Velká nepříjemnost čeká zákazníky v tuzemských obchodech. Mnozí už moc dobře vědí, že po každém nákupu si musí vzít do ruky vytištěnou účtenku a jet položku po položce, kde kontrolují, zda je obchod náhodou takzvaně nenatáhl. K tomu totiž dochází až nebývale často, zejména v souvislosti s různými slevovými akcemi, které leckdy nejsou zaneseny do systému a za tyto položky je účtována plná cena.
Účtenky jsou důležité
A teď si představte, že stát tomu udělá utrum. Ministerstvo průmyslu se z nějakého důvodu rozhodlo, že opět bude podnikatelům a zákazníkům mluvit do pravidel volného trhu. V rámci snižování byrokratické zátěže se rozhodlo, že papírové účtenky už jednoduše nejsou potřeba. Lidé jsou ale proti.
“No s tím tedy v žádném případě nesouhlasím. Při každém druhém nákupu se mi stane, že mi něco namarkují špatně. Tuhle jsem brala třeba prací prášek, který měl stát v akci 250 Kč a oni mi ho tam šoupli normálně za 500 Kč,” říká paní Johana z Prahy. “Nechápu lidi, kteří si to nekontrolují, protože se vsadím, že prodělávají nemalé peníze.“
Ministerstvu se nelíbí především skutečnost, že většina lidí si vytištěnou účtenku vůbec nepřebere, a když už ano, tak ji rovnou hodí do koše. Pravdou ale je, že to je jejich problém a neměli by na to doplácet ti, kdo si vše pečlivě kontrolují. Ostatně, není dávno doba, kdy bylo tištění účtenek naopak zdůrazňovaná povinnost v rámci EET a zákazníci byli vyzýváni, aby k tomu obchodníky tlačili.
Novinka, o kterou nikdo nestojí
Dnes je tu tedy přesně opačná snaha. Není to tedy tak, že byste se k účtence nedostali. V plánu je ale integrace dokladů do mobilních aplikací jednotlivých obchodník. Ostatně, už dnes si například v aplikaci Lidl Plus můžete doklad ke každému nákupu prohlédnout. Ovšem jen za předpokladu, že si načtete věrnostní kartu a systém to správně zpracuje. Pokud by karta náhodou “nepípla”, k účtu byste se nedostali.
Počítá se ale i s možností, že by účty byly zasílány na email, případně by se mohly vyvolat po načtení QR kódu. Vše už ale v takovém případě vyžaduje určitou personalizaci, nejspíše prostřednictvím věrnostních programů jednotlivých obchodů. Ve výsledku v tom ale může být také pěkný zmatek. Nehledě na zákazníky, kteří s moderními technologiemi nepracují.
Čtěte také: Obrovský průšvih v Lidlu. Češi se nestačili divit, co jim tento obchod provedl. Přišli o peníze
Celé to pravděpodobně povede k tomu, že zákazník bude mít ještě menší kontrolu nad tím, co mu obchodník za zboží reálně naúčtuje. A to v prostředí, kdy si tuzemské řetězce neberou servítky a zdražují co to jde. Takový účet může mít ale i další funkci. Doma si v klidu prohlédnete, co jednotlivé položky vlastně stojí a na čem by se do budoucna dalo ušetřit. Možná je tu ale snaha, aby se něco takového nedělo.
Foto: Shutterstock