Evoluční biolog Jaroslav Flegr zjevně aspiruje na to, stát se odborníkem také na problematiku školství. Pohled na jeho názory ke koronavirové epidemii se přitom stal silně kontroverzním poté, co se ukázalo, že záměrně nadsazoval čísla obětí a navíc se ještě spletl. Sám Flegr je ale přesvědčen o tom, že svými vyjádřeními páchá více užitku než škody, čemuž ale věří stále méně lidí.
Domácí výuka lepší než školní
Co nyní Jaroslava Flegra více než znepokojuje, to je návrat žáků do škol. Tam vidí velké riziko dalšího silného šíření infekce. Je pravdou, že epidemie se v České republice nebývale rozjela právě se zářijovým návratem žáků do škol. Podle parazitologa by měla být školní výuka v době pandemie přinejmenším nepovinná. “Řada rodičů by byla určitě schopná zajistit svým dětem kvalitní domácí výuku. Každé dítě, které by zůstalo doma, by zpomalovalo šíření viru i snižovalo nebezpečí, že náš přestárlý pedagogický sbor zdecimuje covid,” uvedl Flegr na svém facebookovém profilu.
Vědec však podle všeho nevidí jasně aktuální situaci, kdy drtivá většina rodičů tlačí na vládu, aby školy otevřela co možná nejdříve a jejich ratolesti se do ní mohly vrátit. Ať už proto, že si neví rady, co si s nima doma počít, nebo že vidí nedostatky v distanční výuce. Těžko říct, jak by pracující rodiče dětem ještě zajišťovali domácí výuku, jak si Flegr představuje.
Introverti mohou doma koukat na seriály
Biolog se opřel také do českého školství, když prohlásil, že domácí výuka by dětem v ničem neuškodila, protože přeci víme, jak to v současných školách funguje. “A kdo říká, že by to mělo ničivý dopad na vzdělanost české populace, ten už je asi zapomněl, jak naše škola funguje a nejspíš si nikdy neotevřel na internetu Khanovu akademii,” uvedl Flegr.
Nejdovážnější Flegrovo tvrzení, kterým už nefušuje pouze do školství, ale rovnou do psychologie, je to, že polovina dětí klidně oželí sociální kontakt se spolužáky, který přitom skuteční odborníci považují za zcela klíčový. “Polovina žáků jsou introverti, kteří kontakt se spolužáky na určitou dobu rádi oželí. Kdyby je rodiče posadili na pár měsíců k počítači a nechali je sledovat televizní seriály v původním anglickém znění (jistě, nemusela by to být zrovna Hra o trůny), udělali by pro jejich vzdělání nejspíš mnohem víc, než by pro ně za stejnou dobu mohla udělat standardní školní docházka,” publikoval Flegr svůj originální nápad, s nímž však zřejmě většina dětských psychologů, rodičů a možná ani dětí souhlasit nebude. “Dětský mozek se nasává cizí jazyky jako houba a nic tak nevylepší životní šance člověka jako právě zvládnutí jednoho či raději několika cizích jazyků.“
Foto: archiv J. Flegra