V České republice se opět odehrály devastující povodně, které zaplavily obydlí velkému množství lidí. V některých případech jsou domy výrazně poničené a opravy půjdou do stovek tisíc až milionů korun. Jindy jsou domy tak zničené, že bude nutné je zdemolovat a postavit nové. Případně je voda rovnou vzala s sebou.
Pojištění nemusí stačit
Když se voda na jejich obydlí valila, bylo pochopitelně zásadní především uchránit vlastní život. To je jednoznačná priorita. Navíc žijeme v moderní společnosti, kde by měly fungovat základní mechanismy, mezi něž se počítá například i pojištění. Jistou útěchu proto lidem mohlo přinášet pomyšlení na to, že mají své domy pojištěné a že tedy využijí finančního plnění ze strany pojišťovny, která by měla v ideálním případě opravu všech škod, případně výstavbu nového domu, proplatit.
Jenže skutečnost je leckdy odlišná. Příkladem je rodina z Jesenicka, která přišla v důsledku povodně o celý dům. Tento případ je o to závažnější, že šlo o nově pořízenou nemovitost, navíc ještě na hypoteční úvěr. Vše se ale výrazným způsobem zkomplikovalo.
“Hned když jsem zjistil, že byl proveden zápis v katastru, kontaktoval jsem pojišťovnu a uzavřel pojistnou smlouvu. Za čtyři dny přišla povodeň a z domu zůstaly jen trosky,” uvedl pan Urban pro server Novinky.cz. Svou nemovitost měl tedy v době povodně řádně pojištěnou.
Jenže v pojistné smlouvě stojí také kapitola o takzvané karenční době. O ní většina lidí nemá vůbec tušení, ale v tomto případě se ukazuje jako zásadní. Po uzavření a zaplacení pojištění totiž běží desetidenní lhůta, než začne pojistka efektivně platit.
Tahají za delší konec
Tato lhůta slouží pojišťovnám jako ochrana před nejrůznějšími spekulacemi a snahou hodit na pojišťovnu již uskutečněné nebo očekávané škody. V tomto případě šlo ale o jasný souběh událostí, kdy majitel nemovitosti sjednal pojištění ve chvíli, kdy začal být jejím majitelem dle katastru nemovitostí.
Pojišťovna Generalli tedy mohla udělat výjimku a karenční lhůtu neuplatnit, obzvlášť v takto závažném případě. Rozhodla se tak ale neučinit a rodině oznámila, že jí nedá ani korunu.
Čtěte také: Česká spořitelna varovala klienty. Náhle mohou přijít o všechny peníze na účtu, je to velmi rychlé
Problémů s pojišťovnami je přitom celá řada. Mnohé totiž zkoušejí plnění zpochybňovat a odkazují se na nepřehledné pojistné podmínky. Velmi závažné je také podpojištění, kdy máte nemovitost pojištěnou na nižší částku než je její hodnota. Ani v takovém případě totiž pojišťovna nemusí plnit, nebo přinejmenším ne v takové míře, v jaké byste potřebovali.
Foto: Shutterstock, zdroje: Top pojištění, TZB info
Největší lupiči pod ochranou státu jsou pojišťovny a banky.
To je sprosťárna první třídy. Majitelé domů museli čekat na zápis v katastru nemovitostí a jakmile ho dostali,tak dům pojistili .
Nemohli předpokládat , že přijdou povodně. Hlavně, že pojišťovna měla pojistku zaplacenou. Podle mě pojišťovna chránila jen sebe.
Měla být také poskytnuta 10 ti denní lhůta pro zaplacení pojistky.