
Nastal čas postavit obchodní řetězce v České republice do latě. Příliš dlouho si totiž zahrávaly s důvěrou zákazníků. Těm účtovaly příliš vysoké ceny, často skryté za nejrůznější slevové akce, přičemž reálně prodávaly zboží mizerné kvality.
Pravidla jsou jasná, ale stále se porušují
Dnes už je to veřejným tajemstvím, ovšem stát má nově také možnosti, jak se postarat o nápravu. Je tu totiž zákon o ochraně spotřebitele, podle kterého se řetězce musí chovat při pořádání slevových akcí. A jak se ukazuje, toto opatření mířilo velmi správným směrem, jelikož na jeho základě byly jen v loňském roce uděleny pokuty v souhrnné výši téměř 20 milionů korun.
“Informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,” uvádí Česká obchodní inspekce ve svém výkladu.
Podle všeho je to přitom jen začátek. Počítá se s tím, že kontroly a sankce budou ve vztahu k řetězcům ještě mnohem přísnější. “Je potřeba zvýšit kontrolu, tlak a i pokuty. Český spotřebitel by měl být v situaci jako kdekoliv jinde,” prohlásil například ministr zemědělství.
Například Lidl si dovolil účtovat úplně jiné ceny, než jaké byly uvedeny na cenovkách. To je velmi závažný prohřešek, na který si musí dávat řetězce pozor. V tomto případě byla udělena pokuta ve výši 867 tisíc korun.

Postih musí být přísnější
Velký problém měl také Kaufland. Toho ČOI opět vymáchala v prodeji olivového oleje Costa d’Oro, kdy s těmito produkty tento řetězec rád čachruje. Zákazníky lákal na cenu po 44% slevě ve výši 149,90 Kč. Jenže se ukázalo, že v minulých 30 dnech se tento olej neprodával za cenu 269,90 Kč, jak bylo deklarováno, nýbrž pouhých 140 Kč. Na případ upozornil server Kverulant.org.
To je přitom u obchodních řetězců bohužel velmi časté. Uvádějí, že jde o zboží v akci, a přitom si na něm reálně ještě něco přirazí. Dříve to musela být zcela běžná praxe. Dnes už si musí obchody dávat větší pozor, jelikož je to takto kontrolováno.
Čtěte také: Do českých obchodů se dostalo falešné máslo. Naletí každý a doma těžce lituje. Tohle nemá obdoby
Zjevně se jim to ale stále vyplácí, když se do toho pouští. To značí jediné. Je potřeba zvýšit finanční sankce pro případy, kdy se něco takového potvrdí.
Foto: Shutterstock