![](https://www.mix24.cz/wp-content/uploads/2023/07/kaufland-2.jpg)
Je známou věcí, že obchodní řetězce v České republice jsou nejdražší široko daleko. Když zákazník vyjede do Německa nebo do Polska, nakoupí si tam výrazně levněji. Hlavně srovnání s první jmenovanou zemí většina lidí stále moc nechápe, jelikož tam jsou vypláceny vyšší mzdy a tudíž by tam mělo být zboží spíše dražší. Jenže není tomu tak.
Velmi důležité zjištění
Už nějakou dobu tu přitom máme identifikovaný problém, který spočívá právě v tom, že na prameni sedí obchodní řetězce. Nejde tedy o zdražování, které by pocházelo od zemědělců či výrobců potravin. Problém byl ale v tom, že se to velmi obtížně prokazovalo.
Server Novinky.cz se teď ale podíval na to, jak hospodaří jednotlivé řetězce v různých zemích. A konečně černé na bílém prokázal, jak moc nás místní obchody berou na hůl. Jde přitom o ty samé řetězce, které působí jak v České republice, tak i v Německu.
Dalo by se tedy předpokládat, že budou mít obdobnou cenovou politiku v obou zemích. Jenže není tomu tak. Nejvíce se to projevuje u řetězců Kaufland a Lidl, které spadají do jedné skupiny, a to Schwarz Gruppe.
Pokud se podíváme na ziskovou marži Kauflandu v Německu, zjistíme, že činí 1,9 %. To se zdá být jako velmi nízké číslo, ovšem ve vysoce konkurenční oblasti, kterou je prodej potravin v kamenných řetězcích, jde o standardní údaj. Je to dáno tím, že se tu prodá obrovské množství zboží a společnost si i tak přijde na velmi slušný zisk v absolutních hodnotách.
![](https://www.mix24.cz/wp-content/uploads/2024/02/lidl-obchod.jpg)
Opravdu nepříjemné zjištění
Pakliže ale nahlédneme do účetní závěrky Kauflandu v České republice, zjistíme, že zde je zisková marže dvojnásobná a dosahuje téměř 4 %. Ještě horší je potom srovnání v případě Lidlu. Ten má v tuzemsku marži 6,3 %, zatímco v Německu pouhých 2,7 %.
Na tomto příkladu je skvěle vidět, kde je vlastně skutečný problém a že ho skutečně představují obchodní řetězce. Ty si z České republiky udělaly doslova zlatý důl a realizují tu zisky, na jaké nedosáhnou nikde jinde.
Čtěte také: Nečekaně končí oblíbený obchodní řetězec s potravinami. Češi si musí zvyknout na velkou změnu
“Tohle snad není pravda. Jak si něco takového mohou dovolit? Lidé tu mají hluboko do kapsy a oni jim schválně zdražují jídlo, aby si namastily kapsy? Je to tady zralé na bojkot jako v Chorvatsku,” říká k tomu pan Antonín z Plzně.
Foto: Shutterstock