Hlavním tématem posledních týdnů je jednoznačně cena másla, která znepokojuje obyčejné zákazníky v supermarketech i odborníky. Ti totiž tuší, že to zdaleka není všechno a že pravděpodobně bude ještě podstatně hůře. Nejenže vzhůru poletí samotné máslo, ale brzy se zřejmě přidají také další potraviny. Bude to tak mít multiplikační efekt, kdy se lidé opět dostanou do problémů s celkovou cenou nákupu. A to všechno navíc před Vánoci, kdy by si člověk rád nakoupil co možná nejvíce, aby měl bohatou hostinu.
Cena dnes rozhoduje
Že se něco děje, ukazují dlouhé fronty v obchodech, kde je máslo zrovna k mání o pár korun levněji. Velké pozdvižení v posledních dnech způsobil hlavně obchodní řetězec Lidl. Ten je znám tím, že i v různých potravinových krizích dokáže vždy sehnat nejlevnější možnou potravinu a nabídnout ji zákazníkům.
To samé udělal právě v třídenní akci od 7. října, jak vyplývá z jeho letáku. Už ráno před otevírací dobou se před několika prodejnami vytvořily dlouhé fronty lidí s nákupními vozíky. “Ťukali na nás už deset minut před otevíračkou, a když už jsme konečně otevřeli dveře, doslova se vyřítili k regálům se zlevněným máslem,” líčí pro server Mix24.cz prodavačka z jedné z pražských prodejen. “Tentokrát jsme naštěstí měli velké zásoby, ale stejně máslo došlo před koncem akce. Lidé ho brali ve velkém, většinou tak deset kostek.“
Máslo Pilos se tu prodávalo za 49,90 Kč. Standardně přitom stojí 64,90 Kč, přičemž je možné, že zdraží ještě podstatně více. Podobně to vypadalo v některých obchodech řetězce Tesco, který prodával máslo dokonce za 43,90 Kč. Tam však někteří zákazníci pochybovali o jeho kvalitě. “Tohle máslo jsem si jednou koupila, ale s tím naším se nedá srovnávat. Je prostě horší, takže ho nechci,” uvedla pro server Mix24.cz paní Hana z Kladna.
Máslo je zrádné
Zákazníci v tomto ohledu často naletí. Obchodní řetězce sice v období, kdy je cena určité potraviny vysoká, navezou levnější zboží, avšak to zdaleka nedosahuje kvalit toho, na které jsou lidé zvyklí. U másla to přitom platí dvojnásob, jelikož se zde hodně čachruje i se samotnou kategorizací produktu.
Čtěte také: Máslo bude nově obsahovat červy. Díky tomu má být levnější, na chuti to skoro nepoznáte
Je totiž něco jiného čerstvé máslo, jehož cena opravdu rychle stoupá, a máslo stolní, které se může rozmrazit ze zásob v průběhu až dvou let. Pod privátními značkami či značkami zahraničními se do tuzemských obchodů často dostává právě toto máslo druhé jakosti, z jehož vlastností jsou potom lidé zklamáni.
Foto: Shutterstock