Nikdo už to nezastírá. Miliony pracovních míst v Evropě jsou ve velkém ohrožení. Stovky tisíc z toho jsou přitom v České republice. Jde přitom o místa velmi dobře placená, která mají lidé rádi a u kterých neexistuje alternativa.
Jde do tuhého
Řeč není o ničem menším než automobilovém průmyslu, kde to v posledních týdnech doslova vře. Na povrch totiž vyšlo, že přechod na elektromobilitu se nezdařil. Největší automobilky už přitom ani nepočítají s tím, že by se to v nějaké dohledné době podařit mohlo. Naopak, jsou na rozcestí, kdy jsou tlačeny úřady do nízkoemisní mobility a na straně druhé by rády vyvíjely a prodávaly vozidla se starým dobrým spalovacím motorem, po kterých je stále velká poptávka.
Nejpostiženější je pravděpodobně koncern Volkswagen, kam spadá také mladoboleslavská Škoda Auto. Jen ta sama o sobě je přitom největším zaměstnavatelem v České republice. A to zaměstnavatelem skvělým. Lidem každoročně navyšuje platy a vyplácí tučné odměny. Zaměstnanci si práce ve Škodovce váží. Ale i pro ně by to mohlo v dohledné době skončit.
Volkswagen totiž začal otevřeně mluvit o potřebě snižování nákladů. Otevřel přitom mimo jiné otázku, která byla dosud tabu. A to je uzavírání výrobních závodů nejen v Evropě, ale také přímo v Německu. S touto zemí je přitom značka spjata doslova pupeční šňůrou, a kdyby nešlo skutečně do tuhého, o něčem takovém by se vůbec nemluvilo.
Už to nezvládají
Pravdou ale je, že tato automobilka má dnes přebytečné kapacity, jelikož hodně vsadila právě na elektromobilitu. Její vozidla s elektrickým pohonem se přitom vůbec neprodávají, což platí také o těch, s nimiž přišla Škodovka. Její Enyaq a Elroq jsou vývojově stále roky za americkou nebo čínskou konkurencí. Navíc jsou příliš drahé. Jak teď zástupce automobilky Martin Jahn přiznal, přesto na nich nedokáže generovat zisk.
Čtěte také: Kdo bude pracovat z domova, dostane nižší výplatu. Firmy zavádějí nové pořádky, zaměstnanci se jim flákají
Současnou situaci je možné vnímat jako poslední varování ze strany automobilek. Pakliže se okamžitě nepřehodí výhybka a nebude revidován zákaz vozů se spalovacím motorem, bude to pořádná divočina a spousta lidí přijde o práci. Pravděpodobně je nejvyšší čas, aby se i samotní tito zaměstnanci ozvali a jednoznačně řekli, co si přejí.
Foto: Shutterstock, zdroje: Reuters, Eurometal, The Economist
Dobrý den pracuji si z domu
o sto šest a jsem vysmátý.