Je až překvapivé, jak málo řidičů umí správně používat světla na svém vozidle. Potom to dopadá jako na tuzemských silnicích, kde je to často skutečně velmi divoké a nepříjemné. Strážci zákona už toho ale mají plné zuby, a tak budou prohřešky trestat vysokými pokutami.
Zrádná světla
Pravděpodobně každý dobře ví, že dnes už není možné vůbec vyjíždět bez rozsvícených světel, a to ani ve dne. Stačí mít zapnutá takzvaná denní světla. Dlouhou dobu za nedodržení platila sankce ve výši 2000 Kč, ovšem od roku 2024 se snížila na částku 1500 Kč. V některých případech můžete dokonce vyváznout jen s domluvou, a to zejména tehdy, je-li na silnici dobrá viditelnost a světla jsou v takovou chvíli jen formalitou. Stále je však možné narazit na řidiče, kteří si světla nerozsvítí ani v noci, byť tady je to zejména vlivem opomnění či dezorientace v případě seniorů.
Jiná písnička už je to ale třeba při využívání takzvaných mlhových světel. Jak už jejich název napovídá, ta jsou určena do mlhavého počasí, které může nastat právě teď, tedy v listopadu. Málokdo však ví, že tato světla je možné aktivovat skutečně jen tehdy, nastanou-li pro ně příhodné podmínky. Jinak nikoliv.
“Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy,” uvádí jasně zákon.
Co z toho tedy plyne? V první řadě je to povinnost užívat zadní mlhová světla v případě, že je venku mlha a snížená viditelnost. Dává to smysl, jelikož jde o informaci pro ostatní řidiče, že se kolem nich pohybuje jiné vozidlo.
Lidé to vůbec neznají
Oproti tomu přední mlhová světla jsou dobrovolná. Ale není tomu tak, že je můžete nechat zapnutá libovolně. Jakmile z mlhy vyjedete, musíte je opět vypnout. Toto nařízení se však nezdá expertům z ÚAMK, podle kterých je to velmi vágní ustanovení, jež se může vykládat různými způsoby.
Jak moc velká mlha musí být, abyste mohli mít zapnuty přední mlhovky, případně museli aktivovat ty zadní? Podle odborníků by bylo vhodné stanovit nějakou hranici viditelnosti. Doporučuje se 50 metrů, což je přibližně vzdálenost mezi směrovými sloupy.
Problém spočívá také v tom, že tuzemský zákon vůbec neřeší, jakou rychlostí by se měla vozidla v mlze pohybovat. To je přitom často mnohem důležitější než zapnutá světla. Viditelnost totiž může být tak nízká, že samy o sobě nemusí pomoci.
Čtěte také: Tak to ruplo. Německé automobilky oznámily náhlý kolaps. Češi poletí na dlažbu ve velkém stylu
Dle odborníků není od věci dodržovat vzdálenost, která v metrech odpovídá rychlosti vozidla. Pokud tedy jedete 80 kilometrů v hodině, měli byste před sebou držet volných 80 metrů apod.
Foto: Shutterstock, zdroje: Policie ČR, Kurzy