Celé roky to obchodním řetězcům procházelo bez povšimnutí, jenže v minulém roce začala platit nová pravidla o slevách, a všechno najednou vychází na povrch. Ukazuje se, že nejrůznější slevové nabídky nejsou ani zdaleka tak výhodné, jak se tváří.
Řetězce mají utrum
Namísto toho, aby si obchodník snížil marži a poskytl zákazníkovi něco s reálným cenovým zvýhodněním, dochází tu spíše k nepříjemný hrátkám s cenovou hladinou, jež má za cíl zastřít to, kolik má co reálně stát. Potom se dají vytvářet nejrůznější impulsy a incentivy k tomu, aby zákazníci nakoupili. Třeba tím, že se jim poskytne sleva, která je falešná.
Dělají to tak v podstatě všechny řetězce a Česká obchodní inspekce už se na ně velmi podrobně zaměřuje. A když se potom například takový Albert brání ještě u soudu, protože za své nekalé jednání dostal pokutu 200 tisíc korun za jeden konkrétní případ, nasvítí se vše v opravdu velmi nepříznivém světle.
Možná jste si všimli, že řetězce dávají opravdu velké slevy například na kávu, což je oblíbené zboží, jež si lidé kupují pravidelně a které má opravdu vysoko posazené standardní cenovky. Když ale vyjedete třeba do Německa, zjistíte, že se tam stejná káva prodává standardně za cenu, za kterou u nás chodí do akcí.
Prostě klasický podfuk
A teď se to potvrdilo právě v Albertu. Ten se snažil na zákazníky působit slevou ve výši lukrativních 44 % na kilovou zrnkovou kávu Tchibo Barista. Uvedl zde škrtnutou, tedy původní cenu ve výši 719 Kč, jež byla po slevě snížena na 399 Kč.
Jenže nový zákon vyžadoval, aby na cenovce byla uvedena i nejnižší cena, za kterou se výrobek prodával za posledních 30 dní. Správně je to právě tato cena, ze které se má sleva odvíjet. Jenže to by nevycházelo. Bylo zde totiž uvedeno následující: “Nejvýhodnější cena za posledních 30 dní 379 Kč.” Jelikož cenovky generuje systém, zákazník se také dozvěděl, že aktuální cena v oné tak výhodné akci je ve skutečnosti ještě o 6 % vyšší, než za jakou se výrobek prodával předtím.
Čtěte také: Nejen máslo. V českých obchodech začala brutálně zdražovat klíčová potravina. Lidé už si dělají zásoby
Soud přitom potvrdil verdikt České obchodní inspekce. “Ze strany prodejce je mu tak v rozporu se zákonem naznačováno, že dochází k výraznému zlevnění, přestože v nedávné době byl produkt k dispozici za cenu výhodnější než ta, která je nyní označována jako akční,” uvádí se v rozsudku, kde je také poukazováno na to, že řetězec uvedl zákazníky v omyl.
Foto: Shutterstock