně založit jinde, což se vám také nemusí povést, jelikož banky mezi sebou sdílejí určité informace.
Foto: Shutterstock
Vybírala jsem před vánocemi větší sumu peněz od ŘSD, abych mohla dát dětem a vnoučatům. Také se mě pracovnice zeptala, na co peníze mám. Zprvu jsem jí chtěla říct, co je jí po tom, že jsou to moje peníze a že si s nimi mohu dělat co chci, ale odpověděla jsem : na osobní potřebu. Kupodivu se s mou odpovědí spokojila. Kdo toto vymyslel? Uż nás hlídají všude.
Správně jste odpověděla. Pracovníci banky do toho nic není, že chcete dát peníze dětem. Ona Vám ty peníze nedala, vy jste si je vydělala.
Ano taky mám takový pocit…To není normální furt stupnuji nátlak a zbyrají informace…Hnus fuj …
Jo už se mi to stalo že se ptala na co si vybírám velkou hotovost ale já jsem jim řekl že jim po tom nic není a když byl furt dotěrn úředník banky tak jsem se neudržel a byl jsem sprostý že mu je po tom hovno jsou to moje penize a ne jejych a jestli mi nevida peníze zavolám policii
Dobře jste udělal. Člověk se nesmí dát, nesmí si nechat líbit jednání, jako kdyby byl na policejním výslechu. Vy jste si ty peníze vydělal, pracovník Vám nedal ani korunu.
Hotovost je nutností, je nutné ji co nejvíce používat.
Z toho je vidět nutnost hotovosti.
Dnes jsem obdržel telefonát od banky, záminka pojištění ale dotazy byli trošku zavádějící jestli podnikám atd jíž jsem zbystřil…Nic jméně jsem se z toho vykecal ale pokaždé je to něco jiného zbýraji informace…Již to je docela nepříjemné furt se někomu zpovídat…Až budu něco potřebovat tak zavolám sám…Neuvěřitelné obchodní strategie…Hnusný kapitalismus…
To uz je normální policejní stát!