Chvílemi to vypadá, že stát neustále vymýšlí nové způsoby, jak lidem vzít z jejich kapes více peněz. Aktuálně už velmi drsně dopadá na domácnosti takzvaný konsolidační balíček, který obnáší desítky nejrůznějších opatření, jejichž jmenovatel je ale společný. Jednoduše zhorší vaší finanční situaci. Jinak to ostatně ani nejde, když cílem je vylepšit situaci státní kasy.
Připlatíte si
Jenže potom je tu ještě celá řada novinek, které jdou jaksi bokem, ovšem rovněž na Čechy nepříjemně dopadají. Hodně negativní novinka se týká všech majitelů automobilů v České republice. Jednoduše se jí nelze vyhnout a ve výsledku kvůli ní budete platit více. “Volali mi z pojišťovny a říkali, že mi musí změnit smlouvu na povinné ručení. Limity prý už nedostačují,” líčí pan Josef. “Nakonec mě to vyšlo o sedm stovek dráže každý rok.“
Naráží na skutečnost, že pojišťovny kontaktují své zákazníky s tím, aby jim upravili smlouvu tak, aby odpovídala novým požadavkům. Ty jsou totiž od roku 2024 přísnější, a to na popud Evropské unie.
Pravděpodobně matně tušíte, že dosud platit v rámci povinného ručení limit 35 milionů korun. Ano, mohl být i vyšší, ale málokdo do toho šel, jelikož mu už nejnižší možná částka přišla dostatečně vysoká. Z těchto peněz by se plnilo, kdybyste zavinili nějakou nehodu, v rámci které by došlo ke škodě na zdraví nebo majetku.
Je to pro vaše dobro
Pochopitelně se předpokládá, že nikdo nemá volné miliony, aby je mohl poškozeným vyplatit, a proto je také povinné ručení zákonnou povinností, bez které nemůžete vozidlo provozovat. Jenže novinkou je, že se zvyšuje právě onen limit, a to na 50 milionů korun. To je nyní nové minimum, přičemž si můžete zaplatit klidně i 100 milionů.
Pravdou totiž je, že výměra případných škod za poslední roky hodně vzrostla. Pokud poškodíte třeba lampu veřejného osvětlení, bude stát oprava maximálně stovky tisíc korun. Pakliže byste ale způsobili zranění vícero osob, mohli byste jim také hradit ušlou mzdu do konce života, což už by stálo opravdu hodně.
Čtěte také: Češi musí fofrem do své banky. Kdo si tam tohle nevyřídí, přijde v roce 2024 o velké peníze
“I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,” říká odborník na povinné ručení Martin Daneš.
Foto: Shutterstock, zdroje: ČPP, Cebia