Poslední rok se nese ve znamení návratu bankovních poplatků ve velkém stylu. Pro klienty to pochopitelně není vůbec nic pozitivního. Ukazuje se však, že jakmile vymizí z trhu konkurence, což se do značné míry stalo, zneužijí velké bankovní domy situace.
Klienti musí platit vysoké částky
Floskule o tom, jak jim záleží na finančním zdraví klientů, jsou najednou ty tam. A jde jen o jedno. Maximalizovat už tak vysoký zisk. Přitom minulé období se neslo ve stylu odbourávání poplatků. Možná si ještě vzpomenete, že bankám se platilo úplně za všechno. Klidně i za příchozí a odchozí transakce, nebo třeba i za zrušení účtu.
Banky sice poplatky úplně nezrušily, ovšem motivovaly klienty k využívání internetového a mobilního bankovnictví, které nabízely zdarma. Naopak služby na pobočkách dále zdražovaly, což je nezastavitelný trend. Pakliže od banky chcete něco na pobočce, případně papírovou formou, je to dnes velmi drahé. V minulém roce v tomto smyslu navyšovaly ceny všechny velké banky, jako je ČSOB, Česká spořitelna nebo Komerční banka.
Ovšem už ani digitální služby nejsou zcela zdarma. Banky začaly svorně zavádět nepříjemný poplatek za zaslání potvrzovací SMS, která je nutná k přihlášení se do internetového bankovnictví, pokud nemáte mobilní aplikaci. Třeba u Monety tato zpráva stojí 5 Kč. “Musel jsem od nich odejít k Fio Bance, přece jim nebudu platit stovky korun měsíčně za ty SMSky,” říká k tomu například pan Karel.
Zavádějí se nové poplatky
Banky však zavádějí poplatky i na další služby, které byly dosud zdarma. ČSOB například vyrukovala s tím, že od 1. listopadu 2024 zavádí poplatek za platbu přímo na platební kartu. Není to přitom vůbec malá částka. “Poplatek 29 korun se týká příchozích úhrad typu Mastercard MoneySend, Gaming and Gambling a Visa Direct. Netýká se vratky na kartu,” informovala banka své klienty.
Pakliže tedy využíváte nejrůznější služby, které počítají s tím, že vrací peníze přímo na kartu, což je poměrně běžný úkon rovnající se transakci na účet, budete muset platit. Výjimkou jsou refundace plateb, ke kterým dochází například tehdy, když internetovému obchodu do 14 dní vrátíte zakoupené zboží, které bylo zaplaceno kartou. Částka se potom přes platební kartu připíše zpět na účet. To by mělo být nadále zdarma, ale je otázkou, kdy i tato služba, která je využívána skutečně hojně, bude zpoplatněna.
Foto: Shutterstock