V souvislosti se stavbami se v České republice uvalují nové a nové povinnosti. Řada lidí to přitom nestíhá sledovat, a tak jim hrozí mnohačetné pokuty. Jen letos se toho seběhlo opravdu hodně. Například povinnost mít projektovou dokumentaci k domu nebo naopak nutnost vyměnit zdroj vytápění za modernější.
Taková je povinnost
To ale zdaleka není všechno. Úřady totiž vyžadují, aby každý majitel nemovitosti k ní měl také vypracovaný energetický štítek. Ten je odborně znám jako PENB a v podstatě vyjadřuje energetickou náročnost dané budovy nebo jednotky.
Co to ale konkrétně znamená? Štítek vyjadřuje skutečnost, kolik energie potřebujeme na vytápění, klimatizaci, chlazení či větrání, ale také na osvětlení nebo přípravu teplé vody. Druhotně potom vyhodnocuje dopad domu na životní prostředí.
V dnešní době už se bez energetického štítku jednoduše neobejdete. A je přitom celkem jedno, že většina starších budov stejně skončí na dvou nejnižších stupních, a to navzdory tomu, že jsou třeba i zateplené nebo mají nová okna. Ne vždy to zkrátka stačí.
Není to automatické
To je ale v tomto případě druhořadé. Důležité je tento průkaz mít, a to přinejmenším tehdy, pokud stavíte nový dům, případně děláte větší rekonstrukci. Nikdy se mu potom nevyhnete v případě, že chcete svůj dům či byt prodat nebo pronajmout. Možná už jste si tohoto zobrazení všimli v inzerátech, a to proto, že je to povinné. Pakliže tuto povinnost nesplníte, hrozí vám pokuta až 200 tisíc korun.
Mnozí jsou přesvědčeni, že štítek získají na nějakém úřadě podle určitých kritérií domu. Tak tomu ale není. Pro každou stavbu se tento průkaz tvoří zvlášť, přičemž náklady vždy nese majitel. Cena takového průkazu se pohybuje od 3 do 10 tisíc korun, a to dle náročnosti stanovení. Požádat si o něj můžete u patřičného odborníka, který má k vydání oprávnění.
Energetické štítky se ale nedělají jen tak pro nic za nic, byť zatím byly spíše pro formu. Do budoucna budou ještě mnohem důležitější. Evropská unie má totiž plán, kdy i starší domy chce jejich majitele donutit upravit tak, aby splňovaly alespoň energetickou náročnost třídy E. To už je ale jiný příběh, který se bude odvíjet kolem roku 2030.
Foto: Shutterstock