S novým rokem přišla tradičně celá řada nejrůznějších změn, které jsou datovány tak, aby jednoduše začaly platit od začátku roku. Málokdo si toho ale všimne, což je u řady z nich také účelem. Po čase na to ale může skutečně nepěkně doplatit.
Auta rychle odejdou
Příkladem je významná změna na čerpacích stanicích, kde se začíná standardně prodávat nový benzin, a sice natural s označením E10 namísto dosavadního E5. Označení vyjadřuje podíl biosložky přimíchané do benzinu. Ta dosud činila pět procent, ovšem od nového roku je to deset procent. Čerpací stanice mají ještě určité zásoby starého paliva, takže ke změně bude docházet postupně, ovšem do pár měsíců nastane na všech pumpách.
Podle odborníka na automobily, zejména potom ty se starším rokem výroby, Filipa Turka, je to ovšem pro celou řadu vozidel v České republice doslova likvidační, jak uvedl ve svém pořadu Přísně tajné.
“Přimíchání biosložky zničí ohromné množství aut. V podstatě všechna auta s přímými vstřikováním kolem roku 2003 až 2005, strašně moc koncernových aut, motory FSI, dvoulitrové Renaulty, Fiaty 1.8, Ford Mondeo 1.8 z let 2003 až 2007,” uvedl Turek s tím, že nové palivo je mimořádně škodlivé pro přibližně 2,5 milionu vozů v České republice.
Jde především o starší auta, ovšem průměrný věk vozového parku v Česku je kolem 16 let. Důvodem je to, že ekonomická situace země stále není taková, aby si lidé mohli kupovat pravidelně novější vozy.
Odborník Turek vyslovil také domněnku, že podprahově může jít o snahu dostat starší auta ze silnic, jelikož s nástupem elektromobility by hrozilo, že budou ohrožovat cíle v podobě vypouštění oxidu uhličitého.
Alternativy jsou složité
Je přitom obtížné stará auta přímo zakázat, když už si je někdo koupil, ovšem když odejdou dříve, než by měla v důsledku tankování škodlivého paliva, těžko může někdo něco namítat. Je přitom také s podivem, že se biosložka do benzinu přimíchává ve větší míře, když už před lety se ukázalo, že šlo o nesmyslný krok, který ohrozil zemědělskou činnost a je doslova prošpikován dotacemi.
Alternativ pro majitele starších vozů je přitom jen velmi málo. Paradoxně by museli tankovat dražší benzin s vyšším oktanovým číslem, jako je například Verva 100. Ten ale také obsahuje určitou biosložku, byť druhé generace, a navíc není vhodný pro každý motor.
V některých případech lze využít čerpacích stanic EuroOil, které někdy nabízejí benzin bez přimíchaných biosložek, ovšem pouze na několika málo pumpách, které se navíc mění. Čistý natural mají k dispozici také provozovatelů ultralightů. Je pochopitelně namístě se ptát, proč zrovna oni. Není to třeba proto, že někdo ví, jaký sajrajt představují biosložky a jaké mohou způsobit problémy? Zatímco v případě auta to obvykle oddělá pouze motor, u letadla to také může skončit fatálně.
Foto: Shutterstock
To bylo jasný. Už jsem to psal na začátku, když všechny presvědčovali, ať se zbaví dieselů, že benzín je ekologičtější. Nafta vydrží v dobré kvalitě určitě nejdéle. Jezdí na ní kamiony, a dodávky. Zkolabovala by jinak celá autodoprava. Takže kdo jako já nemá na to aby kupoval nová, nebo zánovní auta. A musí kupovat auta euro 0 – euro 4. Tak už jedině naftu. Proč mi připadá, že to nakonec dopadne úplně opačně než chtěli? U starejch aut vymizí benzíny, a smradlavá nafta zůstane. To vymejšlí chytráci. No, jsem rád, že jsem se nenechal napálit, a zůstal u nafty.
Do nafty určitě něco naserou taky. Třeba starej motorovej olej nebo lněnou fermež. A budeš v řiti.