Přechod na elektromobily byla pravděpodobně jen první fáze mnohem širšího plánu, který se pomalu, ale jistě začíná odvíjet. Mnozí si lámali hlavy, jak to bude fungovat, pokud všichni majitelé vozů se spalovacími motory přejdou na elektrický pohon. Jenže tak to nebylo nikdy myšleno. Automobilů by mělo být obecně podstatně méně a měly by být využívány formou sdílení.
Dostanete příjemnou prémii
Zatím to takto nahlas řekne málokdo, ale vše k tomu směřuje. Ukazuje se totiž, že množství aut, které tu máme v současnosti, je jednoduše neudržitelné. Spotřebovávají příliš mnoho energie a nestačí jim jakákoliv infrastruktura, takže se všude tvoří zácpy.
Některá města proto postupují velmi ambiciózně, aby se automobilů zbavila. Někde mají například do centra zakázán vjezd vozy s naftovým motorem apod. Město Marburg jde ale ještě dále. Vyzvalo svých 80 tisíc občanů, aby vzali své vozy a odhlásili je, případně rovnou odstavili.
Za tento krok mají získat odměnu ve výši 1250 euro, tedy přibližně 30 tisíc korun. Nejde o peníze přímo na ruku, ale budou ve formě jakýchsi kreditů, které potom můžete využívat na nejrůznější služby ve městě. Primárně samozřejmě na různé nabídky sdílení automobilů nebo veřejnou dopravu. Využít je ale můžete také v městských obchodech a restauracích.
Vlastní auto se vám nevyplatí
Je přitom jedno, zda se tímto způsobem zbavíte svého prvního, druhého nebo třetího vozidla. Za každé zkrátka dostanete slíbenou odměnu. “Přibližně třetina obyvatel ve městech disponuje tak kvalitní nabídkou mobility, že své auto vůbec nepotřebují,” říká jeden z členů městské rady Michael Kopatz.
V Marburgu totiž existuje problém s parkovacími místy a cílem je, aby se co možná nejvíce uvolnily. “Některá auta v centru, kde je místa hodně málo, se nehýbou celé dny, týdny a dokonce měsíce,” uvedl radní.
Město si je pochopitelně vědomo, že třicetitisícovou prémií nepřesvědčí každého. Nabízí ale dost možná ještě silnější argument. Vytvořilo studii, která ukazuje, že lidem se vlastnictví auta obvykle vůbec nevyplatí, jelikož musí platit pohonné hmoty, poplatky za parkování, servis a opravy. Kdo proto najede méně než 14 tisíc kilometrů za rok, tomu se vlastní auto nevyplatí a mnohem lépe pořídí s kombinací carsharingu a veřejné dopravy.
Foto: Shutterstock, zdroje: Auto Motor Sport, Hessenschau