Český zákazník si už naplno uvědomuje, že má pořádný průšvih. Je totiž v naprostém područí nenasytných zahraničních obchodních řetězců a zároveň nevyzpytatelných prodejců potravin. Vlastně je jim vydán zcela na pospas a s jejich rozhodnutími vůbec nic nezmůže.
Všechno je náhle pryč
Ukazuje se, že bylo velmi špatným rozhodnutím prodat všechny tyto firmy v 90. letech do zahraničních rukou. Teď můžeme jen sledovat to, jak si tuzemské zákazníky mažou na chleba, případně ničí tradiční dědictví.
Skvělým příkladem je aktuálně rozhodnutí nadnárodní potravinářské společnosti Orkla, která v České republice uzavřela kdeco a teď se podle všeho budeme klepat, aby to také postupně nezavřela. První vlaštovku tu totiž už máme. Jde o to, že se tento obr rozhodl zaříznou výrobu tradičních znojemských okurek ve společnosti Znojmia.
Tato firma provozovala dva úspěšné závody, a to v Bzenci na Hodonínsku a v Panenských Břežanech kousek od Prahy. Dlouhodobě v nich vyráběla vynikající produkt, který zákazníci milovali. To už je ale minulostí. Přibližně dvě stovky zaměstnanců dostaly neúprosného padáka a okurky už se tam nevyrábí.
Co to tady provedli?
V obchodech sice značku Znojmia najdete i nadále, ale už jde o pouhý marketingový trik, jelikož reálně jde okurky odněkud z Turecka, případně jiných závodů, které v rámci Orkly zůstávají ještě otevřeny. Podle zákazníků už ale chutnají o poznání jinak, pochopitelně hůře.
Je až děsivé, jak jednoduše tu byla zničena letitá tradice. Někdo z ústředí se zkrátka rozhodl, že bude lepší vyrábět okurky na jiném místě pro všechny trhy, a výroba v Česku to odnesla po jednoduchém škrtnutí v Excelu. Nejde přitom zdaleka o první případ, kdy se něco podobného stalo.
Čtěte také: Nový obchodní řetězec v Česku. Lidé už ho berou útokem, Kaufland a Lidl mohou okamžitě zavřít
Bohužel, do koncernu Orkla v České republice patří i další tradiční výrobci potravin, jako je Hamé, Vitana, Májka nebo Otma. Je velkou otázkou, jaká bude jejich budoucnost. Je přitom zajímavé, že pro tuto společnost je Česká republika hotovým zlatým vejcem. V roce 2022 zde totiž utržila 6 miliard korun a vygenerovala nemalý zisk 557 milionů korun. Přesto se ale nestydí udělat něco takového.
Foto: Shutterstock