Mnozí se přou o to, jakou má elektromobilita vlastně budoucnost a zda je to skutečně cesta pro všechny, jak by tomu podle plánů například Evropské unie již brzy mělo být. Velké pochyby panují například o tom, jakým způsobem se všechna ta elektrická auta vlastně budou nabíjet, jakou budou mít zůstatkovou hodnotu a zda nebudou náhodou za pár let doslova na odpis.
Tohle opravdu nevyšlo
Určitý urychlený pohled přitom nabízí vývoj u autopůjčoven. Ty můžeme považovat za určité laboratoře mobility celkově a sledovat, jaké trendy se v nich odehrávají. Pravdou je, že leckterá velká autopůjčovna s globálním působením na trend elektromobility v minulých letech naskočila. Tehdy pochopitelně slyšely na to, že tyto vozy nepotřebují žádnou velkou údržbu a jsou ideální pro provoz do měst a na malé vzdálenosti, což je právě parketa půjčoven automobilů.
Teď už ale vidíme, jak to dopadlo. Například společnost Hertz, která je jednou z největších světových autopůjčoven, oznámila skutečně drtivou zprávu. V době, kdy všichni do vlaku elektromobility nasedají, ona už se zbavuje celých 20 tisíc vozidel ze své elektrifikované flotily. Ne snad, že by po půjčení vozu nebyla poptávka. Všechny takto získané peníze totiž chce firma investovat do pořízení vozů se spalovacím motorem, jak informuje server InsideEV.
Inu, to není zrovna ideální vizitka pro elektroauta. Hertz uvedl také jednoznačné důvody, proč se k tomuto kroku, který jde zcela proti světovému trendu, rozhodl. Jsou to důležité informace, protože je v určité míře mohou řešit i jednotliví majitelé elektrovozů.
Velká ztráta hodnoty
Nečekaně se prý ukázalo, že náklady na opravy elektromobilů jsou podstatně vyšší než u vozů se spalovacími motory. To pravděpodobně potvrdí každý, komu se na jeho Tesle někdy něco pokazilo. Tato automobilka je cenou oprav a dobou, kterou to celé trvá, doslova proslulá. Bohužel negativně.
Autopůjčovna jako další nepříjemný aspekt vlastnictví elektromobilů uvádí jejich nízkou zůstatkovou hodnotu. Je třeba říct, že prodej lehce ojetých vozů je pro autopůjčovny důležitým zdrojem příjmů. Často je tomu tak, že půjčovna nakoupí velké množství aut s množstevní slevou a po roce dvou provozu je prodává jen s minimální nebo dokonce žádnou ztrátou. Právě toto se ale u elektrovozidel vůbec nepovedlo a odpisy byly mnohem rychlejší. Pro jednotlivce z toho vyplývá, že ojeté elektroauto neprodáte zdaleka tak dobře jako to klasické.
Čtěte také: Konec spalovacích motorů v roce 2024. Velká automobilka do toho praštila, už jen elektroauta
Třetím faktorem pro masový prodej elektrické flotily vozidel byla pro Hertz skutečnost, že si jeho zákazníci na elektrovozy stěžovali a neměli o ně zájem. Řada z nich s nimi totiž neuměla příliš dobře zacházet, popřípadě nechtěli trávit delší dobu nabíjením. Ostatně, i samotná dostupnost nabíječek není mnohdy ideální.
Foto: Shutterstock