Začíná to být skutečně zásadní problém. Lidem ve velkém mizí peníze z účtů, a to nikoliv proto, že by chybu udělaly samotné banky nějakým nedostatečným zabezpečením, ale zejména proto, že se samotní klienti nechají napálit a nejrůznějším organizovaným skupinám poskytnou údaje ke svým účtům doslova na stříbrném podnose.
Není to vůbec dobré
Pravdou je, že metody vylákání přihlašovacích údajů, případně potvrzení plateb, jsou stále sofistikovanější a pravděpodobnější. Není výjimkou, že vám někdo volá z čísla, které se tváří, jakoby patřilo třeba České spořitelně nebo Air Bank.
“Volající se potom klienta jakoby nic zeptá, že chce řešit půjčku, o kterou si včera zažádal na pobočce. Klient se samozřejmě ihned vyděsí, protože o žádnou půjčku nežádal. A je v podstatě hotovo. S touto záminkou podvodník vyláká přihlašovací údaje k účtu,” říká odborník na zabezpečení účtů Marek Bláha. “Je třeba si zapamatovat, že banka po vás nikdy takové údaje nebude chtít. Zároveň byste měli požádat o ověření volajícího. Například aby vám poslal notifikaci do vaší aplikace.“
Česká spořitelna teď přitom varovala před dalším typem podfuku, na který lidé bohužel často naletí. “Rozšiřuje se nový typ podvodu – výzvy k zaplacení falešných pokut prostřednictvím falešného Portálu občana,” napsala Česká spořitelna.
Spočívá to v tom, že vám přijde SMS zpráva s tím, že máte zaplatit jakousi pokutu. Obsahuje přitom také odkaz, který vás odvede na stránku, která vypadá přesně jako státní web Portál občana, až na to, že jím není.
Přijdete o všechno
Tady už je standardní nabídka v podobě možnosti přihlásit se bankovní identitou. Pokud to ale uděláte, předáte klíče ke svému účtu přímo dané organizované skupině. Ta se vám potom účet pokusí vybílit do poslední koruny, což se často i podaří.
Ano, je třeba si uvědomit, že takto můžete během pár vteřin přijít o veškeré své úspory, což je hrozivá představa. Reálně už to ale potkalo spoustu lidí, kteří se potom od banky dozvídají, že jim nemůže nijak pomoci, jelikož si to způsobili sami.
Čtěte také: Česká spořitelna připravila past na klienty. Takový poplatek nikdo nečekal, je to opravdu drsné
Zkrátka a dobře, pokud vám přicházejí určité pokyny nebo výzvy, jež obsahují manipulaci s internetovým bankovnictvím, je vždy dobré trochu zpomalit, zamyslet se a prověřit si stránky, na které se dostanete.
Foto: Shutterstock
Já žádný úspory u CS nemám. Mám pouze na účtu peníze z vyplaty.