
Podle všeho ani letos nezažijí lidé v České republice nějakou větší úlevu, pokud jde o ceny potravin. Ačkoliv v okolních zemích už klesly na úrovně, které jsou přijatelné, tuzemské řetězce se snaží držet vysoké ceny, co to jen jde. Ostatně, není divu, pramení jim z toho vysoká marže. Nedávné srovnání přitom ukázalo, že stejné řetězce v Česku mají až dvojnásobnou marži oproti Německu, a to už je zkrátka znát.
Rozjelo se to drsně
Každý to pocítí na produktech běžné potřeby, jako je třeba máslo nebo vejce. Tyto položky jsou u nás v celoevropském srovnání velmi drahé. Od nich se potom odvíjí i všechny ostatní. Kapitola sama pro sebe jsou potom cukrovinky, kdy jsou velké řetězce schopny prodávat třeba vánoční kolekci za 800 Kč, Studentskou pečeť za 100 Kč a velkou Milku klidně za 250 korun.
Je přitom zvláštní, že řada lidí si na takto vysoké ceny stále nemůže zvyknout, což potom vede v obchodech k velmi nepříjemným situacím. “Teď už je to na denním pořádku. Lidé si tu nakoupí, a když jim to na kase spočítám, tak řeknou, že nemají na zaplacení, a jdou pryč,” líčí pro server Mix24.cz prodavačka z jednoho velkého řetězce, kde jsou některé položky až neuvěřitelně drahé.
“Někteří se omlouvají, jiní jsou zase naštvaní a ještě mi to dají sežrat. Já je ale chápu, sama těm cenám vůbec nerozumím. Mám je na očích každý den, a tak vím, že se zdražilo opravdu hodně,” říká prodavačka. “U některých položek to není tak vidět, ale některé, třeba jako Granko, cenu třeba i ztrojnásobilo. Není divu, že na to nejsou lidé zvyklí a pak jim to nevychází.“

Některé položky stojí nesmysl
Média jsou přitom plná případů, kdy to obchody s cenami potravin skutečně přehánějí. Přestože zde bylo mnohokrát doloženo, že třeba oblíbená Plzeň stojí v německých obchodech o třetinu méně, nikdo se neobtěžoval s nějakým rozumným vysvětlením. Nejspíše proto, že neexistuje a je to zkrátka tak, že se tu ceny jenom pořádně napálily.
Čtěte také: Vejce zmizí z českých obchodů. Jde do tuhého, nikdo to nechápe
Další kategorií je potom káva. “Tam naráží opravdu hodně lidí, protože některá balení kávy stojí klidně 800 korun. Přitom pak jdou do akce a stojí 350 Kč,” říká prodavačka. Tady jde pro změnu o hrátky s akčními cenami, na které se v poslední době hodně zaměřuje Česká obchodní inspekce a konečně začíná řetězce pokutovat, jak se nedávno ukázalo na případu obchodního řetězce Albert.
Foto: Shutterstock