Mezinárodní korporace si na českém trhu dělají už opravdu co se jim zamane. Klidně z fleku zruší nějaký tradiční produkt, který se zde prodával desítky let. Nedávno to byly například Rumové pralinky, jež měly pětašedesátiletou historii. A teď tu máme další případ, nad kterým zůstává doslova rozum stát.
Pěkně s nimi zametli
Ukázalo se, že pivovar Plzeňský prazdroj od nového roku definitivně přestal stáčet jedno ze svých nejlegendárnějších piv. Hospody a restaurace, které ho odebíraly, se to dozvěděly doslova na poslední chvíli, pokud vůbec, a tak si ani nemohly udělat nějaké ty zásoby. Dnes už si tedy toto točené pivo nikde dát nemůžete.
Nejde přitom o nic menšího než slavného dvanáctistupňového Kozla. Nejde jen tak o nějaké pivo, ale o kousek se skutečně významnou tradicí. Například Pivnice U Černého vola toto pivo čepovala téměř 60 let, a to od roku 1965. Výročí s ním však nakonec neoslaví, jelikož další várka piva už jednoduše nedorazila. Majitel vypověděl, že jim to z pivovaru dokonce nikdo ani neoznámil.
Velkopopovická 12° není ledajaké pivo. Takzvaný Mistrův ležák má na mnoha místech obrovskou tradici. Právě zmíněná pivnice se vyznačuje i nástěnnými malbami, které upozorňují na to, že právě zde si toto pivo můžete vychutnat. Dnes už to ale bohužel neplatí. Někdo v korporátu rozhodl a prostým škrtnutím veškerou tradici zrušil.
Velká výměna
Pravdou je, že Kozla dvanáctku začala v posledních letech vytlačovat jedenáctka. Ta zdaleka tak tradiční není, ovšem byla pivovarem velmi silně tlačena, a tak se dostala do tisíců hospod po celé zemi. Dvanáctku už si přitom držely pouze stovky podniků. Z tohoto pohledu to tedy určitý smysl dává, avšak vše je pochopitelně i o marketingu. Pokud do nějaké značky nebudete vůbec investovat a necháte ji skomírat, nemůžete se potom divit, že ji budou chtít pouze tradicionalisté.
Čtěte také: Češi se v hospodách nedoplatí. Prasklo, o kolik od prvního zdraží pivo i všechno ostatní. To je konec
Každopádně na tomto příkladu opět vidíme, jak moc jsme v rukou nejrůznějších zahraničních společností, které nám mohou zrušit oblíbené produkty, které nás provázejí celý život. Ukazuje se, že nebyl nejlepší nápad české rodinné stříbro takto rozprodat.
Foto: Shutterstock
Na tento článek musím reagovat, protože obsahuje zcela nepravdivou informaci! Pivo o kterém se zmiňujete již několik let nebylo Kozel 12. Toto dříve vynikající a legendární pivo před několika lety pivovar nahradil pivem novým a hlavně s jiným názvem Mistrův ležák, což ale bylo již zcela jiné pivo než dřívější Velkopopovická 12. Pivo Mistrův ležák vydavané za Kozla 12 je pivo nevalné kvality a chuti, hlavně také proto, že je nefiltované a tedy mírně zakalené což původní dvanáctka nebyla. Také nikdy nemělo na etiketě sudu či lahve označení že se jedná o dvanáctku, ale pouze Mistrův ležák. Toto pivo tedy poslední roky čepovali I v pivnici U Černého vola. Právě pro svoji mírou kalnost a jinou chuť než původní klasická jantarově čistá 12, ho mnoho návštěvníků přestalo pít a pili raději Plzeň. Ani v obchodech jako lahvové pivo se neprodávalo a nebyl celkově ze strany pivní verejnosti o tento nepovedený výrobek zájem. To je tedy hlavní důvod proč toto pivo Mistrův ležák pivovar stahuje ze svė nabidky. Samozřejmě marketingová hlavní chyba lidí z Plzeňského Prazdroje je, že místo této břečky s názvem Mistrův ležák se nevrátí k vaření původní vynikající dvanáctky vyráběné před Mistrovým ležákem. Myslí si, že v porfóliu výrobků ji nahradí všude Plzeňským ležákem, což je právě chyba. Původní Kozel 12 chutnal výborně a měl svė misto na trhu hospod a obchodů. Tolik tedy na upřesnění.