Je naprosto nepopiratelné, že ve věci provozu silničních vozidel se pořádně přitvrzuje. V první řadě tu máme nejrůznější omezení pro výrobu a prodej nových vozů. Jde o dobře známé Euro normy, které jsou stále přísnější. Do roku 2035 potom dojde k celkovému zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v České republice.
Už to všechno začíná
Úředníci si však dobře uvědomují, že jádro problému je v aktuálním vozovém parku, který se pohybuje na silnicích. Nutno říct, že jeho velká část je tvořena vozy z období, kdy automobilky nejrůznějším způsobem falšovaly měření emisí v reálném provozu. Chystaná úprava ze strany Evropské unie měla mít za následek dokonce to, že by se emise musely měřit dle dnes platných podmínek, což by znamenalo faktický odpis milionů aut v celé EU, které by jednoduše neprošly, přestože by měly.
To se nakonec povedlo odvrátit, ovšem schváleny byly dílčí kroky, které jsou v případě České republiky jednoznačně ku prospěchu věci. Od 1. ledna 2025 totiž dojde ke změně měření emisí v rámci technických kontrol.
Ty byly dosud prováděny stacionárně na některé z poboček STK. Nově se však emise budou měřit v reálném provozu, což má vést k tomu, že budou naměřeny skutečné hodnoty. Zároveň bude dle odborníků obtížnější v tomto ohledu podvádět.
Je potřeba si dát pozor
Od 1. července 2025 potom mají v České republice působit inspektoři vybaveni mobilními technickými jednotkami, jež budou schopny přeměřit reálné emise. Pakliže se ukáže, že někdo provozuje vůz, který je překračuje, bude čelit sankcím, jako je omezení technické způsobilosti na 30 dnů a v případě opakovaných prohřešků i zákaz jízdy.
Čtěte také: Tak to ruplo. Německé automobilky oznámily náhlý kolaps. Češi poletí na dlažbu ve velkém stylu
Rozhodně není od věci si vše dát do pořádku ještě před tím, než tato opatření vstoupí v platnost. Nutno říct, že vymáhané limity nebudou ty nejtvrdší, tudíž se majitelé vozů, které ošidily automobilky, nemusí obávat. Jde tu hlavně o to, aby se postihly ty nejhorší případy porušování silničního zákona.
Foto: Shutterstock, zdroje: Ministerstvo dopravy, Pruvodce.gov