Obchodní řetězce v České republice už asi ani neví, jak více naštvat zákazníky, a tak vymýšlejí nejrůznější vychytávky. Nejnovější kontroverze se točí kolem toho, že k oblíbeným slevovým akcím už zdaleka není tak dobrý přístup jako dříve, kdy jich mohli využívat dle libosti úplně všichni.
Lidé mají smůlu
Pravdou je, že samotné hojné využívání slevových akcí ze strany obchodů je diskutabilní, jelikož se ukazuje, že lidé stejně za potraviny a další potřeby jednoduše přeplácejí. Celý model je ale takto nastaven, a kdo chce nakupovat za rozumné ceny, musí akčních slev jednoduše využívat, jinak bude významným způsobem přeplácet.
Zatímco dříve jste se o slevách dozvěděli obvykle z papírových letáků, dnes už se situace mění. Většina obchodních řetězců přestala letáky tisknout v takovém množství, případně je distribuovat do všech oblastí. Jistě jste si také všimli toho, že vám jich chodí výrazně méně, mnohdy dokonce žádné. A bude ještě hůře, jelikož Ministerstvo životního prostředí chce, aby se za letáky platil recyklační poplatek. To řetězce zřejmě definitivně odradí od jejich produkce.
Co dnes naopak hodně frčí, to jsou nejrůznější věrnostní programy a personalizované slevy. Problém je v tom, že se k nim nedostane každý, jelikož jsou obvykle navázány na používání mobilní aplikace. “Opravdu mě to rozčiluje, protože teď kolikrát nakupuji potraviny za plné ceny, a potom se dozvím, že v nějaké aplikaci byla sleva, takže jsem pořádně prodělala,” říká paní Hana. “Dříve jsem si v letácích zaškrtávala, co zlevněného chci koupit, ale v těch mobilech já se nevyznám. I když mi to děti ukázaly, tak já to tam stejně nenajdu.“
Do budoucna nic dobrého
Obchodní řetězce proto čelí kritice různých organizací za to, že dnes poskytují slevy v podstatě selektivně. Mnozí se k nim jednoduše nedostanou. Hodně je diskutován také supermarket Tesco, který provozuje svůj program Clubcard, v rámci kterého lze na průměrném nákupu ušetřit přibližně třetinu ceny. To už je opravdu hodně. Ovšem lze to vzít i z druhé strany, a to tak, že lidé, kteří se do programu nezaregistrují a neposkytnou své nákupní informace, musí v podstatě třetinu přeplácet.
Čtěte také: Obchody v Česku začaly honit zákazníky. Na nákup máte vymezený čas, potom budete nakupovat za poplatek
Brzy pravděpodobně také definitivně odzvoní plošným slevám. Díky aplikacím budou mít řetězce o svých zákaznících obrovské množství informací. A potom už jich stačí pouze využívat nebo dokonce zneužívat. Neměli byste se potom divit, že nebudete dostávat slevy na to, co opravdu potřebujete a nakupujete často. Řetězec totiž bude vědět, že si to koupíte stejně i za vyšší cenu. Případně na vás mohou zkoušet výši slev, na kterou zareagujete. Někomu budou nabízet nižší, jelikož nakoupí i tak.
Foto: Shutterstock