Celá společnost čelí velkým výzvám, které souvisejí se stárnutím populace. Spoustu věcí si ani neuvědomujeme, ale velmi brzy si zkrátka vyžádají určitá opatření, jinak to nepůjde. Je třeba se připravit na společnost, ve které bude značné množství seniorů, a to ve velmi pokročilém věku. Bohužel se to dost možná neobejde bez toho, aniž by se nějakým způsobem neomezovali.
Problémy nelze přehlížet
Aktuálně se řeší třeba téma bezpečnosti na silnici, kdy statistiky ukazují, že právě v případě seniorů přibývá skutečně závažných až fatálních nehod. Jen z jejich popisu je často patrné, co se asi tak stalo. Například když senior jede dvacet kilometrů v protisměru na dálnici nebo když si splete brzdu s plynem. Případně nečekané stočí řízení na okresce do protisměru, což je extrémně nebezpečné.
V takových případech to jde většinou na vrub ztrátě orientace dotyčného. A je logické, že takových případů přibývá, když roste počet lidí, kteří řídí v 70, 80 nebo dokonce 90 letech. Ostatně, ani dnes není výjimkou, že někteří zodpovědní lidé se řízení raději vzdají zavčasu.
“Řízení jsem miloval, ale před pár lety jsem si uvědomil, že už to z mé strany není takové jako dříve. Najednou mi přišlo, že je provoz na silnicích moc rychlý. Někdy jsem nestačil správně reagovat, případně nechtěně způsobil problém. Jistě, mohl jsem klidně řídit dál, ale nedalo mi to. Raději jsem klíčky od auta dal synovi, ať ho odveze pryč,” říká 75letý Rudolf z Kladna.
Ne každý senior je ale takhle uvědomělý. Naopak, většina řídí do té chvíle, než jim to někdo nezakáže nebo nezpůsobí opravdu velkou nehodu. Teoreticky by v tomto ohledu měli působit praktičtí lékaři, kteří ovšem na tuto svou povinnost příliš nedbají.
Koho se to týká?
Evropská unie proto již chystá opatření, která by to měla změnit. Vytyčila si totiž ambiciózní cíl, že do roku 2050 nebudou na silnicích žádné fatální nehody. Od toho jsme ale na hony vzdálení, a tak je třeba jednat, a to právě ve vytipovaných oblastech.
EU by tedy chtěla zavést zevrubné testy toho, zda je dotyčný stále schopen plnohodnotně řídit. Těm by se lidé měli podrobovat po 70. roce věku, přičemž by na to mělo být vázáno prodloužení řidičského průkazu. Zkoušky se pak mají opakovat každých pět let.
Čtěte také: Velká česká banka jde tvrdě po důchodcích. Nutí je k nepěkným věcem, tohle nemá obdoby
Je jasné, že se to dnešním důchodcům příliš nelíbí. Ovšem to je chybný pohled. Právě oni si neomezeného řízení mohli dlouho užívat. Nejvíce se to dotkne až příštích generací seniorů, jelikož nějakou dobu bude ještě trvat, než se to zavede do praxe.
Foto: Shutterstock, zdroje: SWR, RBB24
Je zajímavé že pracovat nikomu nevadí kolik je komu roku.Kolik procent těch duchodcu z obyvatel to dělá ty jako velké nehody.U mladých mohu prijmo jmenovat kolik jich neudělali řidičský zkoušky tak si je koupili.Nebo kolik jich jezdí pod drogama alkoholem praškama a to v autech ,motorkách koloběžkách i biciklech.A co s nimi budou dělat doktoři léčit závislosti z našich peněz.My jsme tento stát vybudovaly a naši přisluhovači západu rozkradly nadělali dluhy u nějaké EU.
Pokud důchodce uvidí,uslyší a nebude mít omezené motorické schopnosti není důvod mu zakazovat řízení. Většinou fatální nehody způsobují krajně nezodpovědní řidiči,vysoká rychlost,alkohol,drogy,a nejsou v důchodovém věku. Pisálek by si měl pořádně nafackovat!!!
Plně souhlasím. Připadám si jak lovná zvěř. Kvůli nám namá stát peníze. Jsou těžké havárie. Štvou mladé proti nám.
Pořád se tréfujete do duchodcu ale kolik 70 zastaví policie zdrogovaných opitych a tak dále to neřešíte ale u mladých je to normální že nejvíc nehod a tzv.fatalnich způsobí mladí to neřešíte ale pořád se mluví o duchodcich byl jsem na prohlídce doktor mne prohlédl a pak to začalo psychotesty některé otázky byly až urážlivé jaký je rozdíl mezi stromem a keřem to už nemá komentář .
Bohužel taky tyto otázky dostávám. Máte pravdu je to urážlivé, ale oni ze zákona se musí zeptat. Pro některou “celebrity” by byla otázka: co je větší Čína nebo Vatikán? Složitá. Viz vědomostní souboj dvou mladíků, bratrů
Tak abych si nastudoval stromy a keře, protože některé stromy jsou menší než keře – bonsai, takže pan doktor bude muset přesně specifikovat: kde se strom/keř nachází, jak je starý, jestli není napaden nějakou nemocí, o jaký druh stromu/keře se jedná, v jaké půdě je zasazen, jestli je teplomilný, je odolný vůči zimě, byl naroubován – na blbou otázku dostane strašně moc odpovědních podotázek
S komentáři shora se plně ztotožňuji. Důchodci, že dělají fatální nehody? Kolik jich za rok jede v protisměru, to se stalo i mladším řidičům? Za ty fatální nehody mohou především mladí a řidiči středního věku, protože porušují předpisy, jezdí jako blázni, opilí a zdrogovaní.
Tak tady máme diskriminaci z důvodu věku. Každý občan má právo na stejné zacházení. Nikdo si nedovolí diskriminovat někoho z důvodu barvy kůže, narodnosti nebo příslušnosti k národnostním nebo sexuálním menšinám. Jenom z důchodců se stále častěji stává lovna zvěř.
U nás se senioři podrobují každé 2 roky prohlídce pro posouzení schopností řízení vozidel. Kontroluje se celkový zdravotní stav a kontrola u očního lékaře. Toto není běžné ani ve všech státech EU. Některý senior je na tom lépe než někdo ve 40 nebo 50 letech. V tom případě by se měli dělat prohlídky a přezkoušení všech řidičů. Jinak je to diskriminace z důvodu věku. Senioři způsobují podstatně méně nehod než mladí. Senioři většinou dodržují předpisy. Nepřiměřená rychlost, nedovolené předjíždění, jízda pod vlivem alkoholu nebo návykových látek a drog je doménou především mladých. Nehody s fatálními následky způsobují především mladší řidiči a řidičky. Důkazem toho jsou statistiky pojišťoven. Za této vlády vzrostla mezigenerační nesnášenlivost. Její politika je rozděl a panuj. Mysleme na to při volbách.
Tato vláda prodlužuje věk odchodu do důchodu !!! Pracovat se může třeba do smrti. Řídit nejvýše do 70 !!! Z důchodců dělá tato vláda lovnou zvěř.