Toto je důkaz, že ani některé zavedené obchodní řetězce s obratem v miliardách korun nemají v České republice na růžích ustláno. A také je to ukázkou toho, že když nějaký z nich začne kolabovat, může to jít opravdu rychle. Příklad se v tomto případě jmenuje Okay, který v tuzemsku působí dlouhodobě jako jeden z hlavních řetězců s elektronikou, který navíc provozuje i vlastní eshop.
Není to vůbec dobré
Dosud se mělo za to, že Okay představuje nezastavitelnou mašinu na peníze. Dlouhou dobu o něm bylo slyšet pouze v souvislosti s expanzí. Ostatně, svého času k elektronice přidal také prodej nábytku, což mnozí považovali za to, že se obchod rozrůstá do dalších kategorií, podobně jako to dělá například veleúspěšná Alza.
Jenže v případě Okay to nedopadlo úplně nejlépe. Ačkoliv má i vlastní internetový obchod, jeho prodej byl podle všeho postaven dominantně na prodejnách, kterých měl velké množství. Jenže v posledních letech zájem o nákup elektroniky v kamenných obchodech klesá. A zatímco takovýchto řetězců je v Česku jen několik, internetových prodejců je obrovské množství a jsou mezi nimi i skutečně silná jména. Tam už se konkuruje o poznání hůře.
Řetězci Okay teď nezbylo než ve velkém zavírat prodejny. Tržby se totiž velmi rychle propadají. Jen v prvním čtvrtletí tohoto roku to bylo o čtvrtinu. Tento trend se s menším počtem poboček bude pochopitelně prohlubovat. Cílem je však udržet alespoň jakousi ziskovost. Zjevně se tu hraje o samotné přežití řetězce. O práci už přišly desítky zaměstnanců a další to čeká.
Chtěli by to prodat
Zástupci Okay už ani nijak nezastírají, že by byli nejraději, kdyby o firmu projevil zájem nějaký investor. “Probíhají jednání s několika zájemci o kapitálový vstup do naší společnosti,” uvedl jeden z členů vedení firmy. Podle dostupných informací však většina jednání skončila nezdarem. O prudce padající řetězec kamenných prodejen nikdo zájem nejeví.
Čtěte také: Nový obchodní řetězec v Česku. Lidé už ho berou útokem, Kaufland a Lidl mohou okamžitě zavřít
Majitel společnosti si teď může rvát vlasy, že firmu neprodal ještě před pár lety, kdy všechno vypadalo růžově a tržby rostly. Tady zkrátka vidíme, jak rychle se mohou věci měnit.
Foto: Shutterstock